מאות מפגינים בפ"ת על יחס המשטרה לאזרחים ועל המעצרים

המעצרים גרמו לאהוד ברק לפרסם ציוץ שהעלה את חמתו של יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה • ראשי המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ ואהוד ברק, עם מועמדי הרשימה, יעל כהן-פארן, נועה רוטמן, מוסי רז וסמדר שמואלי, הגיעו לקחת חלק בהפגנות

ההפגנה בפתח-תקווה הערב / צילום: דוברות העבודה
ההפגנה בפתח-תקווה הערב / צילום: דוברות העבודה

מחאת אזרחים נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט חזרה לשיח הפוליטי בעקבות המעצרים של משטרת פתח-תקווה נגד מספר מפגינים ביום שישי בלילה.

 

המפגינים, ביניהם קבוצה המתייצבת מדי מוצאי שבת מזה כמה שנים, כמו ישי הדס, אורן סימון, סיגלית קסלר, שמחה לטמן ועוד, ציינו כי ביום שישי בלילה הם היו בדרכים ברחובות הסמוכים לביתו של היועץ המשפטי כדי לחגוג בבית סמוך של אחד הפעילים. אולם המשטרה החליטה שיש בנוכחותם שם, לרבות בנתיב ההליכה של היועץ המשפטי לבית הכנסת, משום הפרה של כללי האסור והמותר בהפגנות, והחליטה לעצרם.

בנוסף, עורך דינם של המפגינים ומי שגם משתתף במחאה, עו"ד גונן בן יצחק, נעצר על-ידי השוטרים אף הוא, וזאת למרות שהציג את עצמו כמייצגם.

 

העניין עורר מהומה כבר ביום שישי בלילה, כאשר מספר 10 במחנה הדמוקרטי, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, החל להתריע ברשתות החברתיות מפני חציית גבולות של המשטרה ופגיעה בזכות ההפגנה.

 

 

 

הציוץ האחרון של ברק, בו השווה בין פתח-תקווה לאום אל חיראן, עורר את זעמו של יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אשר נפצע באום אל חיראן מירי ספוג של המשטרה, אולם אף אחד במשטרה לא שילם את המחיר על הפגיעה בו.

בהמשך, איימן עודה תקף את ברק וקרא לו לרדת מן הבמה הציבורית.

 

באשר להפגנות בפתח-תקווה, בצאת השבת נקבעה הפגנה גדולה במקום. על-פי דיווחים, מאות אנשים הגיעו למחות על יחס המשטרה לאזרחים ועל המעצרים.

ראשי המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ ואהוד ברק, יחד עם מועמדי הרשימה, יעל כהן-פארן, נועה רוטמן, מוסי רז וסמדר שמואלי, הגיעו להשתתף.

מהמחנה הדמוקרטי נמסר: "בימים הנוראים הללו נשללות מאזרחי ואזרחיות מדינת ישראל לא רק זכויות היסוד הדמוקרטיות שלהם - חופש הביטוי והזכות להפגין - יחד עם חירותם. נעמוד איתם לצד המגינות והמפגינים הערב".

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, התייחס לאלימות המשטרתית: "בהוראה מבלפור מרסקים את הדמוקרטיה באופן שיטתי. פוגעים במשטרה, בבתי המשפט ובכל מי שיכול לעמוד בדרכם. אתמול נפגעו אזרחים שומרי חוק שכל חטאם שאינם חושבים כמוהם. הזכות להפגין היא אבן-יסוד בחופש הביטוי. הדמוקרטיה הישראלית צריכה להבטיח זאת בפתח-תקווה, בתל-אביב וגם באום אל חיראן". 

מבין מועמדי מפלגת העבודה, מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני הגיע להשתתף בהפגנה במוצאי שבת.

מקרב בכירי מפלגת כחול לבן, משה (בוגי) יעלון פרסם התייחסות להתפתחויות: "הדמוקרטיה ושלטון החוק במדינה בסכנה! המלחמה בשחיתות ובכרסום המתמשך בחופש הביטוי, כולל בזכות המחאה וההפגנה, הם צורך השעה ואינם עניינו של צד פוליטי זה או אחר, אלא עיקרון דמוקרטי שחובה להגן עליו בראייה לאומית-ממלכתית כוללת.

"משרתי ציבור, ובראשם שומרי הסף, אינם חסינים מביקורת, אך אינם הכתובת למחאה החשובה הזו, אלא מי שאמורים להנהיג - ממשלת החשודים והחסינות בראשות נתניהו".