העליון: מייסד טלגראס יישאר במעצר לצורך המשך חקירתו

עמוס דב סילבר, שהוסגר מאוקראינה לישראל לפני כשבועיים, טען כי הארכת מעצרו נועדה לשבור את רוחו ולהביא להפסקת שתיקתו בחקירה, שכן החקירה בפרשה הושלמה, וממילא כבר הוחלט להעמידו לדין • ביהמ"ש העליון דחה את הטענה ואישר את קביעת המחוזי כי "נדרשות פעולות חקירה חשובות שצפויות להימשך זמן לא מבוטל"

עמוס דב סילבר, מייסד טלגראס / צילום: כדיה לוי
עמוס דב סילבר, מייסד טלגראס / צילום: כדיה לוי

אחרי שבמשך חודשים ניהלה המדינה הליך באוקראינה כדי לאפשר את הסגרתו ארצה של מייסד טלגראס, עמוס דב סילבר, ולאחר שנמלט מרשויות אכיפת החוק באוקראינה רגעים ספורים בטרם היה אמור לעלות על מטוס לישראל, ונתפס מספר שעות לאחר מכן - לפני כשבועיים הוכנס סילבר לחדר החקירות בלהב 433, לצורך חקירתו בביצוע עבירות חמורות במסגרת פרשת הטלגראס, וביניהן גם ניהול ארגון פשיעה והדחת קטינים לסחר ושימוש בסמים.

אלא שסילבר החליט שגם העובדה שהמשטרה הצליחה לשים עליו את ידה אחרי כל מאמציה הכבירים, לא תגרום לו למסור את גרסתו. מאז הסגרתו לישראל ב-18.8.2019 שומר סילבר על זכות השתיקה. הוא אינו משתף פעולה עם חוקריו, אינו עונה לשאלותיהם ומסרב למסור תגובתו להאשמות החמורות שמופנות כלפיו.

בתום 10 ימים בהם שתק סילבר, הגישה המשטרה בקשה להאריך את מעצרו ב-10 ימים נוספים. בית המשפט השלום קיבל את הבקשה, והערעור של סילבר על כך למחוזי נדחה.

סילבר, באמצעות עו"ד אורי קורב, לא אמר נואש והגיש לבית המשפט העליון בקשת רשות ערעור על ההחלטה להותירו במעצר. לטענתו, מאחר שהוא החליט לשמור שתיקה בחקירה והצהיר על כוונתו והחלטתו זו, אין להחזיקו במעצר לצורכי חקירה.

עוד טען סילבר, באמצעות עו"ד קורב, כי יש להגן על זכותו החוקתית לשמור על שתיקה. לטענתו, המטרה היחידה של המעצר בשלב זה היא "לשבור את שתיקתו ובפועל לרמוס את זכותו החוקתית".

בנוסף ציין סילבר כי חקירת הפרשה נמשכה תקופה ארוכה לפני המעצר, והמשטרה כבר הודיעה על החלטתה להעמידו לדין, שהרי החלטה זו עמדה בבסיס הסגרתו לישראל.

שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא, דחה את בקשת סילבר וקבע כי בתי המשפט השלום והמחוזי שמעו כבר את טענותיו של סילבר, תוך שהם "בחנו לגופן את פעולות החקירה המתוכננות, עיינו בדוחות החקירה ואף השוו את התכנון לביצוע" ולבסוף "התרשמו כי המעצר אכן נחוץ לצורכי חקירה". 

לפי החלטתו של קרא, "בניגוד לרושם שמתקבל מקריאת הבקשה, לפיו החקירה הושלמה זה מכבר, השופטים שדנו בפרשה חזרו והדגישו את הצורך בפעולות החקירה ואת נחיצות המעצר... נדרשות פעולות חקירה חשובות שצפויות להימשך זמן לא מבוטל: חלקן נוגעות לסילבר, חלקן טכניות, והיתר קשורות לגביית עדויות מאחרים". 

בסוף השבוע שעבר התייחס לטענות שהעלה סילבר גם שופט בית המשפט המחוזי יעקוב שפסר, שקבע: "לא זו בלבד שלא מצאתי כל יסוד לטענה לפיה מיועד המעצר כדי לשבור את רוחו של סילבר תוך פגיעה בזכויותיו החוקיות והחוקתיות, אלא שהרושם המתקבל מבחינת פעולות החקירה המבוקשות מלמד כי מדובר בבקשת מעצר מאוזנת ומידתית המביאה בחשבון את צורכי החקירה אל מול זכויותיו של סילבר. פעולות החקירה המפורטות בדוח החסוי אכן מלמדות כי מלכתחילה הייתה מוצדקת הבקשה שהוגשה". 

משמעות ההחלטה היא שסילבר יישאר במעצר לצורך חקירתו עד ליום חמישי הקרוב, לכל הפחות.