שלמה ינאי מתפטר מתפקידו כיו"ר פרוטליקס; המניה צוללת

בדוחות החברה האחרונים נכללה הערה המביעה ספק לגבי יכולתה של החברה להחזיר את האג"ח שלה • מנכ"ל החברה הקודם משה מנור הודיע על עזיבת החברה במאי

שלמה ינאי / צילום: יוסי כהן
שלמה ינאי / צילום: יוסי כהן

שלמה ינאי הודיע אמש (ג') על עזיבת תפקידו כיו"ר חברת התרופות פרוטליקס. זאב ברונפלד, בעל מניות בחברה, מונה להחליף את ינאי, שהתפטרותו נכנסה לתוקף מיידית. מניית החברה איבדה 9.5% מהבוקר בעקבות ההודעה, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-107 מיליון שקל. זוהי נקודת שפל למניה.

ינאי עוזב את החברה במקביל למכירתה של חברת קמברקס בתחום חומרי הגלם לתרופות, שגם בה שימש כיו"ר. החברה נמכרה ב-2.4 מיליארד דולר. ייתכן וינאי תיזמן את סיום תפקידו בשתי החברות במקביל, כדי להתפנות לתפקיד אחר, שיתבע את רוב זמנו.

אולם, התפטרותו סמוכה גם לירידה חדה (31%) במניית פרוטליקס  בתחילת השבוע, שהגיעה על רקע הערה בדוחות החברה לפיה היא אינה בטוחה שתוכל לעמוד בהחזר החוב שלה במהלך 12 החודשים הקרובים, וכן כי תצטרך ככל הנראה לבצע מחזור שני של החוב, אותו כבר מחזרה פעם אחת.

פרוטליקס מפתחת תרופות בתוך תאי גזר. החברה פיתחה ומשווקת באמצעות שותפתה חברת פייזר וכן ישירות בברזיל ובישראל, תרופה למחלת גושה. כמו כן היא מפתחת מספר תרופות נוספות, המובילה בהן היא למחלת פברי. פרוטליקס הסתבכה עם החוב תחת כהונתו של המנכ"ל דוד אביעזר, שציפה כי המוצר לגושה יניב זרם הכנסות קבוע ויעלה את מחיר המניה, אך המוצר איחר להגיע לשוק ולא הניב את ההכנסות הרצויות.

הסכם מחזור החוב נסגר במהלך כהונתו של המנכ"ל משה מנור, שהחליף את אביעזר. הסכם מיחזור החוב נסגר בסוף 2016, ובו המירה החברה 54 מיליון דולר חוב שיועד להחזרה ב-2018, לחוב חדש ל-2021. בנוסף הנפיקה 22 מיליון דולר נוספים חוב חדש ועוד כ-20% ממניות החברה לבעלי החוב שהסכימו להמרה.

האג"ח ל-2021 היו אג"ח להמרה ומנור (שפרש אף הוא מפרוטליקס במאי האחרון), הביע בראיון ל"גלובס" ביטחון כי ניתן יהיה להמיר את החוב במחיר של 0.85 דולר למניה, ולא יהיה צורך להחזירו. מנור התבסס באופטימיות שלו בעיקר על ההתקדמות הצפויה בפיתוח המוצר לפברי.

המוצר אכן התקדם בצנרת הפיתוח של החברה, ואפילו נחתם סביבו הסכם מסחור מול חברת קייסי האירופאית, שהכניס לחברה בעת החתימה מזומנים בהיקף של 20 מיליון דולר. אולם, ההתפתחויות הללו לא הובילו לעליה תואמת במחיר המניה, והיא נסחרת היום בנאסד"ק לפי מחיר של 0.25 דולר למניה, עוד לפני תגובת נאסד"ק לחדשות הטריות לגבי עזיבתו של ינאי. המניה אמנם עברה את המחיר של 0.85 דולר למניה בתחילת 2017, אולם רק חלק מן האג"ח הומרו למניות וכעת נותרו לה 49 מיליון דולר להשבה.

נכון לסוף הרבעון היו בקופת החברה 25 מיליון דולר, וברבעון האחרון שרפה 12 מיליון דולר עבור פעילותה השוטפת. סכום זה, שרובו הוצאות מו"פ והנהלה וכלליות, היה עלול להיות גבוה יותר לולא הייתה החברה מקבלת הכנסה חד פעמית של 15 מיליון דולר מהסכם קייסי ברבעון.

החברה מקווה להגיש את המוצר שלה לפברי לאישור שיווק בתחילת 2020. התשלום המשמעותי הבא מקייסי צפוי להגיע רק אם וכאשר יושג האישור, כלומר לא לפני סוף 2020 עד תחילת 2021.

כלומר נראה כי החברה תצטרך לבצע הן מחזור של החוב והן גיוס הון נוסף, אלא אם תעלה המניה שלה דרמטית על רקע תוצאות שלב III בניסוי בפברי הצפויות במהלך השנה הקרובה.