אסיפת מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל שוב נדחתה: נתנאל גרופ ולארי מייזל איחדו כוחות בהצעת רכישה

האסיפה, שנדחתה ל-21 באוגוסט, תידרש להצביע על ההצעות המשופרות שהציגו ארבעת המתמודדים על רכישת החברה • כל ההצעות מוערכות בסכומים של 1.1-1.3 מיליארד שקל, ורק ההצעה של נתנאל גרופ וקלרידג' מותירה את מניות אפריקה להיסחר בבורסה

לארי מייזל / צילום: רויטרס
לארי מייזל / צילום: רויטרס

אסיפת מחזיקי האג"ח של חברת אפריקה ישראל נדחתה שוב, הפעם ל-21 באוגוסט (יום רביעי הקרוב), לאחר שאתמול שיפרו ארבעה מתמודדים על רכישת החברה את הצעותיהם, ובהן גם הצעה משותפת של חברת נתנאל גרופ ואיש העסקים האמריקאי לארי מייזל.

רכישת אפריקה ישראל תתבצע במסגרת של הסדר חוב, שיכלול תספורת של כ-50% על החוב הקיים למחזיקי האג"ח ומחיקת המניות הקיימות של החברה.

אפריקה נמצאת במצב של חדלות פירעון זה כשלוש שנים, כשמאז הספיקה החברה למכור את פעילויותיה ברוסיה ובמזרח אירופה, וכן את פעילויותיה בישראל בתחום הנכסים המניבים, המלונות וכבישי האגרה. בעקבות המכירות נותרה אפריקה ישראל עם פעילות הבנייה והתשתיות של החברה הבת דניה סיבוס, עם פעילות ייזום הדירות למגורים של החברה הנכדה אפריקה מגורים, וכן עם קרקעות באזור סביון. לאפריקה ישראל נותר חוב של כ-2.2 מיליארד שקל למחזיקי שלוש סדרות האג"ח שלה, שכמחצית ממנו צפויה להימחק בהסדר. 

קלרידג' שיפרה את הצעתה פעמיים

הצעת הרכישה החדשה שהוגשה היא של חברת הנדל"ן נתנאל גרופ וקבוצת קלרידג' בחלקים שווים. נתנאל גרופ נסחרת בשווי של 176 מיליון שקל ונשלטת בידי משפחת נתנאל. שותפתה, קלרידג' של אנשי העסקים האמריקאים לארי מייזל ומייקל שטיינברג, הציעה כבר באפריל האחרון לרכוש את אפריקה, ולאחר מכן שיפרה את הצעתם פעמיים (במאי וביולי).

ההצעה הנוכחית כוללת השקעה של 365 מיליון שקל, מתוכם 150 מיליון שקל במזומן תמורת 32.5% ממניות אפריקה, ו-175 מיליון שקל נוספים (תוספת של 25 מיליון שקל על ההצעה המקורית) תמורת עוד 32.5% מהחברה במסגרת אופציה למשך שנה, ו-4% ממניות החברה הנכדה אפריקה מגורים בשווי של 40 מיליון שקל.

נוסף על כך, תונפק למחזיקי האג"ח הנוכחיים של אפריקה השקעות סדרת אג"ח חדשה בהיקף של 210 מיליון שקל למשך 5 שנים ובריבית של 4%. עוד יקבלו מחזיקי האג"ח כספים נוספים הנמצאים בקופת החברה ובחברות פרטיות בבעלותה, בהיקף מוערך של 200 מיליון שקל. 

במסגרת ההצעה מניות אפריקה השקעות לא יימחקו, ומחזיקי האג"ח יחזיקו כ-35% מהחברה, שתחזיק במלוא הבעלות בדניה סיבוס, שמצדה תישאר עם החזקה של כ-70% בחברה הבת אפריקה מגורים, בשווי נוכחי של כ-700 מיליון שקל.

שופרו גם הצעות זאבי, לוקסי ושמיר

כאמור, גם שלושת המתמודדים הנוספים על רכישתה של אפריקה ישראל - גד זאבי, לפידות קפיטל של יעקב לוקסנבורג (לוקסי) ומבטח שמיר של מאיר שמיר - שיפרו את הצעותיהם. כל ההצעות מוערכות בסכומים של 1.1-1.3 מיליארד שקל, כאשר רק ההצעה של נתנאל גרופ וקלרידג' מותירה את מניות אפריקה ישראל להיסחר בבורסה.

מחזיקי האג"ח יתכנסו ביום ראשון הקרוב (18 באוגוסט) לדון בהצעות, לקראת קבלת החלטה ביום רביעי.

חבילת התמורות שמציעה לפידות קפיטל, כוללת תשלום מזומן של 280 מיליון שקל בשני שלבים, וכן את מלוא המזומן שבקופת אפריקה ישראל, בניכוי תשלומי מס המוערכים ב-70 מיליון שקל ותשלומי יועצים, נאמנים והוצאות הסדר אחרות, בהיקף של כמה עשרות מיליוני שקלים. כמו כן, מציעה לפידות למחזיקי האג"ח גם מזומן בסכום השווה לחלקה היחסי של החברה במזומנים המצויים כיום בקופתה של חברת משתלות סביון, המוערך ב-13 מיליון שקל; 20% ממניות אפריקה מגורים, המוחזקות בידי החברה הבת דניה סיבוס, בשווי של כ-200 מיליון שקל; 50% מרווחי דניה סיבוס בשש השנים שלאחר ההסדר, ועם תמורה מינימלית של 80 מיליון שקל; וכן חלק מהתמורה שתתקבל בגין הרווחים מפרויקט סומייל בתל אביב ומכירת זכויות החברה בקרקעות בסביון.

מבטח שמיר מציעה כעת למחזיקי האג"ח עבור רכישת המניות תמורה של כ-475 מיליון שקל במזומן (שיפור של כ-55 מיליון שקל לעומת ההצעה הקודמת), בתוספת סך של 50% מהרווח הנקי המצטבר של דניה סיבוס במשך שש השנים הקרובות. סכום זה כולל מנגנון מינימום מתוך הרווח הנקי הצטבר בסכום של 60 מיליון שקל. נוסף על כך, יהיו זכאים מחזיקי האג"ח גם למזומנים שבקופת אפריקה ישראל, בניכוי סכומים מסוימים.

קופת החברה מכילה כיום סכום של כ-356 מיליון שקל, שצפוי לגדול בכ-182 מיליון שקל נוספים לאחר השלמת מכירת ההחזקה בחברות המפעילות את כביש 6 לידי קרן קיסטון ריט.

זאבי מציע למחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל חבילה הכוללת תשלום מזומן של 280 מיליון שקל, וכן את מלוא המזומן שבקופת אפריקה ישראל, בניכוי תשלומים למס הכנסה ולנאמנים, לנציגות המחזיקים וליועצים השונים, שעוסקים בניהול ההסדר כבר יותר משלוש שנים. עוד מציע זאבי למחזיקים מזומן בסך השווה לחלקה היחסי של החברה במזומנים המצויים כיום בקופתה של משתלות סביון, וכן הנפקת סדרת אג"ח חדשה וארוכה בהיקף של 270 מיליון שקל ערך נקוב, שתובטח בשעבוד על מניות אפריקה מגורים המוחזקות על ידי דניה סיבוס.