ספורטיבית באדום וירוק: דגם הספורט של מרצדס גם ידידותי לסביבה

עם מנוע חדש ומשופר, מרצדס מציגה מכונית ספורט חדה, קשוחה וידידותית לסביבה • עם תא נוסעים שמרגיש כמו מלון בוטיק, מחירה מתחיל ב-830 אלף שקל

הביטוי "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" רלוונטי רק לעתים רחוקות לרכבי יוקרה בכלל ולפלח ה"קופה-ארבע-דלתות" בפרט. תכלית הקיום של הפלח היא להיראות וליצור "אפקט הגעה", ולשם כך מוכנים הלקוחות להקריב לא מעט קורבנות בתחום השימושיות כמו מרווח הראש, נפח תא המטען והמרחב במושב האחורי.

גם מ"הקנקן" של מרצדס CLS53 AMG קשה מאוד להתעלם. יש לה מרכב חלקלק, רחב ונמוך, שזורם בקו אלגנטי רצוף מהחרטום ועד לזנב התלול לאורך כמעט חמישה מטרים; חרטום שמציב פנסים צרים ומלוכסנים מעל גריל ופגושים אגרסיביים עם חן אסתטי של כלב "בול טרייר" כועס; ושלל קישוטים אגרסיביים מבית היוצר של סדנת AMG , דוגמת חישוקי ענק ייחודיים ורביעיית מפלטים.

אבל המקרה של ה-CLS53 שונה. מאחורי הכסות החיצונית המוחצנת שוכן מערך טכנולוגי-הנדסי עתידני, עם מנוע שישה צילינדרים בנפח צנוע, יחסית, של שלושה ליטרים בלבד, שמחליף את מנועי ה-V8 השמנים והצמאים מגרסאות העל הקודמות של AMG. זהו מנוע "ירוק אדום".

מצד אחד, יש לו מגדש טורבו דו-שלבי עם גיבוי של מגדש חשמלי, שמנטרל את ההשהייה בתגובת הדוושה, שאופיינית למנועי טורבו "מתוחים", והוא מייצר 435 כ"ס ומומנט של 52 קג"מ בטווח סל"ד רחב שמתחיל כבר ב-1,800 סל"ד. כלומר, הוא גמיש הרבה יותר ממנוע ה-V8 המוחלף. הוא גם מייצר ביצועים אימתניים - תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ופוטנציאל להעפיל לכיוון ה-270 קמ"ש.

מצד שני, הוא גם היברידי בזכות מנוע חשמלי קטן ויעיל וסוללה קומפקטית, שמלבד תפקידם הסביבתי - עצור סע, שיוט נטול זיהום על הכביש המהיר, הפחתת פליטת ה-CO2 הממוצעת ב-50% - משמשים גם לתגבור ההספק בכ-20 כ"ס ולהקפצת והמומנט תחת עומס.

ואם אתם מרגישים שאתם טובעים בשטף המלל הטכני, נתרגם ונתמצת אותו לשפת הכביש: וואו. אתם משייטים בנחת על הכביש המהיר, המנוע כמעט בלתי נשמע וברקע מתנגן "קול המוזיקה" מבעד ל-16 רמקולים איכותיים. אבל אז משהו משתנה. אולי זו פרובוקציה של איזה נהג חולף. אולי לוח הזמן שמתקצר לפגישה חשובה או אולי סתם קצר בסינאפסות במוח.

אתם מעבירים את הידית למצב "ספורט פלוס", מעניקים לדוושה הימנית הדיפה קלה ועוברים ליקום מקביל. המנוע משמיע נהמה שתגרום לשערכם לסמור גם אם יש לכם קרחת; עמוד השדרה חובק את כריות האוויר של המושב והנוסעים מתחילים לחפש את הסמארטפונים שלהם שהתעופפו ונעלמו ברחבי תא הנוסעים. בטרם הספקתם להגיד "AMG" הפכתם מבני תרבות (עשירים) לעברייני תנועה מסוכנים ומבוקשים, לפחות בישראל.

אבל זה רק צד אחד בסיפור. הנעה כפולה מחוכמת, צמיגים שעולים בסביבות 12 אלף שקל לסט וכיול של מהנדסים גרמנים עם עשרות שנות ניסיון ומסלול מירוצים פרטי משלהם, הופכים את הקופה המגודלת הזו למכונית ספורט חדה וקשוחה על כבישי נהיגה רציניים.

נטיית הגוף בפניות אפסית, ההגה כבד ומהיר מאוד עם כשניים ורבע סיבובים מנעילה לנעילה, ובמצב התכנות הספורטיבי ההנעה הכפולה מעבירה מספיק כוח לאחור כדי לספק לנהג עינוגים של הנעה אחורית מלאה, אך עדיין בלי לאפשר לו להשמיד את עצמו ואת רכבו היקר בסבסוב בלי נשלט. זוהי מכונת נהיגה רצינית שרק במקרה נראית כמו מכונית פאר מוחצנת.

אבן דרך לכל מכוניות הספורט

מרצדס, כמובן, מכירה היטב את החתך הדמוגרפי והסוציו-אקונומי של לקוחות ה-CLS, ולפיכך ציידה את המכונית הזו גם בספיגת זעזועים שידידותית מאוד לבני כל הגילים ובעלי כל הכיסים, על כל סוגי האספלט, ובתא נוסעים בנוסח מלונות בוטיק של 800 דולר ללילה עם הרבה הייטק ואוטומציה, שעטופים בחומרים ובאיכות ייצור ממגרש המשחקים של הכסף הגדול. המושב האחורי מתוכנן לשניים אבל יכול לאכלס גם שלושה, מרחב הראש מוגבל יחסית כצפוי ותא המטען מציע נפח סביר של 570 ליטר.

המחיר של CLS53 בישראל מתחיל מאיזור ה-830 אלף שקל, די והותר כדי להפוך אותה לנישת מכירות זעירה לקומץ לקוחות פוסט אקזיט. אבל בפועל זוהי אבן דרך טכנולוגית חשובה שמסמלת את הכיוון לכל מכוניות הספורט בעידן "הידוק החגורה הסביבתי" שאליו צועדת כיום תעשיית הרכב. הריגושים הם בונוס.