טלגרם | דעה

טלגרם חוגגת שש. האם היא בדרך להפוך לברודקאסטר של סדרות וידאו?

הטלגרם אולי רק בת שש, אבל 50% מהמידע הרלוונטי עבורנו מוזרם דרכה

טלגרם / צילום: רויטרס
טלגרם / צילום: רויטרס

תוכנת המסרים המידיים טלגרם מציינת השבוע שש שנים, ולא רחוק היום שיעשה בה שימוש כברודקאסטר, להעברת תוכן טלוויזיוני איכותי.

עם איכויות הווידאו הגבוהות יחסית המועברות בפלטפורמה המבוססת לא רק על דו-כיווניות אלא גם על ערוץ משדר ברודקאסטר לכל דבר, חד-כיווני, לקהילה של 200 אלף מנויים - אין סיבה שבתרבות הצפייה בתוכן "טלוויזיוני" באמצעות הסלולר לא יוקמו ערוצי סדרות אשר יופקו ייעודית למנויים.

לפני שש שנים נראה היה כי הפלטפורמה החדשה שרק נולדה היא האחות החורגת של הווטסאפ, ולא ממש הבינו בתעשייה למה צריך עוד שירות כמעט זהה. כמעט, אבל לא לגמרי.

כבר אז חובבי הז'אנר זיהו את האיכויות של המתחרה והטמיעו את הכלי כעוד פלטפורמה לצד הווטסאפ. בהתחלה כגיבוי, ובהמשך כממשק בעל ייחודיות ומענה לצרכים אחרים.

בחברת החשמל, למשל, הכלי נכנס בהתחלה כגיבוי לקבוצות עבודה פנימיות, כך שאם ווטסאפ יקרוס, התקשורת הפנימית המיידית לא תיפגע. במקביל הכלי אומץ להעברת קבצי וידאו גדולים במיוחד, בעיקר לכלי תקשורת אבל גם בין עובדים שתיעדו אירועים בשטח. וכדי לבחון את יכולות פיצ"ר הערוץ, הוקם ערוץ ניסויי (פיילוט), להעברת מידע בזמן אמת לתושבים בגוש דן.

עם הזמן הושק ערוץ חברת החשמל להעברת תוכן ומידע לציבור, ערוץ לטובת העיתונאים ועשרות קבוצות עבודה עם עשרות ולעתים מאות משתתפים.

הטלגרם רק בת שש, ואני מוצאת ש-50% מהמידע הרלוונטי בעבורי מוזרם אליי ממגוון הקהילות בהן אני שותפה או ערוצים חד-כיווניים אחריהם אני עוקבת.

"פודקאסטים בין חברים", החביבה עליי, מזרימה עשרות הצעות האזנה ביממה ומייתרת את החיפוש העצמאי. כך גם ערוץ המתכונים. עמית סגל בדיווחים אובססיביים, ערוץ מצוין של "כלכליסט", ראש הממשלה שהמעקב אחריו מספק לי הצצה לאיכויות קמפיין וידאו מתוקתק ואפילו הקופונים לדומינו'ס פיצה שמשווקים ביצירתיות ייחודית רק לחברי הערוץ.

הטלגרם - שנכון לרגע זה עדיין מרגישה כפלטפורמה בטוחה יותר בגלל הניתוק שלה מסביבת פייסבוק והאסוציאציות הנלוות לאח הגדול ומסביבת פרסום מובנה ותוכן שיווקי בפוש - מתחדשת עם פיצ'רים יצירתיים כמו קבלת פרטי קשר של אנשים בסביבה הקרובה, במקום החלפת כרטיסי ביקור או הודעות בהדממה כדי לחסוך את הטרטור האינסופי, וכל זאת בשיווק שהלקוח מרגיש שותף לו.

מיליון משתמשים בחודש על-פי נתוני טלגרם, או כפי שהם בחרו להציג זאת - הגענו לגודל של המדינה השישית בגודלה בעולם. ללא פרסומות, ללא שיתופי-פעולה עם ממשלות ובעלי עניין, רק בזכות הפצת הבשורה משתמש אחד לשני. אנחנו, אומרים בטלגרם, מפיצים רעיון.

על רקע הכרזת אפל על הקמת פלטפומת הווידאו ולצד נטפליקס, לאחר הניסיון המוצלח במיוחד של "הסטורי של אנה" בפלטפורמת אינסטגרם אשר היה פורץ דרך הן בבחירת הפלטפורמה, הן באורך הסרטונים והן בשיטת וסגנון הצילום - לא מן הנמנע כי יוזמות דומות ימצאו את עצמן בקרוב בזירת הטלגרם.

מאחר שייחודיות הכלי היא בהיותו ערוץ משדר, בעל יכולות העברת קבצי וידאו כבדים, סדרות ייעודיות שיופקו במיוחד עבור ערוצי מנויים ועוקבים בטלגרם, נטולת הפרסומות, עשויות לזכות לחשיפה גבוהה בשל נוחות וזמינות הכלי בכל רגע נתון בכף-היד. 

הכותבת היא דוברת חברת החשמל