ההיפרדות מבנק הפועלים חתכה בחדות את רווחי ישראכרט ברבעון השני

תוצאות הרבעון הושפעו מהותית מהנפקת ישראכרט בבורסה, כשתשלום מענק היפרדות לעובדי החברה גרע מהרווח הנקי שלה 52 מיליון שקל • תיק האשראי הצרכני של ישראכרט עמד בסוף הרבעון על 3.3 מיליארד שקל

רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: איל יצהר
רון וקסלר, מנכ"ל ישראכרט / צילום: איל יצהר

חברת כרטיסי האשראי הגדולה בשוק, ישראכרט שבשליטת בנק הפועלים, סיכמה את הרבעון השני של 2019 עם  ירידה ברווח, בדומה למתחרה מקס שכמותה חוותה השנה שינוי מהותי בתמונת הבעלות. ישראכרט, בניהולו של ד"ר רון וקסלר, רשמה בשורה התחתונה רווח נקי של 26 מיליון שקל בלבד ברבעון, כך שבסיכום המחצית הראשונה הציגה רווח נקי של 100 מיליון שקל.

ואולם, תוצאות הרבעון השני של ישראכרט הושפעו מהותית מאירוע חד פעמי כחלק מהנפקתה בבורסה, אשר כולל תשלום מענק היפרדות לעובדי החברה שגרע מהרווח הנקי שלה 52 מיליון שקל. בישראכרט מדגישים כי בנק הפועלים נשא ברוב המענק (כשחלקו נזקף לקרן הון). בנטרול מענק ההיפרדות, הרווח של ישראכרט עמד על 78 מיליון שקל, קיטון של "רק" 12% ביחס לרבעון המקביל, כאשר הרווח במחצית הצטמק ב-4% לכ-152 מיליון שקל.

מאז שהונפקה ישראכרט  במהלך אפריל, וכולל הירידות במסחר בה הבוקר (ד') לאחר פרסום הדוחות, מנייתה איבדה יותר מ-6%, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-2.6 מיליארד שקל. באפריל החברה גם גייסה 1.1 מיליארד שקל באג"ח. הפועלים מחזיק ב-33% ממניות ישראכרט, כשהוא "נערך להשלמת ההיפרדות מישראכרט כנדרש בחוק".

תוצאות ישראכרט למחצית 2019
 תוצאות ישראכרט למחצית 2019

 גידול של כ-3% במספר הכרטיסים המונפקים, ושל כ-4% בכרטיסים הפעילים 

ברבעון השני ובמחצית הראשונה חלה ירידה של 3% בהכנסות ישראכרט, כולה נזקפת לקיטון בהכנסות בגין מחזיקי כרטיסי אשראי (כשביתר ההכנסות, מבתי עסק ומריבית בעיקר, חל גידול הן ברבעון והן במחצית). בהקשר זה מציינים בישראכרט כי בפברואר היא עדכנה את הסכמיה עם בנק הפועלים, וזה הוביל לשינוי אופן הצגת ההכנסות מעמלות התעריפון השונות ממחזיקי כרטיס של בנק הפועלים ותשלומים לבנקים, מהצגה ברוטו להצגה בנטו. עם זאת, בישראכרט מסבירים כי בנטרול המעבר הזה "ישנה עלייה בהכנסות מעמלות אלו הנובעת מגידול בהיקף העסקאות".

ישראכרט מדווחת על כ-3.2 מיליון מחזיקי כרטיס, שמחזיקים יחד בכמעט 5.3 מיליון כרטיסי אשראי של החברה, כלומר כרטיס ושני שלישים לכל לקוח. בשורה העליונה ישראכרט מציגה גידול של כ-3% במספר כרטיסי האשראי שהנפיקה ללקוחות, כשמספר הכרטיסים הפעילים גדל בכ-4%. ישראכרט גם מציגה גידול של 9% במספר הכרטיסים החוץ בנקאיים. מחזור העסקאות בכרטיסי ישראכרט הסתכם במחצית בכ-80.5 מיליארד שקל, גידול של כ-8%.

מנוע צמיחה עתידי של החברה הוא תחום האשראי. תיק האשראי הצרכני של ישראכרט עומד על 3.3 מיליארד שקל, גידול של כ-11% ביחס לסוף 2018 וגידול חד יותר של כמעט 30% ביחס לסוף יוני אשתקד. תיק האשראי המסחרי עומד על 1.7 מיליארד שקל, קצת פחות מבסוף 2018 וקצת יותר מאשר ביוני אשתקד.