ארגנטינה מנסה לעצור את בריחת הדולרים: הטילה מגבלות על ההון

הבנק המרכזי הגביל את הפעילות במט"ח של חברות, בנקים וגם של יחידים

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס
נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס

ממשלת ארגנטינה הטילה מגבלות על ההון בניסיון נוסף למנוע התרוקנות של יתרות המט"ח שלה, על רקע משבר אמון שגורם לבריחת דולרים מהמדינה ומטלטל את שוקי ההון שלה.

המהלך הלא צפוי הגיע אחרי שממשל הנשיא מאוריסיו מאקרי ניסה בשבוע שעבר לדחות את הפדיון של כל שטרי החוב לטווח קצר, שהוא לא יכול היה לגלגל קדימה בגלל קריסת הביקוש לאג"ח ממשלתיות. ארגנטינה היא הכלכלה השנייה בגודלה באמריקה הלטינית אחרי ברזיל.

"זהו ההימור האחרון של מאקרי בניסיון להשתלט שוב על המצב", אמר הכלכלן מטיאס קרוגטי. "אלו זמנים מאתגרים מאוד, והאנשים מתחילים להיכנס לפאניקה. לא מפתיע שהממשלה פועלת במהירות בלי בדיקה, ולאלתור הזה יש כמה עלויות".

הבנק המרכזי מכר דולרים בקצב מהיר יותר בניסיון להכיל את הפיחות החד של הפזו הארגנטיני. קרוגטי אומר שיתרות המט"ח ירדו ב-12.2 מיליארד דולר מאז 9 באוגוסט, או כ-20%. הפזו איבד יותר מ-20% מערכו מאז שמאקרי ספג תבוסה קשה בבחירות המקדימות לנשיאות ב-11 באוגוסט.

אלברטו פרננדז, המועמד לנשיאות של הקואליציה הלאומנית הפרוניסטית, ושותפתו למרוץ הנשיאה לשעבר כריסטינה קירשנר, הפכו למועמדים בעלי הסיכוי הטוב ביותר לזכות בבחירות ב-27 באוקטובר, מה שמאיים על מדיניות הצנע של מאקרי. פרננדז אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" בשבוע שעבר שארגנטינה מצויה כבר ב"חדלות פירעון וירטואלית".

ממשל מאקרי הגיב להצבעת הבוחרים בהקפאת מחירי הדלק, העלאת שכר המינימום ומתן הטבות לעובדי מדינה כאשר מאקרי מנסה לשפר את התמיכה בו לפני הבחירות.

בצו שפרסמה הממשלה נאמר שהבנק המרכזי יגביל את מכירות הדולרים, ויחייב חברות ובנקים באישור לרכישת מטבע קשה. היצואנים במדינה יחויבו להחזיר לארגנטינה את כל הכנסותיהם במט"ח.

על יחידים שמבקשים לקנות דולרים תהיה מגבלה של 10,000 דולר בחודש. העברות בנקאיות לחו"ל על ידי יחידים יוגבלו באותו סכום. קניית דולרים על ידי זרים תוגבל ל-1,000 דולר בחודש, והם לא יוכלו לבצע העברות בנקאיות לחו"ל.

בהתחשב בסערה האחרונה בשוקי ההון ובאי ודאות הפוליטית, "חיוני לאמץ אמצעים זמניים ודחופים להסדרת שוק המט"ח בעוצמה גבוהה יותר מהתפקוד הרגיל של הכלכלה", נאמר בצו הממשלתי.

המטרה, הוסיפה הממשלה, היא "לצמצם את התנודתיות בשוקי ההון ולהכיל את האפקט של התנודות בזרימת הכספים על הכלכלה".