אופנועים | פיצ'ר

טסלה על שניים: מהפכת הרכב החשמלי היוקרתי מחלחלת גם לכלים דו-גלגליים

האופנועים החשמליים מציעים חיסכון רב בעלויות, אפס זיהום אוויר ואפס רעש - ובכל זאת מצליחים לסובב אחריהם את הראש ברחוב

הארלי LIVEWIRE: מאצ'ו בלי רעש

האופנועים המאצ'ואיסטים והרועשים של הארלי דיווידסון האמריקאית הם הדבר הרחוק ביותר שניתן לדמיין מאופנוע חשמלי שקט וידידותי לסביבה. לפיכך, כאשר הארלי הודיעה לפני שנתיים על כוונתה להשיק אופנוע חשמלי "נאמן לרוח המותג" התייחסו לכך רבים בתור תרגיל יחסי ציבור "סביבתי" ברוח התקופה.

אבל הארלי התייחסה לפרויקט ברצינות והקיץ היא החלה בקבלת הזמנות מוקדמות לגרסת הייצור של ה-LIVEWIRE, הדו-גלגלי החשמלי הסדרתי הראשון בתולדותיה. העיצוב של הדגם הסדרתי פחות דרמטי מזה של אב הטיפוס הראשוני, אבל הוא עדיין מצליח לשמור על המראה "המכאני" המאסיבי והאופייני של המותג וכולל פריטי רטרו טיפוסיים דוגמת פנס קדמי ענק. כמקובל אצל הארלי יש גם מגוון רחב של אפשרויות התאמה אישיות, החל מצביעה ייחודית על-פי הזמנה, עבור דרך תפירת עור אישית וכלה בארגזים ומתקני נשיאה.

אבל החידוש הוא במערכת הנעה חשמלית מפיתוח עצמי, שלפחות על הנייר מציעה נתונים מרשימים. מנוע של 105 כ"ס ומומנט ברוטאלי מייצרים תאוצה מאפס ל-90 קמ"ש ב-3 שניות בלבד, מה שהופך את הכלי לבר-תחרות לדגמי סופר-ספורט מונעי בנזין. סוללות ליתיום בדחיסות גבוהה מספקות, על הנייר, טווח בין טעינות של עד 235 ק"מ בתוך העיר ועד 152 ק"מ ממוצע.

המטען הפנימי תומך גם בטעינה באמצעות תחנות הטענה ציבוריות מהירות, שמאפשרות טעינה של 80% מהקיבולת תוך 40 דקות בלבד. יש גם מחשב ניהול מתקדם ששולט במגוון מערכות בטיחות אלקטרוניות, כולל בקרת פניות, בקרת החלקה ועוד, ויש גם שלל אפשרות מתוכנתות לבחירת מצב הרכיבה כולל "מצב דראג" לזינוקים אגרסיביים במיוחד - על חשבון קיצור הטווח. את הפינה הטכנולוגית משלימה היטב מערכת טלמטריה סלולארית, שמאפשרת לבצע דיאגנוסטיקה מרחוק ולהוריד לאופנוע עדכוני תוכנה. והמחיר? החל מ-30 אלף דולר. לא משהו שיזעזע את הלקוחות הטיפוסיים של טסלה.

JOHAMMER 200: מזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני

רוב יצרני אופנועי הפרימיום החשמליים מעדיפים לנקוט ב"שיטת טסלה" בכל הנוגע לעיצוב הכלים שלהם. כלומר, כלי חשמלי שנראה ומתפקד כמו דגם בנזין רגיל - למעט המנוע. יש לשיטה הזו הרבה יתרונות בכל הנוגע לחיסכון בעלויות, ייצור ולוגיסטיקה.

אבל יש גם יצרני בוטיק שמעדיפים לזרוק את התכנון הקיים דרך החלון ולתכנן כלי שונה לחלוטין, מהבסיס מעלה, שמבטיח תשומת לב טוטאלית. דוגמה אחת היא חברת JOHAMMER האוסטרית, שהאופנוע שלה נחשף בתור קונספט עתידני כבר ב-2014 ויצא לשוק שנתיים לאחר מכן עם מעט מאוד שינויים.

בבסיס הכלי ניצבת שלדה אופקית ייחודית, שמזכירה יותר מכונית מאשר אופנוע. היא משלבת בתוכה בולמי זעזועים שנמצאים בתוך "קופסה" אופקית ומעבירים את הכוח לתוך מנוע מקורר בהספק 16 קילוואט, שמותקן בתוך הגלגל האחורי. המתלה הקדמי אופקי גם הוא ותומך בגלגל מלמטה, וכל העסק עשוי מאלומיניום תעופתי.

אבל אלה לא הפיצ'רים היחידים שמקדימים את זמנם. בשל העובדה שהעיצוב לא מותיר מקום ללוח מחוונים מקובל, מותקנת התצוגה הדיגיטלית בתוך מראות הצד. גם הפנסים ייחודיים והגלגלים האטומים מכילים בתוכם את מנגנון הבלימה. כל העסק עטוף במרכב אחוד וזורם, שנמתח לאורך 2.2 מ', על בסיס גלגלים של 1.4 מ', ומזכיר אביזר מסרט מדע בדיוני.

החברה טוענת שזה לא גימיק אלא אופנוע ספורטיבי ראוי עם כובד נמוך מאוד, שמספק לו התנהגות רהוטה ויציבות רבה למרות העיצוב. יש מארזי סוללות מתקדמים, מתוצרת עצמית, שמספקים טווח של עד 200 ק"מ בממוצע בגרסה הבכירה, המהירות המרבית מוגבלת ל-120 קמ"ש, הטעינה אורכת כשעתיים ו-20 דקות ותאוצות הביניים מרשימות בזכות משקל עצמי מתון יחסית של כ-178 ק"ג כולל הסוללה.

המחיר, לעומת זאת, כלל אינו מתון: בסביבות 25 אלף אירו לדגם בעל הסוללה הגדולה.

SUPER SOCO: טכנולוגיה מתקדמת במחיר נגיש

בעלות על אופנוע חשמלי אמיתי אינה כרוכה בהכרח בלקיחת משכנתא, וכאן נכנסים לתמונה היצרנים הסינים. השוק הסיני הוא הגדול והמתקדם בעולם כיום לכלים דו-גלגליים חשמליים, ולמרות שעיקר התוצרת מתמקדת בטוסטוסים וקטנועים פשוטים, פה ושם מגיע גם יצרן עם יכולות ושאיפות בינלאומיות.

אחד מהם הוא היצרן HENZI שמתחיל לשווק כיום באירופה תחת שם המותג הקצת-מוזר SUPER SOCO. לחברה שני דגמים, שעיצובם מזכיר קצת את הדגמים של זירו האמריקאית. הדגם הראשון- TS1200R - הוא אופנוע חשמלי-ספורטיבי עם עיצוב זורם ומודרני, פנסי LED אופנתיים בחזית ולוח מחוונים דיגיטלי מתקדם.

כמו יצרני OEM סיניים רבים, גם האופנועים הללו כוללים כלומר ערב רב של רכיבים מתוצרת יצרניים גלובליים מוכרים. סוללות הליתיום, למשל, הן מתוצרת פנסוניק או LG, ואילו המנוע החשמלי, שמניע ישירות את הגלגל האחורי, הוא מפיתוח של בוש הגרמנית.

הסוללות מגיעות במארז אלומיניום נתיק, שלא רק מגן עליהן במקרה של נפילה אלא גם מאפשר החלפה מהירה נוסח "בטר פלייס". כלומר שולפים תוך שניות את המארז שהתרוקן, מחליפים אותו במארז חלופי שהוטען מבעוד מועד ויוצאים לדרך ללא צורך להמתין לטעינה. הפטנט הזה אידיאלי עבור חברות שליחויות או סתם מי שעובד במקום שבו אין אפשרות לטעינת סוללה.

ולא רק זאת: החלל בשלדת האופנוע מותאם להכיל שני מארזים כאלה, כלומר ניתן להכפיל את הטווח האפקטיבי (בעיר) מ-80 ק"מ ל-160 ק"מ כאשר המחיר הוא תוספת של כ-11 ק"ג בלבד למשקל העצמי. פרט לכך המארזים תומכים בהטענה מהירה - תוך 20 דקות בלבד ניתן להוסיף טווח רכיבה של 30-20 ק"מ.

הכלי מותאם לתקנות האירופאיות העירוניות, שמגבילות את המהירות המרבית של כלים כאלה ל-45 קמ"ש. אבל יש להניח שהמגבלה הזו קלה להסרה. כך או כך היתרון הגדול הוא המחיר: כ-3,000 אירו בלבד. ויש גם דגם רטרו בנוסח אופנועי ה"קפה רייסר" של פעם.

זירו DSR - ק"מ בין טעינות

חברת ZERO האמריקאית היא אחת החלוצות של פלח הפרימיום-דו-גלגלי-חשמלי. מה שהתחיל בתור סטארט-אפ בוטיק של מהנדס יוצא נאס"א, עם כמה כלים קצת מגושמים, הוא היום אופרציה גלובלית שמייצרת ומייצאת לעשרות מדינות ומהווה השראה ללא מעט חברות סטארט-אפ בענף הדו-גלגלי.

דגם הדגל האחרון והמתקדם של החברה, למשל, חדשני לא פחות מרכבי טסלה. הוא מצויד במנוע חשמלי בהספק של 70 כ"ס עם מומנט מאסיבי, 15.7 קג"מ, שעולה על זה של אופנועים עם מנועי בנזין בנפח 1 ליטר.

כמו רכבי טסלה זהו אופנוע IOT עם חיבור אלחוטי בין מחשב הניהול לאפליקציה בסמארטפון, שמאפשרת לרוכב לקבל נתונים שוטפים על מצב הטעינה להפעיל פונקציות בטיחות ונוחות שונות ועוד, גם מהנוחות של הבית.

מערך סוללות בעלות דחיסות גבוהה מאוד ומטען פנימי מתקדם מאפשרים לדגם החדש להיטען באמצעות מטענים מסחריים מהירים (דרגה 2) כדי להוסיף טווח נסיעה של כ-160 ק"מ בתוך שעה אחת בלבד - פי שישה מהר יותר מדגמים חשמליים מהדור הראשון.

כמו טסלה, זירו מציעה את הסדרה בשתי תצורות סוללה לבחירה, וטווח בהתאם. המארז לטווח ארוך מציע טווח של עד כ-300 ק"מ בין טעינות ברכיבה עירונית או כ-144 ק"מ מחוץ לעיר בזכות סוללה בקיבולת של כ-18 קילוואט-שעה. יש גם אופציה לחיבור של מארז ניתק נוסף של 4 קילוואט להגדלת טווח מיידית.

עם המארז המוגדל מגיע דגם ה-DSR לטווח כולל של כ-328 ק"מ בעיר ו-156 ק"מ מחוץ לעיר - טווח ממוצע של כ-212 ק"מ בין טעינות. המהירות המרבית מוגבלת ל-164 קמ"ש, מה שהופך את הכלי לאחד החשמליים המהירים בשוק המסחרי, והמשקל הכולל עומד על כ-210 ק"ג. המחיר בארה"ב בסביבות 16,500 דולר.