גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אוצרות הישראליאנה הנחבאים: המוזיאונים הקטנים שלא ידעתם על קיומם

ממוזיאון למורשת חבאן בסלון במושב ועד מוזיאון המטקות בלב שכונה יוקרתית: פרויקט חדש יסייע לאספנים קטנים ומסורים לקטלג את הפריטים שבידיהם ולחשוף לציבור חפצים בעלי משמעות היסטורית ורגשית

מוזיאון המטקות / צילום: באדיבות מוזיאון המטקות
מוזיאון המטקות / צילום: באדיבות מוזיאון המטקות

בית האיכר במטולה; מוזיאון לתולדות גדרה והבילויים; מוזיאון המסים; מוזיאון הסליקים; מוזיאון הטקסטיל; מרכז השמן והזית; מוזיאון הטרקטור; בית הרצפלד לתולדות חולון; בית הראשונים בנס ציונה; מוזיאון המטקות; המרכז למורשת יהדות תימן; מוזיאון לוחמי הנגב באילת. כל אלה הם מוזיאונים קטנים שנמצאים ברשימה בת 700 מוזיאונים ואוספים היסטוריים הפזורים ברחבי הארץ.

המוזיאונים האלה אינם מוכרים על-ידי משרד התרבות כמוזיאונים על-פי חוק ואינם מתוקצבים, כי הם לא עומדים בקריטריונים כמו גודל חלל תצוגה ומספר מבקרים מינימלי, אבל בימים אלו משרד ירושלים ומורשת וקרן יד בן צבי מוציאים לדרך פרויקט להכרה בהם ולארגונם, שעשוי להציל פריטים בעלי חשיבות היסטורית.

הפרויקט - ששמו "ארץ חפץ" - אמור להעניק לכל אותם מוזיאונים ואוספים קטנים כלים מקצועיים לשימור, רישום וקטלוג, שיעזרו להנגיש את החפצים והפריטים לציבור הרחב, ועל הדרך גם לגלות ולזהות פריטים נדירים וחשובים.

"זיהינו שיש גופים שנופלים בין הכיסאות", מסבירה רבקה טאף־מזא"ה, מנהלת תחום מורשת בלתי מוחשית במשרד ירושלים ומורשת, "הם לא מקבלים תמיכה ממשרד התרבות והם גופים שאף פעם לא יגיעו להכרה כי הם קטנים או חסרי משאבים. אם זה מקלט בקיבוץ שוותיקי הקיבוץ אספו אליו חפצים, אם אלה בתי מורשת - חלק מהפריטים שבידיהם יקרי ערך ואחרים יקרים מבחינה נוסטלגית. הם מספרים סיפור".

קול קורא שיצא החודש מזמין את הגופים האלו להציע את עצמם להשתתפות במיזם. אל המוזיאונים שיבקשו להשתתף תגיע משלחת מחקר עם צוות מומחים ברישום, שימור וקטלוג, שידריכו ויסייעו במלאכה שכוללת קטלוג ידני לצד הטמעת מערכת ממוחשבת והנחיות לשימור החפצים ולתהליכי אוצרות. במיזם ישתתפו כ־50 מוזיאונים מהסוג הזה, ולאחר מכן יעלו לאתר האינטרנט של המיזם ערכות הדרכה שיכולות לשמש כל בעל אוסף או מוזיאון פרטי שמעוניין ליישם את הכלים המקצועיים.

לקראת כנס הפתיחה באוקטובר בוצע פיילוט של "ארץ חפץ" בכמה מקומות בארץ, בין השאר באוסף שמרכזת תושבת קיבוץ מעלה החמישה ובמרכז יד בן צבי, שמחזיק בכל המתנות שקיבל הנשיא לשעבר יצחק בן צבי. משרד ירושלים ומורשת וקרן יד בן צבי הקציבו לפרויקט 3 מיליון שקל כל אחד.

אנשים רוצים לעלות לרגל

הכוח המניע מאחורי המיזם הן חוקרת האמנות ד"ר נירית שלו כליפא מיחידת המחקר של יד בן צבי ודינה גרוסמן, מנהלת מיזם ארץ חפץ ביד בן צבי. שלו כליפא עוסקת במוזיאונים שאינם מוכרים כבר 30 שנה והוציאה ב־2006 ספר בשם "מטמוני הארץ", שסקר את המקומות הללו. היא גם מי שעומדת מאחורי פרויקט "ישראל נגלית לעין", שבו משפחות מעלות לרשת אלבומי תמונות היסטוריים ובכך מספרות את סיפורי המורשת המקומית. היא מספרת כי מתקשרים אליה באופן קבוע בעלי אוספים ואנשים שלאחר פטירת קרוביהם נשארים עם פריטים היסטוריים ולא יודעים מה לעשות איתם. לא פעם חפצים נדירים נזרקים לפח או נמכרים בשוק האספנים, ולעתים מתגלגלים אל מחוץ לגבולות המדינה.

"יש במוזיאונים ובאוספים האלו צורך קיומי", משוכנעת שלו כליפא, "ואנחנו רואים בשנים האחרונות עוד ועוד מקרים שבהם קהילה, קבוצה, אדם או משפחה מקימים לעצמם סוג של מוזיאון. זאת תופעה מפתיעה בעידן שבו כל אחד יכול להקים אתר או בלוג, לשם מה הם צריכים את המוזיאון? התשובה היא שאנחנו עדיין מחפשים את המקום הפיזי, שהוא כמו אתר עלייה לרגל. יש אנשים שמתעקשים להיות במקום שיש לו חלל, שיש לו נדל"ן, זה דבר שדורש מאמץ".

מחזיק ספרים משנות היובל לקונגרס הציוני הראשון / צילום: באדיבות מעלה החמישה

מה מביא את אותם אנשים וארגונים להקים לעצמם מוזיאון פרטי?
"אפשר לראות את זה דרך הרובד האמוציונלי והנוסטלגי, ומעניין שבשנים האחרונות יש פריחה של הנוסטלגיה. זה יכול להיתפס כטרחנות סנטימנטלית, הרי כולנו מתגעגעים לעבר, אבל יודעים שלא באמת היה אז יותר טוב. אני חושבת שבעולם הפוסט מודרני אנחנו נמצאים במקום שבו נושא המורשת הוא לא פריבילגיה או מוזרות של אנשים שמתעסקים בעבר, אלא צורך קיומי כי זהות הופכת לדבר משמעותי, והעיסוק בזהות הוא אובססיבי. הזהות והמורשת הם גם חלק מהמאבק הפוליטי - אתה יכול לנצח בשדה הקרב, הקרבות האמיתיים היום הם על הנרטיבים ההיסטוריים".

אוסף המטקות של מוזיאון המטקות, למשל, הוא צורך קיומי, לדעתך?
"מוזיאון המטקות בנווה צדק בתל אביב הוא מקום שאני הולכת אליו הרבה עם הסטודנטים שלי. אפשר לראות אותו כאנקדוטה, אבל אני בוחנת אותו כיצירה הכוללת פריטים, סמלים ודימויים חזותיים. אלה חפצים שמרכיבים קומפוזיציה ומעבירים מסר. המוזיאון עצמו הוא מסמך היסטוריוגרפי של פריטים שאנחנו מכנים ישראליאנה. יש שם מאות מטקות. אפשר לגחך על המוזיאון הזה אבל צריך לגחך על המגחכים, כי הוא חלק מתופעה של חקר התרבות הישראלית. המוזיאונים הקטנים האלה הם מפה של החברה הישראלית, מקדשי מעט שדרכם מעצבים סיפור, היסטוריה וערכים. זה מסע לאינסוף קהילות בישראל".

שלו כליפא מספרת שבימים אלו גם בתעשייה הצבאית מבקשים להקים מוזיאון בו יוצגו מאות פריטים של תולדות התעשייה שאינם נגישים לציבור ושאוספים נוספים נחבאים גם בחברות גדולות במשק שמוזמנות לקטלג את הפריטים שלהן ולייצר מוזיאון פרטי. "יש מאות אם לא אלפי יישובים, קהילות, חברות או מפעלים שאומרים ‘יש לי חלק בבניית החברה בישראל’, והם צודקים. אבא שלי, למשל, הוא פנסיונר של התעשייה הצבאית, מבחינתו הפריטים ההיסטוריים של התחמושת או הטכנולוגיה הם השרידים הקדושים של מפעל החיים שלו ושל חבריו.

"במושב ברקת, למשל, יש אישה מהקהילה החבאנית התימנית שיצרה מוזיאון מורשת אצלה בבית אחרי שניסיונות להקים מוזיאון במושב בבניין דולף לא צלחו. היא הקדישה חדר בביתה ויצרה עולם בו היא מארחת אנשים. יש כאלה מאות בארץ, זה לא ייאמן. בפרויקט אנחנו נעזרים בכל הטכנולוגיה והדיגיטציה הקיימת, אבל רק כאמצעי. הדבר האמיתי הוא שאנשים אמיתיים נפגשים במקומות אמיתיים. המקומות האלה הופכים לתיירות בוטיק, מי שמפעיל אותם מארח אנשים גם אם אין לו תקציב להחלפת נורה".

מוזיאון יהדות תימן/ צילום: באדיבות יד בן צבי

פרחי הבר של שנות ה-2000

זה מאבק של פרשים בודדים, מתארת שלו כליפא את המשוגעים לדבר שמקדישים זמן וכסף בחללי התצוגה האלה, אך באותה נשימה היא מבהירה שאינה חושבת שהמדינה צריכה לממן את הקיום שלהם, אלא רק לספק תשתית לפעילות. דוגמה לפריטים היסטוריים שנחבאים באוספים הפרטיים אפשר למצוא בפסק דין מרדכי בעהם, למשל, שהתקבל במאי בבית המשפט העליון. הוא מתייחס לטיוטת הכרזת המדינה שהייתה ברשות בני המשפחה של בעהם, שהיה עורך דין צעיר בימי קום המדינה כשהתבקש לנסח את הטיוטה להכרזת המדינה.

משפחתו של בעהם שמרה על הטיוטות לאורך השנים, וב־2015 התגלה שהטיוטות מוצעות למכירה פומבית. המדינה החליטה לתבוע אותן מבניו של בעהם אלא שבית המשפט המחוזי קבע ב־2017 כי הן יכולות להימכר בשוק. מדינת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה לא ויתרו, וערערו לבית המשפט העליון. בערעור נאמר כי מדינת ישראל והיועץ המשפטי לממשלה ראו חובה להביא את העניין לפתחו של בית המשפט העליון, מתוך דאגתם לאינטרס הציבור בשימור נכסי התרבות של המדינה והעם. העליון קיבל את ערעור המדינה.

"תמיד נמצא פריט או שניים שחייבים להציל באוספים האלה. לכן, השאיפה והיומרה שלי היא שנתייחס לאותם אוספים ומוזיאונים פרטיים כמו שבשנות ה־70 התייחסנו לפרחי הבר בקמפיין שמטרתו הייתה להגן עליהם", מסכמת שלו כליפא, "אנחנו מזמינים מתנדבים למשלחות המחקר כדי להשתתף בחוויה של רישום וקטלוג. החוויה היא ממש של אינדיאנה ג’ונס, כמו ארכיאולוגיה, תמיד מגלים אוצרות".

אמנות או נרוץ

זוג נעליים אחד זכה להצלחה בלתי צפויה ושבר שיא במכירה פומבית של סניקרס נדירות

השיא של מחיר לזוג נעלי סניקרס נשבר במכירה פומבית בסוף יולי, עם הרכישה של נעלי נייקי מדגם "נעל ירח" (Moon Shoe) משנת 72', במחיר דמיוני של 437,500 דולר. מכירה זו שברה את השיא הקודם, שבו החזיקו נעלי קונברס חתומות על־ידי מייקל ג’ורדן משנת 84' שנמכרו ב־2017 תמורת 190,300 דולר. המכירה התקיימה דרך בית המכירות הפומביות סות’ביס בשיתוף Stadium Goods - זירת מסחר לנעלי ספורט וסניקרס ייחודיות.

בעולם יש ככל הנראה 12 זוגות בלבד מדגם נעלי הירח של נייקי, והזוג שנמכר הוא היחיד שלא ננעל מעולם. הם יוצרו בעבודת יד ועוצבו על-ידי מאמן הריצה של אוניברסיטת אורגון ביל באוורמן, ממייסדי נייקי. באוורמן הגה ב־72' רעיון להטביע על הסולייה תבנית המזכירה מכשיר להכנת ופל בלגי, מתוך הנחה שהיא תעניק יותר אחיזה לספורטאים. המחיר ההתחלתי לזוג הנדיר עמד על 80 אלף דולר וטיפס כאמור לכמעט חצי מיליון דולר.

הרוכש הוא האספן מיילס נדאל, איש עסקים קנדי. עוד לפני המכירה הפומבית הוא רכש את 99 הזוגות במכירה המיוחדת, אלא שנעלי הירח נשמרו למכירה הפומבית שבה השתתפו מציעים נוספים. כעת, לאחר שהאוסף שלו הושלם, נדאל מתכנן להציג את הנעליים במוזיאון פרטי בטורונטו. בסך הכול נפרד נדאל מ־850 אלף דולר עבור אוסף הסניקרס.

נדאל אמר לאחר הרכישה: "אני נרגש לרכוש את נעלי הירח של נייקי, זה אחד מזוגות הסניקרס הנדירים ביותר שהופקו אי פעם, וחפץ היסטורי אמיתי בתולדות הספורט ותרבות הפופ". מלבד נעלי ספורט, נדאל ידוע גם כאספן רכב, ורכש יותר מ־142 מכוניות ו־40 אופנועים. הוא התייחס לסדרי העדיפויות של אספנים בימינו ואמר כי הוא "חושב שתרבות הסניקרס ואיסוף הסניקרס על סף רגע פריצה". נוח וונש, ראש המסחר האלקטרוני של סותבי'ס העולמית, הסכים עם דבריו והוסיף כי "הצלחת מכירת אוספי הסניקרס היא עדות לעוצמתה של קטגוריית האיסוף המתפתחת הזו".

קטגוריית האיסוף של נעלי הסניקרס מתפתחת במקביל לתת־תרבות אופנתית שצוברת תאוצה מאז שנות ה־80 ומואצת בעשור האחרון: תרבות ה"סניקרהד". התופעה מתארת צעירים, לרוב גברים בשנות ה־20 וה־30 לחייהם, שאובססיביים לנעלי סניקרס ומטפחים אוספים גדולים של סניקרס ייחודיות או נדירות.

מקובל לסמן את תחילת תופעת ה"סניקרהד" ב־1985, כשנייקי השיקה את הנעליים הראשונות בסדרת אייר ג’ורדן. בימינו, הסניקרהדס מחפשים אחר סניקרס חדשות שהושקו או סניקרס מדגמים ומהדורות איקוניות.

נעלי הירח של נייקי/ צילום: באדיבות סות'ביס unrah jones

עסקת אמנות: יונתן גולד, "מגבות"

טכניקה מעורבת על בד, דיפטיך, 2014
נמכרה ב־20 אלף דולר לאספנית שווייצרית דרך ישראל אליהו - הסוכנות לייצוג אמנים

העבודה "מגבות" היא חלק מסדרת ציורים שצייר האמן יונתן גולד, יליד 1972, בשנים 2012־2016. חלק מהציורים הוצגו בתערוכות בביתן הלנה רובינשטיין בתל אביב ובמשכן לאמנות עין חרוד. גולד מצייר בצבעים שהוא מכין בעצמו באמצעות דבק, שעווה ופיגמנטים, בטכניקה ששימשה את המצרים הקדמונים לציורי קיר והייתה נפוצה בישראל בשנות ה־50 בקרב ציירי הקיבוצים.

עוד כתבות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת