גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שטייניץ על מתקן שורק: "תרבות הישראבלוף עדיין לא נעלמה"

שר האנרגיה הציג היום את ממצאי ועדת הבדיקה בעניין מתקן שורק, ואמר כי התגלו נתונים שגויים וזיוף בשניים מתוך חמשת מתקני ההתפלה ● "לאור חומרת הממצאים ננקוט בחלק מהם אכיפה מינהלית מחמירה, ואחרים יועברו לחקירת משטרה" ● הבדיקה נערכה בעקבות חשיפת "גלובס"

שר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף
שר האנרגיה יובל שטייניץ / צילום: שלומי יוסף

הוועדה לבדיקת האירועים במתקן ההתפלה שורק הגישה את המסקנות שגיבשה לשר האנרגיה, יובל שטייניץ ומהן עולה כי במשך שנתיים, מתקן שורק הזרים לצנרת המים הארצית מים מותפלים עם ריכוזי חריגים של כלוריד. הפרשה נחשפה בתחילת מאי ב"גלובס".

בראש הוועדה עמד מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי ובמסיבת עיתונאים שקיים היום (ג') הוא דיווח כי הזרמת המים עם חריגות הכלוריד ממתקן שורק נעשתה במשך כשנתיים ובאופן שיטתי. הוא אמר כי הנוהל הזה קיבל מחברי צוות התפעול של המתקן את הכינוי "נוהל דיגום בוקר": "מדי יום בשעות שבהן נעשתה בדיקת המים שמותפלים במתקן, המים עברו שני שלבים של התפלה שהם התהליך המלא והנכון שהם צריכים לעבור וכך המתקן יצא מצג שווא שלפיו איכות המים טובה. במשך רוב שעות היום ריכוז הכלוריד חרג מדרישות הסכם הזיכיון", אמר אדירי.

לפי הערכת משרד האנרגיה, בשל החריגות מתקן שורק חסך 12 מיליון שקל והוא נמנע מתשלום של קנסות בגובה של יותר מ-45 מיליון שקל במידה והחריגות היו נחשפות בזמן אמת. עוד הוסיף אדירי כי חרף החריגות השיטתיות בשורק, באף שלב לא נשקפה סכנה לבריאות הציבור וכי הערכים החריגים של כלוריד שנמצאו במים המותפלים עדיין היו נמוכים באופן ניכר מהרף המרבי שנקבע על ידי משרד הבריאות.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בהתייחס לממצאים שנמסרו לו על ידי חברי ועדת הבדיקה כי "לא נקבל מציאות כזאת ונתייחס בחומרה רבה לכל מרמה והצגה של נתונים כוזבים ולכל ישראבלוף. הממצאים חמורים מאוד ונטפל בהם באופן מחמיר. חלק מהממצאים יועברו למשטרה לאחר שזוהו בהם היבטים פליליים".

כך עבדה השיטה

במסגרת הבדיקה הוזמנו לוועדה נציגי IDE שהיו הבעלים הקודמים של מתקן שורק והבעלים הנוכחיים שלו, מדן קפיטל והאצ'יסון. הוועדה הצביעה על "כשל חמור" כהגדרתה בהתנהלות מתקן שורק וקבעה כי תכלית המהלך שלו הייתה להציג למדינה מצג של עמידה בדרישות הסכם הזיכיון וזאת לצד הקטנת עלויות הפעלת המתקן.

חרף הממצאים הקשים שעולים מבדיקת החריגות בשורק, הוועדה בראשות אדירי החליטה לא להמליץ על מניעת ההשתתפות של האצ'יסון ו-IDE במכרז להקמת מתקן התפלה נוסף, שורק 2. האצ'יסון ו-IDE היו הבעלים של מתקן שורק בעת שאירעו החריגות. אדירי אמר היום כי לא נמצאו אינדיקציות שמצביעות על כך שדירקטוריון החברה ידע על החריגות ועל האופן הבעייתי שבו נעשה "נוהל דיגום הבוקר".

34 חריגות בדיווחים במתקן פלמחים

במסגרת עבודת הוועדה נעשתה בדיקה מקיפה אודות איכות המים ואמינות הדיווח של מתקני ההתפלה הנוספים באשדוד, אשקלון חדרה ופלמחים. הוועדה מצאה כי במשך תקופה של שנה וחצי ריכוז הכלוריד במים שסופקו ממתקן פלמחים חרג בכ-20% מעבר לרף שנקבע.

בנוסף, הוועדה מצאה כי מתקן פלמחים מסר לרשות המים דיווח כוזב אודות תוצאות בדיקה שעשה לאיכות המים. כך, התברר כי תוצאות הבדיקות שדווחו לא תאמו את ריכוז הכלוריד הממוצע והתאפיינו בדפוס שעורר חשד בנוגע לאמינות הבדיקות. בוועדה אמרו היום כי מדובר ב-34 חריגות שנמצאו בדיווחים.

לדברי אדירי, בשל ממצא זה צוות משותף של משרד האנרגיה, רשות המים ופרקליטות המדינה החליט להעביר את הטיפול במקרה של פלמחים לחקירת המשטרה. אדירי אמר כי יש צורך בחקירת משטרה כדי לגלות מי הגורם שאחראי על הדיווחים הכוזבים שהועברו לרשות המים.

אף שהחריגות במתקן שורק היו שיטתיות, הוועדה החליטה שבשלב זה היא לא תערב את המשטרה אך לדברי אדירי הוא לא שולל אפשרות שיינקטו נגד מתקן שורק צעדים פליליים בהמשך. כך, הוועדה המליצה לנקוט נגד המתקן בשורק באכיפה מרתיעה, תוך שימת דגש על הרווח הכספי שהוא השיא בעקבות אותן חריגות, היקף הקנסות שהיו מוטלים עליו לו החריגות התגלו בזמן אמת, הכשלים שנפלו בהתנהלותו, הפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת אספקת המים ועוד. לדברי אדירי, צוות שפועל בנושא יפעל נגד מתקן שורק למען מיצוי האכיפה.

הוועדה מצאה עוד כי המדינה לא השתמשה בכלים שעומדים לרשותה כרגולטור ושנציגיה סמכו מעבר לנדרש על הדיווחים שהוזרמו ממתקני ההתפלה וכך לא הטילו ספק בהתנהלותם. הוועדה מסרה כי גורמי המדינה הניחו כי הנתונים שמתייחסים לאיכות המים נכונים ואמינים, בלי שביצעו על כך מעקב ובלי שפעלו לזיהוי דפוסים חריגים בדיווחים אלה בזמן אמת. בנוסף, הוועדה קבעה כי המדינה לא השכילה להצליב בין מקורות מידע שונים המתקבלים מצד גורמים שונים במשק המים.

על רקע ממצאים אלה אדירי מסר היום כי הליכי הבקרה והפיקוח על מתקני ההתפלה ישופרו משמעותית, כך שהמים בכל מתקני ההתפלה יידגמו 3 פעמים ביום במקום פעם אחת ובמשך 7 ימים בשבוע. מנכ"לי המתקנים יידרשו לחתום על תוצאות הבדיקות ולאשר כי הדיווחים שהם מעבירים מדויקים.

בנוסף, יעשו למים בדיקות יזומות ואקראיות לבדיקת איכותם וזאת בתדירות גבוהה יותר; מערך המחשוב המשמש את הגופים השונים שמעורבים בנושא ישודרג באופן שיאפשר לייעל את איסוף המידע אודות איכות המים במתקנים השונים ואת זרימת הנתונים בין הגופים המעורבים.

הבדיקה שהובילה לחשיפת החריגות השיטתיות ברמות הכלוריד במתקני ההתפלה שורק ופלמחים החלה בעקבות דיווחים שהתקבלו ברשות המים מתושבים בחולון, שדיווחו כי צבעם של המים שיוצאים מברזיהם חום ואף אדום. לדברי גורמים מקצועיים ברשות המים, למרות שנסיבות אלה הובילו לפתיחת הבדיקה שחשפה את החריגות במתקני ההתפלה, לממצאים לא היה קשר לצבע המים שזרמו לחלק מתושבי חולון בברזים.

תגובה חברת IDE: "חברת IDE מברכת על העובדה שהוועדה מדגישה במסקנותיה כי כלל העדויות שהובאו בפניה מעידות על כך שהפעולות החריגות שניבדקו, לא הובאו כלל לידיעת דירקטוריון IDE ודירקטוריון החברה המפעילה. יש לחזור ולהדגיש כי מאז הפעלת מתקן שורק על ידי IDE והצ'יסון ועד למכירת חלקה של IDE במתקן - לא הגיעה כל תלונה על איכות המים שמספק המתקן למדינה.

"אנו מברכים על המלצות הוועדה לשפר את מנגנוני הפיקוח והבקרה של המדינה על מתקני ההתפלה וסמוכים ובטוחים כי בקרה כזו תפעל לטובתו של הצרכן וגם תשפר את השירות הניתן. החברה הצהירה זה מכבר כי בירור האמת על ההתרחשויות במתקן שורק הינו האינטרס הראשון במעלה.

"חברות האחזקה וההפעלה של IDE בארץ ובעולם מספקות לאורך שנים מים איכותיים ללקוחות החברה. IDE עושה כל שביכולתה להקפיד על איכות המים הן בהיבטים של בריאות הציבור והן בהיבטים החוזיים מול הלקוחות".

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה