זיכוי מוצפי יהיה פרומו לתיק 1000? עוצמת החברות קובעת

האישום שהוגש נגד מוצפי שזוכה היום מכל ההאשמות נגדו, ונגד בן אליעזר ז"ל, לפני שבוטל עקב פטירתו, דומה מאוד לאישום של ראש הממשלה נתניהו, בכפוף לשימוע, בפרשת המתנות • פרשנות

בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי
בנימין נתניהו \ צילום: אמיר מאירי

סנגוריהם של אנשי העסקים אברהם נניקשווילי ורוי מוצפי, שהואשמו במתן שוחד לשר המנוח בנימין (פואד) בן אליעזר, סבורים כי בפרקליטות מיסוי וכלכלה עקבו במתח אחרי הכרעת הדין של השופט בני שגיא בעניינם. זאת, הן בשל הרצון להוכיח כי החלטת הפרקליטות "ללכת עד הסוף" בתיק, גם במחיר של ניהול משפט נגד אדם התלוי בין חיים למוות, היא מוצדקת; וגם, ובעיקר , לאור הדמיון בין האישומים שהוכרעו לחשדות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב"תיק 1000" (פרשת המתנות).

■ פרשת פואד בן אליעזר: אברהם נניקשווילי הורשע בשוחד והלבנת הון; רוי מוצפי זוכה מכל האישומים

בתיק 1000, מואשם נתניהו, בכפוף לשימוע, בעבירה של מרמה והפרת אמונים, בכך שקיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'ימס פאקר סיגרים, שמפניות, תכשיטים וטובין נוספים, בשווי של 750 אלף שקל. כפי שעולה מכתב החשדות נגד נתניהו, בתמורה למתנות שהרעיף מילצ'ן על נתניהו, רה"מ סייע לו במישור העסקי והחברי. אחת מההאשמות נגד נתניהו בהקשר זה, נוגעת לכך שסייע למילצ'ן בהוצאת ויזה לארה"ב. כחלק מהחקירה בעניין, נקרא למסור עדות גם שגריר ישראל בארה"ב באותה תקופה, דן שפירו. נתניהו לא מכחיש כי ביקש לסייע למילצ'ן בהוצאת הוויזה, אך רה"מ טוען כי אין בכך כל פסול.

האישום שהוגש נגד מוצפי שזוכה היום מכל ההאשמות נגדו, ונגד בן אליעזר ז"ל, לפני שבוטל עקב פטירתו, דומה מאוד. מוצפי שזוכה, הואשם כי העניק לשר לשעבר 700 אלף שקל, וכי בתמורה הפעיל בן-אליעזר, שכיהן באותה תקופה כשר, את קשריו מול השלטון המצרי, וסידר למוצפי ולעובדיו ויזות למצרים.

אבל מה שמעניין עוד יותר הוא שגם טענות ההגנה של הנאשמים בפרשת בן-אליעזר דומות לטענות שמשמיע נתניהו בתיק 1000. ולכן, סביר להניח שבפרקליטות מיסוי וכלכלה היו סקרנים לראות כיצד יגיב אליהן ביהמ"ש. קו ההגנה העיקרי של נתניהו בתיק 1000, לפחות כפי שמסתמן מתגובותיו לתקשורת, הוא כי "מותר לקבל מתנות מחברים".

זו בדיוק היתה הטענה העיקרית של מוצפי, שבחר למקד את קו ההגנה שלו בקשרים החבריים שרקם עם בן אליעזר - קשרים חבריים הדוקים שנמשכו יותר מ-30 שנה, וכללו שהות זה בביתו של זה וקשר הדוק בין מוצפי לילדיו של בן-אליעזר. גם נניקשווילי טוען טענות דומות, ובחר להדגיש את קשריו החבריים עם בן-אליעזר, וכן את העובדה כי הוא העביר, ללא תמורה, סכומי כסף ניכרים גם לאנשי ציבור נוספים, כמו למשל רה" מ לשעבר אהוד אולמרט.

תגובת הפרקליטות לקווי ההגנה האלה - שסביר שתופיע גם בעניינו של נתניהו, ככל שאכן יוגש נגדו בסופו של יום כתב אישום - גורסת כי חברים טובים ככל שיהיו, אנשי ציבור לא אמורים לקבל סכומי כסף גדולים ממכריהם, בעודם מכהנים בתפקיד ציבורי.

השופט שגיא סיפק היום תשובה תלוית-נסיבות לשאלה אם אנשי ציבור יכולים לקבל מתנות מחבריהם: הכל תלוי בעוצמת החברות. השופט ציין את הפרמטרים שאותם יש לבחון כדי לבחון אם הקשר החברי חזק יותר מטענות לקיומו של שוחד. " יש לבחון את אורך תקופת הקשר, האינטנסיביות שלו, והמישורים עליהם משתרע ". עוד ציין השופט, כנסיבה בעלת משמעות גדולה, כי יש לבחון האם הקשר בין נבחר הציבור לאיש העסקים החל בשל תפקידו הציבורי של נבחר הציבור, או במנותק ממנו.

וכך - מצד אחד, שגיא ראה ביחסיהם הקרובים של מוצפי ובן-אליעזר - בנוסף לנסיבות אחרות - ככאלה שבהחלט מלמדים כי לא הייתה כל עסקת שוחד בין השניים. "מוצפי היה חבר נפש של בן-אליעזר. מדובר בקשר יוצא דופן, כמו בן המשפחה. עוצמת הקשר המשפחתי חשובה כדי לקבוע האם היה במתת כדי להוות עבירת שוחד. עוצמת החברות בין השניים מדגישה מדוע הסכים מוצפי להעמיד הלוואה לבן-אליעזר, מבלי לבדוק יותר מידי פרטים קודם לכן", קבע.

ויחד עם זאת, ביחס לנניקשווילי קבע השופט כי על-אף שהוכח בפניו שהייתה ביניהם חברות - היא לא הייתה עמוקה מספיק כדי לשלול את עבירת השוחד. זאת, בין היתר לאור משכה הקצר והיעדר קיומן של פגישות תכופות בין השניים. השופט אף ציין לחובתו של נניקשווילי כי החברות החלה לאור תפקידו הציבורי של בן-אליעזר. או במילים פשוטות: הכל תלוי נסיבות.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בענייניו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הם בעיצומם. נתניהו מכחיש בתוקף את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.