הסבת מפעל הבטון של איטונג פגעה בתוצאות אינרום: הרווח הנקי צנח ביותר מ-20% ברבעון השני

חברת מוצרי הבנייה מציגה ירידה של 9% בהכנסות הרבעוניות ל-228 מיליון שקל וצניחה ברווח הנקי ל-23 מיליון שקל • יביא לה מזל? מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר, עמרי לוטן, ימונה לתפקיד מנכ"ל החברה הבת נירלט

בנייה בשכונה החדשה מצפה ימים, צפת / צילום: עיריית צפת
בנייה בשכונה החדשה מצפה ימים, צפת / צילום: עיריית צפת

תוצאותיה הכספיות של חברת מוצרי הבנייה אינרום  ברבעון השני של 2019, שפורסמו הבוקר (ב'), העידו על המשך החולשה בפעילות החברה, עם מגמה שלילית - החל בשורת ההכנסות, שירדו ב-9% ל-228 מיליון שקל, ועד לרווח הנקי, שנשחק ב-22% ל-23 מיליון שקל.

התוצאות האלה נרשמות בהמשך למגמה דומה שהציגה אינרום גם ברבעון הראשון של 2019 ובסיכומה של שנת 2018. בסיכום המחצית הראשונה של 2019 הכנסותיה של אינרום ירדו ב-7% ל-470 מיליון שקל, והרווח הנקי ירד ב-20% ל-49 מיליון שקל.

אינרום מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים: מוצרי צבע (נירלט), מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ופתרונות בנייה (איטונג). בסיכום רבעוני בלטה איטונג בצד השלילי, בהשפעת הסבתו של מפעל הבטון שלה לייצור מוצרי בטון לתשתיות תת-קרקעיות. בניטרול השפעת ההסבה הייתה הירידה בהכנסותיה הרבעוניות של אינרום מסתכמת בכ-5% בלבד. 

בהשפעת תקופת המעבר במפעל הבטון, הכנסותיה הרבעוניות של אינרום מפעילות איטונג נשחקו ב-21% ל-65 מיליון שקל, והרווח התפעולי מהן ירד ב-28% לכ-9 מיליון שקל. עלויות הסבת המפעל, הממוקם בפרדס חנה, מוערכות בכ-34 מיליון שקל, ובאינרום צופים כי הוא יתחיל לפעול לקראת סוף השנה. 

מגמה שלילית הציגה אינרום גם בתוצאות פעילות הצבעים נירלט. למרות ירידה מתונה יחסית של כ-3.5% בהכנסות הרבעוניות, ל-99 מיליון שקל, הרווחיות התפעולית של נירלט צנחה ב-19%, לכ-13 מיליון שקל. 

תוצאות אינרום, במיליוני שקלים
 תוצאות אינרום, במיליוני שקלים

המניה ירדה בתגובה לדוחות

במקביל לדוחות, אינרום הודיעה היום על מינויו המתוכנן בחודש הבא של עמרי לוטן למנכ"ל נירלט, במקומו של רן מנו, ששימש ממלא מקום מאז אפריל האחרון.

לוטן (59), המכהן כשלוש שנים כמנכ"ל מפעל הפיס, שימש קודם לכך מנכ"ל קבוצת נגב קרמיקה, בזמן שהחברה הייתה שקועה במשבר עמוק, ונפרד מהתפקיד לאחר כשנה. 

עמרי לוטן. מינוי צפוי למנכ"ל נירלט / צילום: תמר מצפי
 עמרי לוטן. מינוי צפוי למנכ"ל נירלט / צילום: תמר מצפי

ובחזרה לתוצאות הכספיות: בסיכום רבעוני יכולה אינרום להתנחם בשיפור של 4.5% ברווחי פעילותה של כרמית בתחום מוצרי גמר לבנייה, שהגיעו ליותר מ-16 מיליון שקל, למרות שחיקה קלה של כ-1% בהכנסות, שעמדו על כ-64 מיליון שקל.

עוד בסיכום הרבעוני, אינרום נהנתה משינוי בתמהיל המכירות וכן מהתחזקות השקל ביחס לאירו ולדולר, כך ששיעור הרווח הגולמי שלה מהמכירות עלה לכ-39%, לעומת 37.8% ברבעון המקביל. זאת, תוך שהיקפו ירד ב-5% ל-89 מיליון שקל. 

בדרך לשורה התחתונה, לצד ירידת הרווח התפעולי ושיעורו מהמכירות, אינרום גם נפגעה מעלייה ניכרת בהוצאות המימון שלה - בעיקר מהשפעת עסקאות עתידיות במט"ח בתחומי מוצרי הצבעים ומוצרי גמר לבנייה.

לצד הדוחות, אינרום הודיעה על חלוקת דיבידנד של כ-18 מיליון שקל לבעלי מניותיה. המניה הגיבה לתוצאות בירידות של 3%-4% היום במהלך המסחר, אבל מתחילת השנה עלתה קרוב ל-20% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-1.4 מיליארד שקל.

שווי המניה היום, כ-12.5 שקל, גבוה בכ-9% משווי של 11.5 שקל שלפיו מכרה קרן פימי בראשות ישי דוידי את יתרת החזקותיה (10.5%) באינרום בתחילת השנה, בתמורה כוללת של כ-130 מיליון שקל.

בסך הכל מימשה פימי ממניות אינרום בתמורה כוללת של כ-1.3 מיליארד שקל - סכום של פי 10 מהיקף השקעתה בחברה, שהפכה לאחת המוצלחות של הקרן.

מאז פרידתה של פימי מאינרום היא מתנהלת ללא בעלת שליטה, ובעיקר מניותיה מחזיקים כמה גופים מוסדיים, עם החזקה מצרפית של קרוב ל-60% ממניותיה.