טלאיב ועומר על ההחלטה לאסור ביקורן: כך לא מתנהגת בעלת ברית

במסיבת עיתונאים בוושינגטון מתחו שתי המחוקקות המוסלמיות ביקורת קשה על ישראל: "התנהלותה צריכה להטריד עמוקות את האמריקאים" • "איננו יכולים להתיר לטראמפ ולנתניהו להסתיר את האמת האכזרית על הכיבוש"

רשידה טלאיב / צילום: Rebecca Cook, רויטרס
רשידה טלאיב / צילום: Rebecca Cook, רויטרס

רשידה טלאיב ואילהאן עומאר, שתי המחוקקות הדמוקרטיות שישראל אסרה את כניסתן לתחומה בגין תמיכתן בתנועת BDS, מוסיפות לחלוב את הפרשה במאמץ להשחיר את פני ישראל. אתמול (ב') הן ערכו מסיבת עיתונאים בוושינגטון, שבה אמרו, בין היתר, כי ההחלטה לאסור את ביקורן היא עדות לכך שישראל אינה מתנהגת כבעלת ברית.

"ההחלטה לאסור את כניסתנו אינה אלא מאמץ של בעלת ברית של ארה"ב לפגוע ביכולת שלנו לממלא את תפקידנו כנציגות נבחרות של הציבור האמריקאי", אמרה עומאר. "החלטת נתניהו היא חסרת תקדים מבחינת הקונגרס, אבל זו מדיניות ממשלתו כלפי הפלסטינים. זו המדיניות של ממשלתו כלפי כל מי שמחזיק בדעות שמאיימות על הכיבוש; זו מדיניות שממשל טראמפ תומך בה ומעודד אותה".

"הסיבה לכך היא שהדרך היחידה להגן על מדיניות בלתי מוצדקת היא לשלול מאנשים את חירות ההבעה, חירות ההתאגדות וחירות התנועה", אמרה המחוקקת.

"איננו יכולים להתיר לטראמפ ולנתניהו להצליח להסתיר מאיתנו את המציאות האכזרית של הכיבוש", אמרה עומאר. "הכיבוש אמיתי. הטלת איסור על ביקורם של מחוקקים אמריקאים כדי שלא יהיו עדים לכיבוש, לא תגרום לכך שהכיבוש ייעלם. אנו חייבים לשים קץ לכך יחדיו".

ברמז על כוונת השתיים לפעול לשלילת הסיוע האמריקאי מישראל, אמרה עומאר: "לאמריקאים יש תפקיד קונסטרוקטיבי. אנו נותנים לישראל יותר מ-3 מיליארד דולר בשנה. הסיוע הזה מושתת על כך שישראל היא בעלת ברית חשובה באזור והדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. אך הטלת איסור על מחוקקים נבחרים אינה עולה בקנה אחד עם התנהלות של בעלת ברית". היא אמרה כי כי הסיוע לא יוכל להימשך כל עוד ישראל בונה התנחלויות בשטחים ושוללת זכויות מהפלסטינים שם.

טלאיב החלה להזיל דמעות כאשר דיברה על חוויותיה בביקורה בירושלים כילדה כדי להתראות עם סבא וסבתא שלה ועם בני משפחה אחרים. "כילדה קטנה שביקרה בפלסטין כדי להתראות עם בני משפחה, ראיתי כיצד אמי נאלצה לעבור בדיקות משפילות, למרות היותה אזרחית ארה"ב", היא אמרה.

היא טענה כי החליטה לא להגיע לישראל בשבוע שעבר, למרות שניתן לה היתר מסיבות הומניטריות, אחרי שדיברה עם סבתה: "היא אמרה שאני התגשמות חלומה, שאני הציפור החופשייה שלה; מדוע עליי להגיע לשם כדי להיכלא בכלוב ולהשפיל עצמי? וכך, לפנות בוקר, החלטנו כמשפחה, עם דמעות בעיניים, שאבקר בישראל רק כמחוקקת אמריקאית חופשייה".

"כל מה שאני יכולה לעשות כנכדתה של אשה שחיה בשטח כבוש, הוא לתת תהודה לקולה על-ידי חשיפת האמת", הוסיפה טלאיב.

טלאיב, שהייתה בין המחוקקים הדמוקרטים הראשונים שקראו לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט נגד טראמפ, יצאה, כצפוי, בביקורת קשה נגדו: אין דבר שטראמפ אוהב יותר מאשר לנצל את הפרשה הזו כדי לסכסך בין יהודי ארה"ב לבין המוסלמים בארה"ב. "ממשל טראמפ גורם ליהודים ולמוסלמים להיראות כ'אחרים', והוא מציג אותם כמקור איום על האמריקאים... לרוע המזל, נתניהו לומד מנתניהו ואפילו מקבל ממנו הוראות".

במפלגה הדמוקרטית שורר זעם רב על ראש הממשלה בגין החלטתו לאסור כניסת שתי המחוקקות לישראל. מחוקקים דמוקרטים בכירים מסוימים אפילו בוחנים נקיטת צעדי גמול נגד רון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון, ונגד דייוויד פרידמן, השגריר האמריקאי בישראל, בגלל התפקיד שמילאו בהחלטה. בכל אופן, טלאיב ועומאר היו המחוקקות הדמוקרטיות היחידות במסיבת העיתונאים. אף מחוקק דמוקרטי אחר לא התייצב לצידן כדי להביע תמיכה, כפי שנהוג בנסיבות כאלה, גם לא ברני סנדרס שאמר בשבוע שעבר כי צריך להפסיק את הסיוע בגלל האיסור שהטילה ישראל על כניסת טלאיב ועומאר.