לראשונה: חברה ביטחונית ישראלית קיבלה תקן בינלאומי למניעת שחיתות

חברת מפרולייט, שמייצרת מערכות אלקטרו-אופטיות לשימושים צבאיים, קיבלה ממכון התקנים הסמכה להפעלת תקן בינלאומי מחמיר לניהול מערכות למניעת שוחד ושחיתות

כלי של מפרולייט / צילום: באדיבות קבוצת SK
כלי של מפרולייט / צילום: באדיבות קבוצת SK

חברת מפרולייט, שמייצרת מערכות אלקטרו-אופטיות לשימושים צבאיים, קיבלה ממכון התקנים הסמכה להפעלת תקן בינלאומי מחמיר לניהול מערכות למניעת שוחד ושחיתות.

מדובר בתקן ISO 37001 לניהול מערכות למניעת שוחד ושחיתות בגופים עסקיים שפורסם בסוף 2016 על ידי ארגון התקינה הבינלאומי. חברות שקיבלו את התקן נדרשות להטמיע אותו בקרב עובדיהן וליישם מערכת של נהלים ובקרות כדי לזהות עבירות של מתן או קבלת שוחד ומעשי שחיתות נוספים, להתמודד עם מקרים אלה, לצמצם ולמנוע אותם.

מפרולייט משתייכת לקבוצת האחזקות SK שבבעלות איש העסקים סמי קצב. בין החברות שמשתייכות לקבוצה זו גם מספנות ישראל, שבה קצב מחזיק ביחד עם איש העסקים שלומי פוגל ועם משפחת שמלצר ומשמש בתפקיד היו"ר שלה.

לפני כשנה וחצי המשטרה עיכבה את קצב ואת סמנכ"ל מספנות ישראל לחקירה, במסגרת פרשה בינלאומית שבה נבדק החשד שבעלי תפקידים בחברה שיחדו נציגי ממשל זרים באפריקה במטרה לקדם עסקאות ביטחוניות שהיקפן הוערך בעשרות מיליוני דולרים. מקורבים לקצב טענו אז כי העובדה שהוא שוחרר לביתו בתום החקירה בלי שהוטלו עליו מגבלות מיוחדות - מצביעה על חולשת הראיות שבגינן הוא נחקר. בדיקת "גלובס" מהיום (ד') העלתה כי התיק עדיין נמצא בחקירה של יחידה להב 433 של המשטרה.

בעקבות קבלת התקן החדש למניעת שחיתות שקיבלה מפרולייט שבבעלותו, קצב מסר כי "משמעות קבלת ההסמכה לתקן החדש היא הוכחה למאמצים הפרואקטיביים שאנחנו משקיעים לזיהוי ומניעה של תופעות פסולות. קבוצת SK שמה לה למטרה להשלים את תהליך ההסמכה לתקן זה גם ביתר החברות הביטחוניות ששייכות לה ואני תקווה שעוד חברות ילכו בעקבותינו ויאמצו גם גן את הסטנדרט הגבוה שהצבנו בתחום".

השוק הביטחוני שבו פועלות חברות שמייצרות מערכות נשק מתאפיין בהיעדר שקיפות ועסקאות שנעשות בתחום נחתמות לרוב בחשאיות. זאת, באופן שחושף את הצדדים שמעורבים בהן לעבירות שונות, כמו שוחד. על רקע רגישויות אלה ושורה של כללים שגובשו על ידי ה-OECD כ-40 חברות ביטחוניות בישראל התחייבו ב 2012 לפני משרד הביטחון כי יפעלו על פי תוכנית הציות שגובשה בארגון ובמרכזה התחייבות לאי מתן שוחד לפקידי ציבור וזאת כתנאי לקבל אישורי יצוא.

מנכ"ל מפרולייט, אסף שימרון, אמר בשיחה עם "גלובס" כי עוד טרם משרד הביטחון החיל את תוכנית ה-OECD על התעשיות הביטחוניות, מפרולייט החילה על עצמה כללי ציות שקשורים למאמץ למנוע שחיתות: "התקן של ארגון התקינה הבינלאומי חדש יחסית, ובשלב שניתן היה ליישם אותו בישראל לא היה לנו ספק שנאמץ אותו".

לדבריו "בכל הקשור לפעילות העסקית בתחום הביטחוני יש כמה שכבות הגנה, והתקן הזה מהווה עבור מפרולייט שכבה נוספת, אך בלי הטמעה סדורה שלו בתוך הארגון ובלי גיבוי של המנהלים - הוא יהיה ריק מתוכן. תקן כזה משדר ללקוחות שלנו ברחבי העולם שאנו פועלים על פי הסטנדרטים המחמירים ביותר בנושא".