טרה | בלעדי

נתח השוק של תנובה בשוק החלב ירד; שטראוס ממשיכה להתחזק

נתח השוק של חברת החלב הגדולה בישראל יורד מתחת ל-49% בחודש יולי • שטראוס נושפת בעורפה של תנובה עם גידול במכירות הכספיות מתחילת השנה, שעומד על כ-59 מיליון שקל • טרה מציגה ירידות של 6.7% מתחילת השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד

חלב תנובה / צילום:  Shutterstock / .ס.א.פ קריאייטיב
חלב תנובה / צילום: Shutterstock / .ס.א.פ קריאייטיב

מי הזיז את הגבינה של תנובה? חברת המזון והחלב הגדולה בישראל יורדת לראשונה בחודש יולי 2019 לנתח שוק שנמוך מ-49% בשוק החלב ותחליפיו - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". המחלבה הגדולה בישראל מציגה בחודש יולי נתח שוק שעומד על 48.8%, וזאת ביחס לנתח שוק של 49.5% שהציגה בחודש המקביל אשתקד.

בסביבת החברה גורסים כי עיקר השחיקה בנתח השוק של תנובה נובע מהמחסור האדיר בחמאה עמו היא מתמודדת בחודשים האחרונים, ועם חוסר יכולתה לספק את הביקושים לרשתות, וזאת גם לאחר שמחיר החמאה שבפיקוח עודכן כלפי מעלה בעקבות פסיקת בג"ץ.

בנטרול מכירות החמאה, השחיקה בנתח השוק של תנובה בשוק החלב מינורית יותר, ולפי גורמים בסביבת החברה עומד על 0.2 נקודות נתח שוק. אולם נתחי השוק של תנובה נפגעו לא רק בגזרת החמאה: כך למשל בקטגוריית משקאות החלב, בחודש יולי מציגה תנובה ירידה של כ-32% במכירות הכספיות וירידה של קרוב לעשר נקודות בנתח שוק, כשמתחילת השנה מדובר בירידה כוללת של 23.3%, אשר מסתכמת בכ-13.4 מיליון שקל ואובדת של כ-7 נקודות נתח שוק.

עם זאת, לצד השחיקה בנתח השוק, תנובה מציגה גידול במכירות בשיעור של קרוב לאחוז בחודש יולי וגידול כספי של 2.5% במכירות מתחילת 2019 ביחס לשבעת החודשים המקבילים אשתקד. בסך-הכול מסתכמות המכירות של החברה בכ-2.5 מיליארד שקל בשבעת החודשים הראשונים של השנה.

חלק מהגידול שמציגה המחלבה בחודשים יוני ויולי משויך לעליית מחיר בשיעור של 3.4% במחירי החלב המפוקחים, שמהווים חלק משמעותי מהמכירות שלה, כך שחלק ניכר מהצמיחה במכירות עשוי להיות מיוחס לייקור שביצעה.

נתח שוק כספי בשוק החלב 8-19
 נתח שוק כספי בשוק החלב 8-19

צומחת מתחת לקצב של השוק

שוק החלב כולו צמח בחודש יולי בשיעור של 2.3%, ובשיעור של 2.5% בשבעת החודשים הראשונים של השנה, כך שביולי צומחת תנובה מתחת לקצב של השוק על אף עליות המחיר שביצעה. עם זאת, בשבעת החודשים של הראשונים של 2019 קצב הצמיחה שלה זהה לזה של השוק כולו.

שטראוס, המחלבה השנייה בגודלה בישראל, עומדת בחודש יולי על נתח שוק של 23.4%, וזאת לעומת 22.1% בחודש המקביל אשתקד. שטראוס מציגה קצב צמיחה גבוה שעומד על 5.8% בשבעת החודשים הראשונים של השנה, וזאת ביחס לתקופה המקבילה ב-2018, וזאת על אף שמוצרי החלב המפוקחים שהתייקרו מהווים חלק מינורי מהמכירות שלה.

גם במקרה של שטראוס קיים קשר ישיר בין תוצאותיה לבין החמאה: בשנה החולפת קיבלה שטראוס את הזיכיון ליבוא המוצרים של מחלבת ארלה הדנית, ביניהן מותג החמאה לורפק, אשר תרם באופן משמעותי לצמיחה שלה, וזאת לצד השקות של מוצרי פרימיום בקטגוריות שונות.

הנתון המעניין ביותר הוא דווקא הצמיחה האבסולטית של שטראוס ושל תנובה - שתיהן רשמו מתחילת השנה גידול כספי של 59 מיליון שקל במכירות, כך שמהבחינה הזו שטראוס נושפת בעורפה של תנובה לא רק בקצב המכירות אלא, גם במונחים כספיים.

הירידות של טרה: 39 מיליון שקל

מחלבת טרה של החברה המרכזית אוחזת נכון לחודש יולי בנתח שוק של 11.6% וזאת לעומת 12.3% בחודש המקביל אשתקד. אגב, טרה היא המחלבה היחידה שמציגה שחיקה במכירות הן בחודש יולי בשיעור של 3.4% והן מתחילת השנה בשיעור של 6.7%, וזאת על אף שהשוק כולו כאמור מציג גידול של 2.5%. במונחים כספיים רושמת טרה מתחילת השנה ירידה במכירות של כ-39 מיליון שקל ביחס לשבעת החודשים הראשונים של 2018.

כך או כך, מי שמציגה את קצב הצמיחה הגבוה ביותר היא מחלבת גד - מתחילת השנה צומחת גד בשיעור של כ-11% במכירות כספיות, תוספת למכירות שעומדת על 22.6 מיליון שקל.

גד, המחלבה הרביעית בגודלה בישראל אשר עדיין קטנה בפער משמעותי משלוש הראשונות, מטפסת בחודש יולי לנתח שוק של 4.5%, צמיחה של 0.3 נקודות נתח שוק ביחס לחודש המקביל אשתקד. גם בחודש יולי לבדו מציגה גד גידול של כ-10% במכירות.