מתחילה ליהנות מהחיבור לשופרסל: כאל מציגה צמיחה בפעילות וברווח במחצית הראשונה

חברת כרטיסי האשראי כאל נהנתה מגידול של 15% במחזורי העסקאות בכרטיסים שלה במחצית הראשונה של 2019 • הכנסות החברה צמחו במידה רבה הודות לשותפות עם רשת שופרסל, שמנפיקה כרטיסי מועדון של כאל

לוי הלוי, מנכ"ל כאל / צילום: רמי זרנגר
לוי הלוי, מנכ"ל כאל / צילום: רמי זרנגר

כאל, חברת כרטיסי האשראי הישראלית היחידה שנותרה בבעלות בלעדית של המערכת הבנקאית, סיכמה את הרבעון השני של 2019 עם רווח נקי של כ-54 מיליון שקל, המהווה גידול של כ-10% ביחס לרבעון המקביל.

הודות לכך, במחצית הראשונה של השנה רשמה כאל, בראשותו של המנכ"ל לוי הלוי, רווח נקי של כ-91 מיליון שקל, הגבוה בכ-17% ביחס לרווח שרשמה החברה במחצית הראשונה של 2018.

מניתוח תוצאות החברה עולה כי שיעור הרווח מסך ההכנסות צמח במחצית הראשונה של 2019, בעוד שברבעון השני הוא יחסית עמד במקום. התשואה להון עמדה במחצית על קצב שנתי של 10.1%, לעומת שיעור של 9.3% בתקופה המקבילה אשתקד.

כאל נמצאת בבעלות הבנקים דיסקונט  (72%) והבינלאומי  (28%), והיא מציגה בדוחותיה גידול בהכנסות, במחזורי הפעילות בכרטיסים שהיא מנפיקה וברווח. החברה גם נהנית מכך שבתקופה המקבילה אשתקד דוחותיה כללו משקולת, בדמות הוצאות לרכישת לקוחות מועדון שופרסל , ועתה היא כבר מסמנת שינוי בהקשר זה, כשמאמצי ההרכשה והעלויות בגינם מכבידים הרבה פחות.

הרווחיות במגזר הסליקה גדלה

לדברי המנכ"ל הלוי, "אנו מסכמים את החציון הראשון של 2019 עם גידול בהכנסות וברווח והמשך צמיחה בפרמטרים העסקיים". הוא מתכוון, למשל, לגידול של 15% במחזורי העסקאות שנעשו באמצעות כרטיסי האשראי של החברה, כמו גם לגידול של 11% במספר הכרטיסים, בין השאר, הודות לגידול חד יותר בכרטיסים לא-בנקאיים, שהושפעו ממועדון הלקוחות האמור. יחס הלימות ההון של כאל עמד בסוף המחצית הראשונה של 2019 על רמה נאה של 14.6%.

ההכנסות של כאל צמחו ברבעון השני בכ-11% לכ-462 מיליון שקל, כאשר במחצית הראשונה כולה מדובר בגידול של כ-10% בהכנסות, שהסתכמו בכ-894 מיליון שקל. גידול זה קורה במידה רבה הודות לחיבור עם מועדון שופרסל. הגידול בהכנסות מורכב מגידול בשיעור דומה, הן בהכנסות מכרטיסי האשראי והן בהכנסות מריבית, כאשר נרשמת יציבות בשיעור ההכנסות מריבית מסך ההכנסות, הן ברבעון והן במחצית.

בדומה למתחרותיה, גם כאל חווה הכבדה מכיוון התערבות רגולטורית בתחום הסליקה, שהביאה השנה להפחתה בעמלה הצולבת. עם זאת, הרווחיות של כאל במגזר הסליקה גדלה ברבעון ובמחצית, הן אבסולוטית והן כשיעור מההכנסות. כמו כן, החברה נהנית מעלייה בהכנסות מעמלות בתי עסק, מעמלת מנפיק ומעמלות על עסקאות בחו"ל, שמהוות יותר מ-6% מסך ההכנסות של החברה (לעומת כמעט 8% אצל המתחרה מקס).

תוצאות כאל במחצית 2019
 תוצאות כאל במחצית 2019

תיק האשראי צמח ב-5% השנה 

תחום מרכזי לצמיחה עבור כאל ומתחרותיה הוא תחום האשראי החוץ-בנקאי, בעיקר לאנשים פרטיים. נכון לסוף יוני, תיק האשראי של כאל כמעט ונוגע ברף של 6 מיליארד שקל, כשהוא גדל ב-14% ביחס לגודלו לפני שנה, ומתחילת 2019 הוא צמח בכ-5%. עיקר הגידול באשראי נרשם באשראי צרכני "רגיל" (שלא לרכישת רכב), כשגם פה מורגשת היטב התרומה של החיבור לשופרסל. לעומת זאת, תיק האשראי המסחרי לבתי עסק אמנם נמצא מעל לרף של 900 מיליון שקל, אבל הוא נמוך מזה שהיה בסוף 2018.

כמו כן, במהלך הרבעון השני חתמה החברה עם עובדיה על הסכם קיבוצי עדכני, שכולל, בין השאר, העלאות שכר. לצעד זה השפעה של כמה מיליוני שקלים בודדים.

לכאל עוד מותג אשראי בינלאומי שהיא מפיצה - דיינרס. פעילות דיינרס בישראל הניבה בששת החודשים הראשונים של 2019 רווח נקי של 13 מיליון שקל - קיטון של כ-40% ביחס לרווח של 22 מיליון שקל בתקופה המקבילה, שכללה רווח חד-פעמי וחריג שדחף את תוצאותיה כלפי מעלה. 

ומה הלאה? במחצית השנייה של השנה יבוא לידי ביטוי בתוצאותיה של כאל חידוש ההסכם החשוב עם חברת התעופה אל על במועדון פלייקארד, שהוארך השנה. בין הצדדים הוסכם כי במועד כניסת הסכם העקרונות לתוקף שולמה לחברת אל על מקדמה של 60 מיליון שקל, ש"תוחזר במלואה במהלך שבע השנים הראשונות של ההתקשרות". בכאל מעריכים ביחס להסכם זה כי "צפויה להיגרם פגיעה ברווחיות החברה בשל הוצאות הקשורות בהפעלת המועדון בשנתיים הראשונות לפעילותו".