האם ח"כ יוסף ג'בארין שולט בנתונים על העצורים המינהליים בישראל?

חבר הכנסת מהרשימה המשותפת יוסף ג'בארין הפתיע כשטען כי בערך 500 עצורים מינהליים כלואים בישראל מבלי שנשפטו • האם זה אכן המספר? • המשרוקית של גלובס

יוסף ג'בארין / צילום: דוברות הרשימה המשותפת
יוסף ג'בארין / צילום: דוברות הרשימה המשותפת

נציגי ימין בוועדת הבחירות עתרו ביום שלישי לבג"ץ נגד הרשימה המשותפת, בדרישה לפסול אותה מהתמודדות בבחירות. אחד הנימוקים: ביקורים של חברי הרשימה אצל אסירים ביטחוניים "רוצחי יהודים". אחד המבקרים שנקבו בשמו הוא חבר חד"ש יוסף ג'בארין.

לפני כשבוע, בראיון ליעקב אייכלר בכאן ב', השיב ג'בארין לביקורת וציין בין השאר כי כמה מהאסירים השתתפו בעבר במגעים מדיניים עם ישראל. "אבל אחרי זה הם נתפסו כרוצחי אזרחים, נשים וילדים", אמר אייכלר. "אתה לא יכול להכליל את כולם", ענה ג'בארין, "יש מאות עצורים שהם בכלל עצורים מינהליים". "מאות?" תהה אייכלר. "אני חושב שכיום אנחנו מדברים על כ-500 עצורים מינהליים שיושבים בלי משפט, ואני חושב שאחד מתפקידיו האלמנטריים של חבר כנסת זה לקרוא לביטול המעצר השרירותי".

מעצר מינהלי הוא מעצר בהוראת הרשות המבצעת, מבלי שהעציר יוכל להתגונן בהליך משפטי רגיל. מי שיכולים להורות על מעצר כזה בישראל הם שר הביטחון והרמטכ"ל. החלטתם כפופה לאישור שופט מחוזי, אבל כמעט תמיד מאושרת. כמעט כל העצירים המינהליים הם פלסטינים, אבל במהלך השנים נעצרו כך גם כמה מתנחלים.

כמה עצירים כאלה כלואים היום בישראל? הרשויות אינן מפרסמות נתונים שוטפים, אבל הן מעבירות מדי חודש טבלאות מפורטות לארגון "בצלם" ולמוקד להגנת הפרט, שמציגים אותם באינטרנט. גם הארגון הפלסטיני אדאמיר מציג מעקב דומה. המוקד להגנת הפרט מעלה לרשת את דיווחי שב"ס המקוריים, ואילו "בצלם" העביר לנו את המסמכים לפי בקשתנו.

מספר העצירים המדויק משתנה לפי יום הדגימה. ביולי נמנו 454 עצירים מינהליים לפי "בצלם"; 460 לפי אדאמיר; ו-455 לפי המוקד להגנת הפרט. קרוב ל-140 מהם היו עצורים ליותר משנה. במועד הבדיקה, כשבוע אחרי הראיון עם ג'בארין, נמסר לנו מטעם שב"ס על 407 עצירים מינהליים.

העצירים מוחזקים בשלושה בתי כלא: עופר שליד רמאללה ומגידו וקציעות שבשטח ישראל. כולם נוהלו בעבר בידי צה"ל, אבל עברו לפני כעשור לאחריות שב"ס. חוץ מהם מוחזקים שם קרוב ל-5,000 אסירים ביטחוניים ויותר מ-1,000 אסירים פליליים פלסטינים.

מספר העצירים המינהליים בראשית 2019 היה יותר מ-490. במהלך השנים היו בו תנודות חריפות. ב-2016 הוא נסק לכ-700, ב-2013 עמד על פחות מ-200, ובעשור הקודם רשם שיא של כ-1,000 עצירים.

■ בשורה התחתונה: דברי ג'בארין נכונים. מספר העצירים המינהליים בישראל נע ביולי ובאוגוסט 2019 בין 450 ל-460, וחודשים ספורים קודם היה קרוב ל-500. במועד סגירת הגיליון הוא עמד, לפי שב"ס, על 407.

● תחקיר: יפתח בריל