אי.די.בי קיבלה הצעה משופרת מהחתמים לרכישת כלל ביטוח; ממתינה להסכמת אלשטיין להזרים לה עוד הון

ההצעה המחייבת היא לרכישה של עד 26% מניות כלל ביטוח בתנאים עסקיים טובים יותר • מורי ארקין, שקיבל אופציות לרכוש 3% ממניות כלל ביטוח, קיבל באחרונה את היתר רשות שוק ההון להגדלת החזקתו מעל 5%, לאחר שעבר את בדיקת המהימנות (Fit & Proper)

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

החלטתה של חברת אי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, שלא לקבל שלשום את ההצעה הראשונה של החתמים, התבררה כמוצלחת. היום עדכנה החברה כי קיבלה אמש הצעה מחייבת נוספת, לרכישה של עד 26% ממניות כלל ביטוח, בתנאים עסקיים טובים יותר.

על ההצעה המשודרגת חתומה אותה קבוצה של ארבעה חתמים: אפסילון חיתום והנפקות, פועלים אי.בי.אי, לידר הנפקות וברק קפיטל חיתום, המייצגים שורה של משקיעים מסווגים (גופים מוסדיים, קרנות השקעה ומשקיעים מקצועיים אחרים).

אי.די.בי מחזיקה כיום ב-20.3% ממניות כלל ביטוח, וכן חשופה לעסקאות החלף שביצעה על עוד 24% ממניות כלל ביטוח. במאי השנה היא העניקה אופציות לאייל לפידות ולמורי ארקין לרכוש ממנה 4.99% ו-3% ממניות כלל ביטוח בהתאמה. לפידות כבר הודיע על מימוש האופציה ואילו ארקין טרם עשה זאת.

ארקין כבר רכש מידיה של אי.די.בי 4.99% ממניות כלל ביטוח, והמתין עד כה להיתר מטעם הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לצורך הגדלת החזקתו אל מעבר ל-5%. ל"גלובס" נודע בי באחרונה קיבל ארקין את ההיתר, לאחר שעבר את בדיקת המהימנות (Fit & Proper) של הרשות, ומימוש האופציה הפך עבורו כעת לשאלה עסקית.

למעשה, ארקין רשאי להגדיל את החזקתו במניות כלל ביטוח אף ליותר מ-8%, אולם ההיתר שקיבל מוגדר כהיתר החזקה ולא כהיתר שליטה. משום כך, הוא אינו רשאי לפי שעה להגדיל את החזקתו בכלל ביטוח בשיעור משמעותי, ואם ירצה להפוך לבעל שליטה, הוא יידרש לקבל היתר שליטה, שיכלול בדיקות איתנות פיננסית מעמיקות, וזאת מעבר לבדיקות המהימנות שכבר עבר.

החברה תבחר איך לקבל את התמורה 

על פי מתווה ההצעה המעודכן, תוכל אי.די.בי לבחור לקבל את תמורת העסקה במזומן, או באיגרות חוב ארוכות מסדרות ט' ו-י"ד שהנפיקה בעבר, או בשילוב של שלושת הרכיבים, וזאת בהתאם לשיקול דעתה, ולפי היקף העסקה שתרצה לבצע. ממסמך שהעבירו החתמים לאי.די.בי עולה, כי במקרה של מכירת מניות כלל ביטוח בתמורה לאג"ח, תבוצע עסקת ההחלפה לפי מחיר של 52.5 שקל למניית כלל ביטוח.

כמו כן, נקבע כי המחיר לאג"ח החברה מסדרה ט' יעמוד במסגרת ההחלפה על 75 אגורות בלבד, ואילו המחיר לאג"ח של החברה מסדרה י"ד יעמוד על 79 אגורות. מדובר בתנאים טובים יותר עבור אי.די.בי, לאחר שבהצעה הראשונית נקבעו מחירים של 88 אגורות לאג"ח ט' ומחיר של 83 אגורות לאג"ח י"ד.

עוד נקבע, כי התמורה במזומן תעמוד על מחיר של 51.5-52 שקל למניה, לעומת 50 שקל למניה בהצעה הקודמת. בהתאם לתנאי ההצעה, החליטה החברה להעניק לקבוצת החתמים בלעדיות במכירת מניות כלל ביטוח עד ליום חמישי הבא, 5.9, אולם זאת בתנאי שדירקטוריון אי.די.בי יאשר אותה באופן סופי עד יום שני.

עם זאת, דירקטוריון אי.די.בי יאשר את ההצעה רק אם יקבל את הסכמת בעלת השליטה, חברת אירסה, להזרים הון נוסף לאי.די.בי. מוקדם יותר השבוע עדכנה אי.די.בי כי פנתה לאירסה, שבשליטת אלשטיין, לקבלת התחייבות להזרמת הון, שתבוצע בשלבים, של סכום כולל שלא יפחת מ-140 מיליון שקל (כ-40 מיליון דולר).

הזרמת ההון מיועדת לחיזוק הונה העצמי של אי.די.בי ולהגדלת השווי הנכסי הנקי (NAV) שלה, כאשר לפי החלטת הדירקטוריון נדרשת אירסה להזרים מיידית 70 מיליון שקל. אלשטיין הצהיר בעבר כי חברות בשליטתו כבר הזרימו לאי.די.בי ולחברה האחות דיסקונט השקעות (דסק"ש) סכום של 2.7 מיליארד שקל, ואת עיקר הסכום, 640 מיליון דולר, הזרימה אירסה.

בעקבות ההודעה היום טיפס מחירה של אג"ח ט' ב-2.5% ל-71.5 אגורות, וערך הפארי שלה עומד על כ-123 אגורות. אג"ח י"ד, שלה ערך פארי של כ-101 אגורות, טיפסה ביותר מ-3%, למחיר של 74 אגורות, ואילו מניית כלל ביטוח עלתה בכ-1% ל-53.4 שקל.

מכירת המניות במזומן מספקת נזילות לחברה, אולם לא מייצרת לה רווחים. מאידך גיסא, קבלת האג"ח במחיר הנמוך משמעותית מערך הפארי תייצר לחברה רווחי הון, ולכן היא נתפסת ככדאית יותר במקרה של היעדר בעיית נזילות.

אי.די.בי סובלת מבעיית נזילות חמורה, והחברה צפויה להציג בדוחות הרבעון השני גירעון של 418 מיליון שקל בהון העצמי, NAV שלילי של 245 מיליון שקל ורמת מינוף של 125% נכון להיום. מסיבה זו, לא יוכל דירקטוריון אי.די.בי לאשר את עסקת החלפת המניות באג"ח, אם אירסה לא תסכים להזרים 20 מיליון דולר לפחות כבר בימים הקרובים, כך שהכדור חוזר כעת אל אירסה ואל העומד בראשה.

אירסה עצמה סובלת כיום מקשיי המאקרו של המדינה שבה היא פועלת - ארגנטינה. החברה נסחרת לפי שווי של 321 מיליון דולר, לאחר שאיבדה 61% מתחילה השנה, בעקבות ההידרדרות במצבה הכלכלי של ארגנטינה והתרסקות הפזו המקומי מול הדולר.