יקי דוניץ שוב עושה עסקים עם דני גולדשטיין: חוזר לנהל את פורמולה ויז'ן שבה צמח בעבר אתר וואלה

דוניץ הקים את פורמולה ששלטה בחברת מג'יק ובאתר וואלה • לאחרונה נמכרה חברת IMperson שייסד לפורמולה ויז'ן, עסקה במסגרתה גדלה החזקתו של דוניץ ל-17.4%

דני גולדשטיין / צילום: איל יצהר
דני גולדשטיין / צילום: איל יצהר

איש העסקים יעקב (יקי) דוניץ חוזר לנהל את החברה שאותה הקים לפני כ-41 שנה - פורמולה ויז'ן . חברת הטכנולוגיה שעוסקת היום בתחום הבינה המלאכותית, בדגש על צ'ט בוטים, הודיעה אמש כי דירקטוריון החברה, בראשותו של דני גולדשטיין, החליט לאשר את מינויו של דוניץ לתפקיד המנכ"ל.

דוניץ הקים את החברה תחת השם "משוב מחשבים" בשנת 1978, וניהל אותה עד למכירתה בשנת 1998 לקבוצת הטכנולוגיה פורמולה, שהייתה בשליטת גולדשטיין (מייסד הקבוצה). משוב מחשבים החזיקה באותה עת שליטה בחברת התוכנה מג'יק ובאתר האינטרנט הצעיר וואלה!. לאחר המכירה, שונה שם החברה לפורמולה ויז'ן. בשנת 2006 פורסם כי דוניץ אף קיבל עמלה של כ-6 מיליון שקל, על תיווך בעסקה למכירת מניות השליטה בפורמולה על ידי גולדשטיין וקרן פימי לידי אמבלייז.

בהודעת פורמולה ויז'ן מאתמול נכתב כי מאז שנת 2000, עסק דוניץ בתחום הבינה המלאכותית ובמיוחד בטכנולוגיית שיחה, והוא גם ייסד את חברת IMperson אשר נרכשה לפני מספר חודשים על-ידי פורמולה ויז'ן. בעסקה זו חזר דו ניץ להיות בעל מניות משמעותי יותר בפורמולה ויז'ן, כשלאחר רכישת IMperson החזקתו בה גדלה ל-17.4% . עוד מזכירים בפורמולה ויז'ן כי דוניץ היה שותף להקמת חברות רבות לאורך השנים, ביניהן מג'יק, וואלה, פראדיים ובבילון. במקביל, נזכיר כי דוניץ מכהן כיו"ר חברת הנדל"ן המשפחתית-ציבורית, אחים דוניץ, שנסחרת בבורסה בשווי של 553 מיליון שקל לאחר שמנייתה הניבה תשואה פנומנלית של 250% בשלוש שנים.

"המועמד המצוין, גם מבחינת ההבנה הטכנית וגם בניסיון"

פורמולה ויז'ן צפויה לפרסם בהקדם זימון לאסיפת בעלי מניות לאישור תנאי כהונתו של דוניץ, והוא צפוי לקבל שכר בעלות חודשית של 25 אלף שקל (300 אלף שקל בשנה) וכן אופציות שיבשילו לאורך השנים, בהיקף של 1% מהון המניות של פורמולה ויז'ן. במקביל, דמי הניהול של היו"ר גולדשטיין יופחתו גם הם ל-25 אלף שקל בחודש, והוא יירד מ-75% משרה כיו"ר ומנכ"ל (תפקיד שקיבל על עצמו לפני מספר חודשים) ל-50% משרה כיו"ר.

גולדשטיין אמר היום ל"גלובס" כי "היות שהחברה מתגבשת סביב הנושא של בינה מלאכותית בתחום הספציפי של שיחות אדם מכונה, רובוטים - וליקי יש הניסיון של 20 השנים האחרונות בתחום שבו החליט להתמחות, הוא פיתח את התוכנה הבסיסית שהחברה משתמשת בה, והניסיון הניהולי שלו מאוד נרחב - החלטנו שהגיע הזמן שיהיה מנהל מקצועי לחברה. אני מילאתי את מקום המנכ"ל למספר חודשים אבל זה לא היה הכיוון שלי. יקי נראה לנו מועמד מצוין לתפקיד, גם מבחינת ההבנה הטכנית בתחום הזה וגם מבחינת הניסיון עם הרבה מאוד חברות, חלקן ידועות בשוק הישראלי". על הירידה שלו לחצי משרה אומר גולדשטיין כי מדובר בחלק מאותו תהליך, משום שלדבריו "יקי מנהל מיומן ועם ניסיון בין היתר בניהול חברות ציבוריות, כך שלא דרוש לי הרבה זמן בנושא הזה". 

פורמולה ויז'ן נסחרת כיום בשווי של 25 מיליון שקל, לאחר שאיבדה 67% מאז השיא שאליו הגיעה ב-2017. החברה סבלה מהפסדים של יותר מ-10 מיליון שקל שהסב לה פיתוח רובוט לניהול השקעות, הנשען על אלגוריתמים ממוחשבים. ביולי 2017 החלה החברה להעניק שירותי ניהול השקעות ללקוחות חיצוניים בעזרת הרובוט, אך נכשלה בשיפור המודלים במקרים של מצבי קיצון, ובסוף 2018 החליטה להשבית את הפעילות. 

גולדשטיין הסביר אשתקד כי "קשה היה להתמודד עם השלכות ההשתוללות שהייתה בבורסה משום שהיא ייצרה לנו 'כתם' בתשואות", בהתכוונו להפסדים שגרמה פעילותו של הרובוט בתחילת 2018 בעקבות זינוק חד שנרשם במדד הפחד האמריקאי (VIX), המודד את התנודתיות במחירי האופציות על מדד S&P האמריקאי.  בסך הכול רשמה פורמולה ויז'ן הפסד של 14.3 מיליון שקל אשתקד, שעיקרו מהפסדי פעילות האלגו ומהשבתת הפעילות.

בעקבות זאת, בחנו בחברה מספר אפשרויות עסקיות והחליטו להרחיב את הפעילות בתחום הצ'ט בוטים, עם רכישה בעסקת מניות של השליטה בחברת IMperson שמפתחת תוכנה ליצירת צ'ט בוטים, שהם כלי ממשק לניהול שיחה תוך זיהוי, עיבוד וניתוח שפה טבעית, מבוססת טכנולוגיה של בינה מלאכותית. התקשורת בין המשתמש לצ'ט בוט נעשית בשיחה קולית או בהודעות טקסט, ומשמשת לדוגמה במרכזי שירות לקוחות. לדברי גולדשטיין, לחברה הבת של פורמולה ויז'ן בארה"ב יש לקוחות גדולים וביניהם ויאקום ויונדאי ארה"ב, ובפורמולה ויז'ן מצפים שדוניץ יקח את התחום ויקדם אותו. 

כאמור, גולדשטיין מכר בשנת 2006 (לצד קרן פימי) את מניות השליטה בקבוצת הטכנולוגיה פורמולה מערכות, שאותה ייסד 25 שנה קודם לכן, לחברת אמבלייז תמורת כ-70 מיליון דולר. אף שבשנים האחרונות הוא נעלם כמעט לחלוטין מהרדאר של שוק ההון, ממשיך גולדשטיין להחזיק במניות השליטה בפורמולה ויז'ן (47%).