משרד המשפטים מבהיר: מעורבות נתניהו בנושאי תקשורת הייתה כפופה לאיסור על פעולה בניגוד עניינים

לאחר הפרסום אמש בחדשות 13 של הקלטת בה נשמע רה"מ בנימין נתניהו נוזף בשר התקשורת לשעבר איוב קרא על הטיפול שלו בנושא הסדרת ערוץ 20, משרד המשפטים מפרסם היום הסבר באשר להסדרי ניגוד העניינים עליהם חתם נתניהו

בנימין נתניהו/ צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו/ צילום: תמר מצפי

לאחר הפרסום אמש בחדשות 13 של קלטת האודיו בה נשמע ראש הממשלה בנימין נתניהו נוזף בשר התקשורת לשעבר איוב קרא על הטיפול שלו בנושא הסדרת ערוץ 20, שולח היום (ג') משרד המשפטים הסבר באשר להסדרי ניגוד העניינים עליהם חתם נתניהו.

לפי הודעת משרד המשפטים, נתניהו חתום על שני הסדרי ניגוד עניינים. הראשון נחתם בשנת 2015, בעקבות פניות שהגיעו למשרד המשפטים באמצעות מבקר המדינה. הסדר ניגוד העניינים הנ"ל נוגע למשרד עורכי הדין שמרון-מלכו, אשר ייצג באותה העת לקוחות מתחום התקשורת.

הסדר ניגוד העניינים השני נחתם ביוני 2016 בעקבות פרסום בתקשורת בעניין החברות האישית בין נתניהו לבין שאול אלוביץ', שהיה אז בעל השליטה בקבוצת חברות הכוללת גופי תקשורת שונים, בהם חברת בזק.

לפי משרד המשפטים, הסדר ניגוד העניינים של 2016 "נערך על בסיס המידע שהיה ידוע בשעתו ביחס למערכת היחסים האישית בין ראש הממשלה לאלוביץ', ובמסגרתו הובהר כי ראש הממשלה יימנע מלטפל בעניינים קונקרטיים הנוגעים לחברות שבבעלות אלוביץ' וכן בעניינים אחרים שיש להם השפעה מהותית על חברות אלה".

משרד המשפטים מציין בהודעתו כי בשנת 2017 התפטר נתניהו מתפקידו כשר התקשורת, ולפיכך התייתר הצורך בהמשך בחינת ניגוד העניינים שלו ביחס למשרד התקשורת.

"עם זאת, גם לאחר התפטרותו מתפקידו כשר התקשורת, הובהר כי מתוקף תפקידו כראש הממשלה, רשאי נתניהו לעסוק בעניינים הנוגעים למשרדי הממשלה השונים, לרבות משרד התקשורת, וכי עצם העובדה שהוא אינו מכהן עוד כשר התקשורת אינה שוללת את מעורבותו בתחום התקשורת בכובעו כראש הממשלה. מובן כי מעורבות זו כפופה לאיסור על פעולה בניגוד עניינים".

עוד מציינים בהבהרת משרד המשפטים כי הסדרי ניגוד העניינים שגובשו עבור נתניהו כשר תקשורת עדיין עומדים בתוקף, שעה שראש הממשלה עוסק בנושאי משרד התקשורת.

"נוכח רגישות העניין, הובהר לראש הממשלה כי בהמשך לחוות-הדעת שכבר נמסרו בנושא, עליו להימנע מלטפל בנושאים המשפיעים על מי שמקיימים עמו קשרי חברות אישית, וכי עליו להתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה במקרים שבהם הטיפול בתחום התקשורת כרוך עם נושאים מעין אלה". 

משרד המשפטים מציין כי הם לא יתייחסו לתוכנו של הפרסום אמש (ב') בנוגע להקלטות השיחות בין ראש הממשלה לבין שר התקשורת דאז, איוב קרא.

השר לשעבר איוב קרא אמור להגיש היום תלונה למשטרה ולמסור הצהרה לתקשורת באשר לנסיבות הדלפת תוכן שיחתו עם נתניהו, שיחה שהתקיימה בדצמבר 2017. 

בתגובה להודעת משרד המשפטים, מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר: "הודעת משרד המשפטים מוכיחה כי ראש הממשלה נתניהו צדק בתגובתו והיה רשאי לפעול בעניין ערוץ 20, שאינו קשור לאף אחד בהסדרי ניגוד העניינים שנערכו לו.

"לכן, הניסיון להשתמש בתגובת משרד המשפטים נגד ראש הממשלה הוא המשך של מסע הרדיפה השקוף והנלעג נגד ראש הממשלה נתניהו.

"כל מי שראה את הפרסומים מבין מיד שראש הממשלה נתניהו לא פעל למען אף חבר אלא אך ורק למען גיוון הדעות בתקשורת ולמניעת השתקת ערוץ 20 - כבשת הרש של הימין בטלוויזיה".