הצעירים הסינים מבזבזים כמו האמריקאים, וחובותיהם מטפסים בהתאם

סינים מתחת לגיל 30 אינם חוסכים כמו הדורות הקודמים • זה אומנם עוזר לגוון את הכלכלה, שנשענה בין היתר על יצוא וסובלת כעת מהשפעת המכסים של טראמפ, אבל מוסיף משקל מדאיג לחובות משקי-הבית במדינה

צעירה סינית באמצע קניות/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
צעירה סינית באמצע קניות/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

כלכלנים מערביים אמרו מזמן שסין זקוקה לבסיס של צרכנים בסגנון האמריקאי, כדי שצמיחתה הכלכלית תהיה בת-קיימא. כעת יש לסין בסיס כזה: הצעירים הסינים.

בעוד שהדורות הקודמים היו חסכניים וזהירים - תוצאה של שנים של כלכלה קופצנית עם רשת ביטחון חברתית חלשה - יותר מ-350 מיליון הסינים שנולדו בשנים 1990-2009 מתנהגים יותר כמו האמריקאים, ומבזבזים הרבה על גאדג'טים, בידור ונסיעות.

הצריכה החופשית הזו מסייעת לסין לגוון את הכלכלה שלה בעיתוי חיוני. בייג'ינג נשענה על יצוא ועל בניית תשתיות כדי להניע את הצמיחה במשך עשרות שנים, אך כעת מסתמנת האטה על רקע המכסים שהטיל ממשל טראמפ. דפוס ההוצאה החדש היטיב עם חברות כמו עליבאבא, טנסנט ועוד חברות טק, שצמיחתן המהירה ממריצה את הכלכלה כולה.

אבל לכל הצריכה הזו יש גם צד שלילי. חובות משקי-הבית עולים בקצב מהיר בשנים האחרונות, וצעירים רבים לוקחים הלוואות כדי לממן את רכישותיהם.

רמות גבוהות של חובות תאגידיים וממשלתיים כבר גורמות לדאגה מתמשכת בבייג'ינג. כאשר חובות משקי-הבית מטפסים, כמה כלכלנים חוששים שנטל החוב הלאומי הכולל יהיה בלתי ניתן לניהול ויעיק על הצמיחה.

כדי למנוע בעיות בהמשך הדרך, אומרים אותם כלכלנים, ההלוואות למשקי-הבית חייבות להאט לרמה בת-קיימא יותר, כדי להוסיף עוד רוח גבית לכלכלה. בתרחיש הגרוע ביותר השילוב של חוב ממשלתי, תאגידי וצרכני גבוה יחריף את ההאטה הכלכלית ויעורר אובדן אמון נרחב בסין.

דורות חדשים
 דורות חדשים

הכוח הצרכני העיקרי בסין

הצעירים הפכו לכוח הצרכני העיקרי בסין, אמר מנכ"ל עליבאבא דניאל ז'נג לכתבים בנובמבר האחרון. אנשים שנולדו אחרי 1990 היו כמחצית הלקוחות ב"יום הרווקים", אירוע הקניות השנתי האחרון, שבו מכרה עליבאבא סחורה ב-30.8 מיליארד דולר ב-24 שעות.

כמעט רבע מקוני המכוניות בסין הם מתחת לגיל 30, והנתון הזה צפוי לעלות לכ-60% ב-2025, אומרת ז'ו יא, מנהלת יחידת מחקרי השוק והמידע על הלקוחות בקבוצת פולקסווגן בסין. לדבריה, פולקסווגן רואה בלקוחות הסינים בני פחות מ-30 קהל יעד חיוני לעתידה במדינה. החברה משיקה ברבעון הנוכחי שלושה דגמים שמיועדים לנהגים צעירים בערים פחות מפותחות בסין.

ההוצאה הצרכנית הזו מסייעת גם למותגים מקומיים כמו הייטי, רשת בתי תה מהודרים, ולקין קפה, יריבה של רשת סטארבקס, שגייסה 571 מיליון דולר בהנפקה לציבור מוקדם יותר השנה.

הצעירים הסינים מוכנים במיוחד להוציא יותר על נסיעות. דוח מהשנה שעברה של מסטרקארד ו-Ctrip.com, אתר הנסיעות המקוון הגדול ביותר, מצא כששליש מהתיירים הסינים שיוצאים לחו"ל והזמינו נופש באתר הזה נולדו אחרי 1990, והם הוציאו יותר על כל טיול בהשוואה לילידי שנות ה-80.

הלוואות קצרות טווח של מלווים מקוונים כמו אנט (Ant) פייננשל עוזרות להצית את ההוצאה הזו. אנט פייננשל גובה ריביות של עד 16% על בסיס שנתי, תלוי בפרופיל האשראי של הלווה. סקר מ-2018 שנערך על ידי Rong360, אתר המלצות על הלוואות, מצא שכמחצית מהמשיבים שלקוח הלוואות צרכניות נולדו אחרי 1990.

מתמכרים להלוואות אונליין

רובם לווים מכמה פלטפורמות להלוואות, לפי הסקר, וכמעט שליש מהצעירים הללו לקחו הלוואות קצרות כדי לפרוע חובות אחרים. כמעט מחצית מהם החמיצו מועדי פירעון.

אחת הדרכים הפופולריות ללוות היא דרך חשבון של Huabei, קו אשראי מתחדש שהוא חלק מרשת התשלומים הניידים Alipay. Huabei נתן הלוואות בהיקף של יותר מטריליון יואן או 140 מיליארד דולר מאז שהוא הושק באפריל 2015, מסר מקור יודע דבר.

ז'ו שיאוצ'ואן, בנקאי מרכזי סיני לשעבר, הזהיר בנובמבר שעבר שעליית הפינטק, הטכנולוגיה הפיננסית, מסייעת אמנם לפתח את שוק האשראי הסיני, אך היא עלולה "לפתות במידה מופרזת" את הדור הצעיר להוציא מעבר לאמצעיו.

יאנג הואישואן, בוגרת מכללה בת 22 שעובדת כדוברת של מועדון כדורגל בננג'ינג, אומרת שהיא פנתה ל- Huabei כשהייתה סטודנטית. היא לוותה לעתים קרובות כ-100 דולר בחודש כדי לממן ארוחות במסעדות, קוסמטיקה ובגדים שהיא לא יכלה לכסות באמצעות התקציב שהיא קיבלה כל חודש מהוריה, 215 דולר. היא הסתמכה על פונקציית התשלומים של Huabei כדי לממן פריטים גדולים יותר, כמו מצלמות וטלפונים חכמים.

Huabei "באמת ממכר", אומרת יאנג. "הוא נותן לי אשליה שאני לא באמת מוציאה כסף שלי". יאנג מהדקת כעת את החגורה במקצת בגלל עלויות המחיה ומפני שהיא לא רוצה לקחת עוד כסף מההורים.

אשראי קל מגיע גם מגל של מלווי מיקרו מקוונים ומלווים של P2P, שצצו בהמוניהם לפני כמה שנים על רקע רגולציה רופפת. כמה מהם גבו ריביות מוגזמות מאוד.

הרשויות הפסיקו להנפיק רישיונות למלווים מקוונים חדשים מסוף 2017, והידקו את הפיקוח כדי לוודא שהריבית השנתית על כמה הלוואות לא תעלה על 36%. נכון ליולי, פחות מ-800 מלווי P2P נשארו פעילים, בהשוואה ל-2,600 בתחילת 2016, לפי אתר מחקרי השוק wdzj.com.

לווים מכמה מקורות במקביל

ההוצאה הצרכנית הממוצעת של מחזיק כרטיס אשראי סיני בגיל 21-30 ב-2016 הייתה 8,820 דולר, 39% יותר מאשר קו האשראי הממוצע שלו, שהיה 6,360 דולר, לפי נתונים של חברת הייעוץ אוליבר וויימן מניו יורק. צרכנים יכולים להוציא יותר ממגבלת האשראי שלהם על ידי לקיחת הלוואות נוספות מערוצים אחרים (לא דרך כרטיס אשראי), כמו אתרי הלוואות מקוונים או בסיוע המשפחה.

בנק ג'יי.פי מורגן מעריך שיחס חובות משקי-הבית לתוצר הסיני יטפס ל-61% בשנה הבאה, מ-26% בשנת 2010 ויהיה גבוה יותר מהרמה הנוכחית באיטליה וביוון.

בארה"ב יחס חובות משקי-הבית לתמ"ג הוא 76%, ירידה מ-98% ב-2006, לפי קרן המטבע הבינלאומית.

במדידה אחרת, של חובות משקי-בית מול הכנסה פנויה, סין כבר עברה כנראה את ארה"ב. היחס שלה הגיע ל-117.8% בשנה שעברה, מ-42.7% בשנת 2008, לפי חישוביו של לי נינג, חוקר במכון למחקרים מתקדמים באוניברסיטת שנגחאי למימון וכלכלה. בארה"ב הגיע היחס הזה לשיא של 135% ב-2007 וירד בשנה שעברה ל-101%.

חיים על הלוואות - סין
 חיים על הלוואות - סין

כמה כלכלנים אינם חוששים מעליית חובות משקי-הבית, ומציינים ששיעורי אי החזר החובות הצרכניים נראים נמוכים יחסית.

אחרים אומרים שקיים חשש שההאטה הכלכלית תחריף אם הצעירים הסינים יאבדו את עבודתם או יספגו קיצוצי שכר, ויצטרכו לרסן מאוד את הצריכה שלהם. אם זה לא יקרה והם ימשיכו להוציא כספים כמו קודם, הם יצברו עוד חובות ויהיו פגיעים יותר בשנים הבאות.

כמו במשבר הפיננסי בארה"ב ב-2008, שיעורי חדלות הפירעון נוסקים במהירות כשהצמיחה הכלכלית איטית יותר.

משכנתאות - שליש מסך ההלוואות

"לדור הזה אין שום מושג איך נראה יום סגריר", אמר דונג טאו, כלכלן בבנק קרדיט סוויס בהונג קונג. "כל בום אשראי צרכני יעמוד למבחן בשלב כלשהו - בלי יוצא מהכלל".

הוא מצביע על חובות משכנתא כעל בעיה מעמיקה בכלכלה הסינית, כולל של צעירים. החוב המשכנתאי הכולל עלה מ-1.1 טריליון דולר ברבעון הרביעי של 2012 ל-3.9 טריליון דולר ביוני השנה.

משכנתאות היוו שליש מסך ההלוואות לטווח הבינוני והארוך, לעומת 20% ב-2012, לפי הבנק המרכזי הסיני.

הורים עוזרים לעתים קרובות לילדים לקנות בית, וטאו רואה בכך תופעה מסוכנת, מפני שכדי להשיג היום נכס יחיד צריך כמה דורות של מממנים. תופעה דומה התרחשה ביפן בשנת ה-80, הוא אומר, כאשר שלושה דורות מימנו משכנתא אחת - סימן לכך שהשוק סבל מהתחממות יתר. כלכלת יפן נכנסה לבסוף למיתון ממושך, ומחירי המניות והנדל"ן קרסו.

גם ההאטה בקצב יצירת מקומות העבודה מוסיפה לאתגר. השנה צפויים יותר מ-8.3 מיליון תלמידי מכללות לסיים את הלימודים, לעומת 6 מיליון בוגרים לפני עשר שנים ורק 165 אלף בוגרים בשנת 1978. אבל כמה מהמעסיקים הנחשקים ביותר במדינה, כמו חברת האי-קומרס JD.com, מפחיתים את כוח העבודה כשהצמיחה איטית יותר.