דני נווה ופנחס צרויה עוזבים את תפקידיהם בחברת הקנאביס בטר

זאת על רקע אי השלמת המיזוג עם וויטסמוק • בטר הוקמה ונמצאת רשמית בבעלות גליה גולן, אמו של המייסד יוחאי גילד • כנראה תישאר כעת חברה פרטית

דני נווה / צילום: תמר מצפי
דני נווה / צילום: תמר מצפי

יו"ר חברת בטר קנאביס דני נווה (המשמש כיו"ר כלל ביטוח ובעלי קרן ההשקעות במדעי החיים אגייט) ומנכ"ל החברה פנחס צרויה (לשעבר מנכ"ל בית החולים אסותא) עזבו את תפקידיהם בחברת הקנאביס. זאת על רקע החלטת החברה לפני כשבועיים, שלא להשלים את המיזוג עם השלד הבורסאי וויטסמוק. בעקבות ההודעה נופלת מניית וויטסמוק  4.7%, ככל הנראה על רקע אבדן התקווה אף אצל אחרון האופטימים כי העסקה עדיין עשויה לצאת לפועל. וויטסמוק נסחרת אחרי הירידות לפי שווי של 15.2 מיליון שקל.

בעלת המניות הגדולה בבטר היא גליה גולן, אמו של המייסד יוחאי גילד. כעת מסתמן כי בטר לא תחפש שלד אחר אלא תמשיך בדרכה כחברה פרטית. המיזוג בוטל לאחר שוויטסמוק לא גייסה את מלוא הסכום שדרש לפי התנאים המתלים בהסכם - 12 מיליון הדולר. ככל הנראה יכלה לגייס החברה כ-8-10 מיליון דולר, וההנהלה בראשות נווה וצרויה הייתה מעוניינת להתקדם במיזוג בתנאים הללו, אולם רוב בעלי המניות הצביעו נגד.

במהלך המו"מ, וויטסמוק הלוותה לבטר 2.5 מיליון דולר ובטר תוכל לפרוע את ההלוואה תוך 9 חודשים. בטר רושמת הכנסות ולכן צפויה להיות מסוגלת להחזיר את ההלוואה.

נווה היה יו"ר החברה במשך מספר שנים עוד פני תחילת הייפ הקנאביס בבורסה בתל אביב ולפני שהוחלט למזג את החברה עם וויטסמוק. גם צרויה מונה לפני גל "מינויי הסלבז" בחברות הקנאביס. במשך השנים נווה הצניע את תפקידו בחברה, בשל התדמית הבעייתית שהייתה לתחום עבור מי שהיה שר הבריאות והיום יו"ר חברת ביטוח. עם ההכרזה על המיזוג נחשף גם תפקידו בחברה. גם אז העדיף נווה לא לצאת בהכרזות לגבי עתידו בתחום והיה מזוהה עם החברה פחות מאשר מובילי חברות קנאביס אחרות בבורסה בתל אביב. נראה כי נווה וצרויה לא ימשיכו כעת בתחום הקנאביס.

בטר היא אחת משמונה החברות החלוצות בתחום הקנאביס בישראל, שקיבלו את רישיונן כבר ב-2008-2009. היא הייתה אחת החברות החזקות והמוערכות לפני רפורמת הקנאביס, כאשר כל מטופל היה משוייך חד ערכית למגדל. הנתונים הכספיים האחרונים לחברה שפורסמו הם לגבי 2017, אז רמה החברה הכנסות של 13 מיליון שקל והרווח עמד על 0.5-1 מיליון שקל. לא פורסמו דו"חות לחברה מאז. גורמים בשוק אמרו ל"גלובס" כי הדו"חות ל-2018 היו מוכנים לפרסום, דומים לקודמים, וזו לא הייתה סיבה לעיכוב העסקה או להתפטרות.

באסדרה החדשה, שנכנסה לתוקף רשמי באפריל, מצבה של בטר כעת יותר בעייתי, משום שהאישור שניתן לה לייצר את המוצרים על פי האסדרה החדשה הוא זמני (והארכתו תלויה באישורי בניה מסויימים למתקן שלה), וכמו רבות מן החברות בתחום, אין לה עדיין מוצרים בבתי המרקחת. עם זאת יש לציין כי האסדרה החדשה עצמה נתקלה בקשיים, ומתעכבת החלתה על כל אוכלוסיית מטופלי הקנאביס.

במקביל לפעילותה בישראל בטר מתקדמת גם בהקמת פעילות באוסטרליה, אשר קיבלה אישורי הקמה אף טרם החלה לפעול. יש לה פעילות ראשונית יותר במדינות נוספות.