מחירי הדירות בוורשה עולים יחד עם מגדלי דיור מפוארים

שוק נכסי היוקרה בבירת פולין רשם בשנה שעברה התייקרות של 20% - ושינה דרמטית את קו הרקיע של העיר

 

 

העיר העתיקה של ורשה. צומת תחבורה אידיאלי / צילום: shutterstock
העיר העתיקה של ורשה. צומת תחבורה אידיאלי / צילום: shutterstock

אחרי עשרות שנים של צמיחה כלכלית סולידית ששינתה את פני פולין, ורשה נהנית מגאות במגורי יוקרה, עם עלייה של 20% במחירים בשנה שעברה בקצה העליון של השוק, ושינוי דרמטי בקו הרקיע של העיר.

מצבה הגיאופוליטי של פולין כצומת אירופית הפך אותה לשדה קרב במשך מאות שנים, אך היום הוא מהווה צומת תחבורה אידיאלית עם מוקד ייצור מגוון. התושבים נהנים מהכלכלה החזקה, בייחוד במגזר השירותים המתרחב, והם קונים נכסים מובחרים בבירה ובסביבה. התוצאה היא יבול בולט חדש של מגדלי דירות יוקרה ושדרוג נכסים נמוכים קיימים.

מחירי הדיור בבירה, שהיא המוקד הפיננסי, עלו ב-2018 ב-6.8%, לפי מדד המגורים העולמי בערים, שמחושב על ידי סוכנות הנכסים הבריטית נייט פרנק. בכך ורשה עוקפת ערים אמריקניות כמו בוסטון וסיאטל, וערים פורחות אירופיות כמו מינכן ודבלין. אבל מגזר היוקרה, שמתחיל במחירים של 610 דולר לרגל רבועה (0.093 מ"ר), רשם עלייה חדה הרבה יותר, כך לדברי קז'ימיז' קיירצ'יק, סגן נשיא סוכנות JLL בוורשה ואנליסט של מגמות שוק הדיור במדינה.

לפי קיירצ'יק, האזור שבו מתגוררים עשירי פולין הוא קונסטנסין-ייזיורנה, מרחצאות במרחק כ-24 ק"מ מדרום לוורשה. הקונים שם נמשכים לווילות הגדולות ולמגרשים הנרחבים. אחוזה מקומית שנבנתה ב-2004 נמכרת כעת בשלושה מיליון דולר. היא מכילה שבעה חדרי שינה, בשטח בנוי של 1,200 מ"ר, על שטח מיוער של שלושה דונם.

אזורים מבוקשים נוספים הם מוקוטוב (Mokotow), שכונת שגרירויות מדרום ללב המסחרי של ורשה, שבה קוטג' בשטח 300 מ"ר משנות ה-60, עם ארבעה חדרי שינה ושלושה חדרי אמבטיה עומד למכירה ב-1.53 מיליון דולר, אחרי שיפוץ ב-2015.

מגדל שהוא סמל מחודד לקו הרקיע של ורשה

במרכז העיר הבנייה היא לגובה, ויש פרויקטים שמתכננים אדריכלים בינלאומיים ידועים. זלוטה 44, מגדל מגורים של 54 קומות בעיצוב האדריכל הפולני-אמריקני דניאל ליבסקינד שהושלם ב-2017, העניק לקו הרקיע סמל מחודד. הדיירים נהנים משלל פינוקים, בהם חדר טעימות יין ובריכת שחייה מחופת שיש באורך כ-30 מטר. הפנטהאוז המשולש של הבניין, בשטח 650 מ"ר, עומד למכירה ב-10.1 מיליון דולר.

במרחק הליכה קצר, "המגדל הקוסמופליטני" בן חמש השנים בגובה 44 קומות, שעוצב על ידי האדריכל הגרמני-אמריקאי הלמוט יאן משיקגו, מציע חדר כושר עם בריכה שחציו מקורה וחציו חיצוני וחדר קולנוע עם הדמיה של משחק גולף. דירת ארבעה חדרי שינה בקומה ה-40 בשטח 180 מ"ר עומדת למכירה ב-1.8 מיליון דולר.

לשני הפרויקטים הלו יש שירות שוער, שהפך לחובה במגדלים המפוארים בעיר.

פרויקט היוקרה המדובר ביותר בוורשה שמצוי בבנייה כעת הוא Foksal 13/15, קומפלקס דירות נמוך מהמאה ה-19 ששרד את ההרס הכמעט כללי של העיר במלחמת העולם השנייה. דופלקס בשטח 500 מ"ר עם טרסה על הגג ושטח לשבעה חדרי שינה נמכר ב-2017 ב-4.6 מיליון דולר. הבינוי מחדש יושלם מאוחר יותר השנה.

ירון ואן דר טולן, מנכ"ל החברה הבת הפולנית של Ghelamco - חברת נדל"ן בלגית שיזמה את פוקסל ועוד מיזמי בנייה מסחרית מובילים בוורשה, אומר שהרוב הגדול של הקונים בקומפלקס הם פולנים שכבר מתגוררים בוורשה, וכן פולנים שעובדים בחו"ל וקונים דירות כנכסים נוספים.

"בשבילנו לוקסוס זה מגוון של אופציות"

ורשה נהרסה במלחמת העולם השנייה, ונבנתה מחדש מאז, בדרך כלל בסגנון הישן. תושבים מבוגרים זוכרים את מצוקת הצרכנים של שנות ה-80, כאשר תורים ארוכים השתרכו בפתח חנויות מכולת ללא מוצרים. היום ורשה הפכה גם ליעד קולינרי. מתגורר בה השף בעל כוכבי מישלן וויאצ'יץ' מודסט אמארו, לשעבר ממסעדת אל בולי המהוללת בספרד. במסעדת Atelier Amaro הוא מציע ודקה פולנית תוצרת אומן ויינות מכרמי בוטיק פולנים בתפריט הארוחה המלא שלו, 195 דולר.

אמארו, בן 47, קנה לאחרונה בית בווילאנוב, שכונת וילות בין מוטוקוב וקונסטנסין-ייזיורנה, שלדבריו נותנת לו תחושת כפר אף שהיא חלק מהעיר.

"פולין התחילה את תור הזהב האמיתי הראשון שלה", אומר הכלכלן מרסן פיאטקובסקי, מחבר הספר "אלופת הצמיחה של אירופה: תובנות מהעלייה הכלכלית של פולין".

הוא אומר שהתמ"ג הפולני לנפש כבר שילש את עצמו מ-1990, ועולה על כל המדינות הפוסט-קומוניסטיות האחרות באיחוד האירופי. הוא משווה את אווירת השגשוג בוורשה לבייג'ין, שבה הוא עובד כעת בבנק העולמי. הכלכלן בן ה-43 מחפש כעת בית נוסף בוורשה, רצוי במגדל מגורים עם נוף לנהר.

"אם יש לך באמת הרבה כסף, אתה לא קונה דירה במרכז העיר אלא בונה בית", אומר קיירצ'יק.

בשנות ה-80 היו לתושבי ורשה שתי אפשרויות קשות: להישאר בחברה קורסת או לנסות את מזלם בחו"ל. בוורשה של ימינו, אומר השף אמארו, אפשר לבחור את כל מה שאתה רוצה. "מבחינתנו, לוקסוס זה מגוון של אופציות", הוא מסביר.