אינטל | דעה

חדשנות היא לא רק טכנולוגית

רבים מחמיצים את העובדה שניתן לבצע חדשנות גם בעשייה חברתית

בניין אינטל / צילום : צילום: Reuters, Ronen Zvulun
בניין אינטל / צילום : צילום: Reuters, Ronen Zvulun

ישראל ידועה כמעבדת חדשנות בזכות סטרט-אפים וחברות ענק, הפועלים מהארץ לקידום חדשנות טכנולוגית. אנחנו באינטל מאמינים שכחברה חדשנית, גדולה ומתקדמת, חובתנו וזכותנו לקחת אחריות על החברה בה אנחנו חיים. אולם חדשנות לא צריכה להיות כלואה בין דפנות הצ'יפ (במקרה שלנו), או ליבת העשייה של כל חברה אחרת, אלא צריכה לממש את הפוטנציאל המלא שלה באמצעות הובלת שינויים בתחום החברתי והסביבתי יחד ולמען הקהילה בה החברה פועלת.

על פי הגדרת ויקיפדיה, חדשנות היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות לצרכים גלויים, או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים סמויים. החדשנות היא מאפיין מרכזי של רוב העבודות היצירתיות. פתרונות אלה מושגים על ידי פיתוח או שימוש במוצרים, תהליכים, שירותים או טכנולוגיות יעילים יותר מבעבר או על ידי רעיונות בשלים שמתאימים לשווקים, מדינות, או חברות שמוכנות ומעוניינות לקלוט אותם. חדשנות שונה מהמצאה, בכך שחדשנות מתייחסת לשימוש בשיטה או ברעיון טובים יותר.

אולם רבים מחמיצים את העובדה שניתן לבצע חדשנות גם בעשייה חברתית. בשנות ה- 90, עמותות וקרנות תפסו מקום מרכזי בהבאת חדשנות. בשנות ה- 2000 כחלק ממדיניות אחריות תאגידית, החלו ארגונים עסקיים להיות מעורבים בעשייה חברתית ולא רק בתרומה כספית. בשנים האחרונות אין ארגון שלא חשב לחדש את העשייה החברתית. אנחנו מוצאים היום חברות ששולחות עובדים לפעילויות שונות: צביעת בתים, עזרה לקשישים או סיוע כספי לעמותות שונות. פעילויות אלו הן חשובות ובעלות ערך רב, אך נשאלת השאלה האם אפשר להעצים את הערך, האם אפשר להכניס את החדשנות גם לעולם החברתי? אפשר.

אינטל פיתחה בשנים האחרונות מודל מעורבות חברתי חדשני. החל מהדיאלוג עם בעלי העניין השונים, דרך יצירת שותפויות עם אירגונים ממגזרים ומדיסיפלינות שונות, ועד שילוב טכנולוגיה לטיוב חברתי. דוגמא אחת היא פרויקט המתבסס בין היתר על מודל ה-Placemaking שזוכה להצלחה ברחבי העולם. מדובר במודל שמטרתו לנצל שטח ציבורי פתוח מתוך כוונה ליצור מקומות ציבוריים המקדמים תרבות פנאי, אקולוגיה, ספורט, חינוך או חקלאות. מאז 2016, אנחנו רותמים את יכולותינו הטכנולוגיות, את החדשנות שלנו ואת רוח ההתנדבות של עובדינו, כדי לחזק את החיבור בין אנשים ולאפשר הנאה משותפת במרחב הציבורי. במסגרת המיזם "מחדשים ביחד" אנחנו פועלים בקהילות שלנו בקרית גת, חיפה וירושלים ומפתחים בשיתוף עמן פתרונות חדשניים לאתגרים קהילתיים, באמצעות יצירת 'חווית מקום' טכנולוגית.

ב-2018 אינטל חנכה את מנהרת המציאות הרבודה (AR) אשר פיתחו מתנדבי אינטל יחד עם תושבי שכונת הדר וגורמים קהילתיים בעיר. מטרת הפרויקט היתה להפיח רוח חיים בשכונה באמצעות הקמת מתקן טכנולוגי שיאפשר חוויית מקום ייחודית. בשכונת מוסררה הירושלמית, החלטנו להמחיש סיפורים מהעבר, ההווה והעתיד של השכונה באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה.

על החברות העסקיות, לפועל יחד לטובת הקהילות, ולכן עלינו לגייס את היכולות והמשאבים לפיתוח החברה בה אנו פועלים ולקדם חדשנות כדי לפתור בעיות ולצמצם פערים. חדשנות יכולה להיות גם חברתית ולא רק טכנולוגית. אפשר גם כאן להתחדש ולהתרענן.

הכותבת היא סמנכ"לית קשרי חוץ באינטל