לאחר קריסה של 60%: איראן תבצע פיחות אגרסיבי למטבע

נשיא איראן חסן רוחני הורה לפרלמנט למחוק ארבעה אפסים מהריאל שקרס ב-60% מאז הסנקציות של ממשל טראמפ • המהלך צפוי לייצר למעשה מטבע חדש בשם "טומאן", שהיה בשימוש בשנות ה-30 של המאה הקודמת

אזרח איראני חולף ליד פוסטר של האייטולה חומייני / צילום: TIMELINE - Morteza Nikoubazl
אזרח איראני חולף ליד פוסטר של האייטולה חומייני / צילום: TIMELINE - Morteza Nikoubazl

איראן צפויה לבצע פיחות אגרסיבי במטבע על רקע האינפלציה הדוהרת, ולאחר קריסה של 60% מערכו של המטבע מאז הטלת הסנקציות על ידי ממשל טראמפ - כך לפי דיווח ב-CNBC. 

נשיא איראן, חסן רוחני, הורה לפרלמנט למחוק ארבעה אפסים מהריאל, שאיבד יותר ממחצית מערכו מאז הסנקציות של ארה"ב שנועדו להחזיר את הרפובליקה להסכם הגרעין. באפריל 208 הריאל רשם שפל של 35 שנה מול הדולר.

המהלך צפוי לייצר למעשה מטבע חדש בשם "טומאן", שהיה בשימוש בשנות ה-30 של המאה הקודמת, וכיום ערכו שווה 10 ריאל. למעשה, על רקע האינפלציה הדוהרת באיראן האזרחים סוחבים בארנק ערימות של שטרות לשימוש השוטף, וכדי לפשט את הרכישות השימוש הפך מזה זמן מה באופן טבעי מריאל ל'טומאן'. 

כעת הממשל מאמצת את הנוהל וצפוי להעביר את החוק החדש לאישור הפרלמנט. "זה יהפוך את המטבע הלאומי לאפקטיבי יותר. בריאל כבר לא משתמשים, המטבעות ייכנסו שוב למחזור הכספים", אמר דובר הממשלה.

זה זמן רב שהתנודתיות מאפיינת את סביבת העסקים באיראן, שנקלעה לקשיים בעקבות שנים של סנקציות מערביות וגלי מחאה פנימיים. מנגד, היחלשות המטבע האיראני מיטבה עם משקיעים אחרים. ריאל חלש טוב ליצואנים ולמשקיעים שהדולרים או האירו שלהם יכולים לקנות יותר נכסים נקובי ריאל. עם זאת, יוצרות תנודות המטבע חוסר ודאות.