דיווחים: צרפת מציעה לאיראן 15 מיליארד דולר כדי להישאר מחויבת להסכם הגרעין

כפי שהדגיש נשיא ארה"ב לאחר פסגת ה-7G לפני כשבועיים, ההצעה לאיראן בתמורה לחזרה למו"מ כוללת אשראי בלבד, ולא כסף מזומן • סכום זה הוא כמחצית מההכנסות השנתיות של המדינה מיצוא נפט, שהצטמצמו משמעותית מאז הסנקציות האמריקאיות • לפי דיווחים בתקשורת בארה"ב, הממשל בשלב זה מתנגד להצעה הנדיבה של מקרון

הנשיא טראמפ והנשיא רוחאני. נכון לעכשיו לא מסתמן מו”מ חדש / צילום: רויטרס, Denis Balibouse, Bryan Wools
הנשיא טראמפ והנשיא רוחאני. נכון לעכשיו לא מסתמן מו”מ חדש / צילום: רויטרס, Denis Balibouse, Bryan Wools

ברלין. צרפת מציעה לאיראן קו אשראי מיידי של 15 מיליארד דולר אם הרפובליקה האיסלאמית תישאר מחויבת להסכם הגרעין. כך מדווחים כלי תקשורת איראניים הבוקר, לקראת הגעתו של נציג בכיר מטהראן לשיחות בעניין בפריז. מי שמנהל את המשא-ומתן הוא נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שהציב את עצמו בתפקיד המתווך בין איראן לארה"ב בסוגיה.

לפני כשבועיים הפתיע מקרון והזמין לפסגת ה-7G שהתקיימה בביאריץ את שר החוץ האיראני, ג'וואד זאריף, כדי לדון בתנאים להמשך קיומו של הסכם הגרעין, אם כי עם שינויים מסוימים. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שנכח בוועידה אמר אז כי "כל המאמצים של מקרון מתואמים עם ארה"ב", והביע את נכונותו להיפגש כבר בשבועות הקרובים עם נשיא איראן חסן רוחאני.

במסיבת עיתונאים שקיים טראמפ עם התקשורת האמריקאית לאחר הפסגה אמר הנשיא האמריקאי כי מה שמציעים לאיראן בתמורה לחזרה למשא-ומתן הוא אשראי בלבד, ולא כסף מזומן. כלי התקשורת האיראניים דיווחו הבוקר כי מה שמוצע לאיראן הוא אשראי בגובה 15 מיליארד דולר. חמישה מיליארד דולר יסופקו לה מיידית אם תימנע מהעשרת אורניום נוספת ועשרה מיליארד יסופקו בעתיד הקרוב, אם תחזור בה מצעדי העשרת אורניום אותה כבר ביצעה.

סכום זה הוא כמחצית מההכנסות השנתיות של המדינה מיצוא נפט, שהצטמצמו משמעותית מאז הסנקציות האמריקאיות עליה. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, הממשל בשלב זה מתנגד להצעה הנדיבה של מקרון.

אירופה מחפשת בשנה וחצי האחרונות, מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, דרכים פיננסיות להמשיך ולסחור עם איראן. האיחוד האירופי הודיע על הקמת מנגנון העוקף שימוש בנקאי בדולרים - האסור לפי הסנקציות האמריקאיות - אך הוא טרם החל לפעול. בהתאם לכך, כל אשראי שיעמידו בנקים מרכזיים או מסחריים אירופיים לאיראן תלויים כרגע בהסכמת ארה"ב.