גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד שארפ – התשובה לתנודתיות בשווקים ולדונלד טראמפ

כשהתנודתיות בשווקים עולה, ונשיא ארה"ב מלבה את הלהבות של מלחמת הסחר, גדלה החשיבות של בחינת מוצרי השקעה לפי מדד שארפ, הבוחן את התשואה לעומת התנודתיות ● משקיעים במוצר בעל שארפ גבוה, יתמידו יותר ויכולים להרוויח יותר

סוחרים בבורסה של ניו יורק / צילום: רויטרס, Jeenah Moon
סוחרים בבורסה של ניו יורק / צילום: רויטרס, Jeenah Moon

מי שבוחן את ביצועי ההשקעות שלו בסיכום אוגוסט עשוי לקבל תמונה מוטעית, אשר במקרים רבים כלל לא מייצגת את הדרמה שהתרחשה בשווקים בחודש החולף. אוגוסט היה החודש התנודתי ביותר השנה, כאשר במחירי הנכסים נרשמו לעתים תנודות יומיות של מעל 1% לכל כיוון ובמניות השינויים היו אף חדים יותר.

עולם ההשקעות הגלובלי מתמודד בימים אלה עם שני אתגרים מרכזיים שמבטיחים לנו תנודתיות גבוהה בתקופה הקרובה: מלחמת הסחר בין סין לארה"ב ומדיניות מוניטרית אגרסיבית בעולם מול הססנות של הבנק המרכזי האמריקאי.

טראמפ ופאואל פה כדי להישאר

אוגוסט אמנם נפתח בצל הורדת ריבית ראשונה זה כעשור בארה"ב, אך הפוטנציאל החיובי שהיה להודעה הזו על הביצועים של שוקי המניות והאג"ח נמחק בתוך יום, כאשר נשיא ארה"ב טראמפ הודיע על כישלון בסבב השיחות עם סין והטלת מכסים חדשים על מוצרים סיניים בהיקף שנתי של 300 מיליארד דולר החל מ-1 בספטמבר. למרות המסרים הפייסניים שנשמעו בחזית הזו בשבועיים האחרונים של אוגוסט ושהביאו לעליות בשווקים, הכניסה לתוקף של מכסים הדדיים עם תחילת ספטמבר צפויה להמשיך לטלטל את השווקים.

כשהתנודתיות עולה, הרווח של המשקיע יורד

בחזית השנייה, נראה הפדרל ריזרב האמריקאי כמי שנדחף על ידי השוק להורדת ריבית מבלי שהוא באמת מעוניין בכך. כבר עם הורדת ריבית, רמז יו"ר הבנק ג'רום פאוול כי הורדת הריבית הנוכחית אינה בהכרח מהווה התחלה של מחזור חדש של הורדות ריבית ולא הבהיר לגבי ההמשך. ההססנות הזו לצד הלחצים שממשיך טראמפ להפעיל על הבנק המרכזי להוריד ריבית, נותנים אותותיהם בחוסר ודאות שמובילה לתנודתיות חדה בשווקים.

על התנודתיות הזו אפשר היה ללמוד היטב בחודש האחרון מביצועי השווקים. קחו למשל את מדד S&P 500, שבמחצית הראשונה של אוגוסט ירד בכ-5.5% ולאחר מכן במחצית השנייה עלה ביותר מ-3%. מדד תל בונד תשואות, למשל, ירד במחצית הראשונה של החודש בכ-1% ועלה בשיעור דומה בשבועיים שלאחר מכן. בתל בונד תשואות השקלי התנודתיות היתה חדה עוד יותר כאשר לאחר עלייה של1% עד אמצע אוגוסט, המדד עלה בכ-2% בשבועיים האחרונים של החודש.

התנודתיות באה לידי ביטוי לא רק בביצועים אלא גם בהיקפי המסחר. דווקא באוגוסט, חודש שידוע במסחר דליל יחסית בשל חופשות של משקיעים, דיווחה הבורסה בתל-אביב על קפיצה בהיקפי המסחר לממוצע יומי של 1.5 מיליארד שקל - גבוה ב-25% מהמחזור הממוצע מאז תחילת 2019 וגבוה בכמעט 20% מהמחזור באוגוסט 2018.

כשהשווקים רועדים, הנמלטים מחמיצים

הבעיה הגדולה ביותר עם התנודתיות בשווקים היא העובדה שברוב המקרים היא מונעת מהמשקיעים להרוויח. כאשר אתרי החדשות מוצפים בידיעות שליליות ובדרמות גיאופוליטיות בעלות השפעות כלכליות גדולות בטווח הקצר כמו מלחמת הסחר או הברקזיט, למשל, משקיעים רבים נוטים לברוח מהשוק וכך הם מחמיצים גם את התיקונים המהירים שבאים לאחר מכן. מחקר שערכה מורנינגסטאר מגלה כי בבדיקה לאורך 10 שנים, הפער בין תשואות קרנות נאמנות מנייתיות לתשואות המשקיע באותן קרנות מגיע לכ-1.8% בשנה. כלומר הקרנות הציגו תשואה של כ-6.5% והמשקיעים באותן קרנות עצמן, נהנו מתשואה שנתית של 4.7% בלבד. בדיקה זו מנטרלת למעשה את דמי הניהול או יכולת מנהלי ההשקעות, כלומר התנהגות המשקיעים גורמת להם להפסיד 1.8% כל שנה, המהווים כ-30% פחות מהתשואה שהקרנות השיגו.

ככל שהתנודתיות בשווקים גבוהה יותר, כך גדל הפער בין תשואת הקרן או המדד לבין תשואות המשקיע. אם נבחן זאת בטווחי זמן קצרים יותר, כמו למשל מתחילת 2019, נראה זאת היטב. בדיקה של openfolio, העוקב אחר ביצועי ההשקעות של 100 אלף משקיעים אמריקאים ברמה יומית, מראה שבעוד תשואת מדד ה-S&P 500 מתחילת 2019 היתה כ-18%, התשואה של משקיע המניות האמריקאי הממוצע היתה 13.5% בלבד.

שארפ: כך נשמור שהמשקיע לא יברח

המסקנה העולה מהנתונים האלה היא כי כדי להבטיח תשואה טובה למשקיע ולא רק למדדים או לקרנות הנאמנות, חשוב להסתכל לא רק על התשואה שהשיגו המדד או הקרן, אלא גם על איך היתה הדרך שהובילה לתשואה. הדרך המקובלת והפשוטה ביותר לבחון את הדרך הזו היא באמצעות מדד שארפ.

מדד שארפ משמש להשוואה בין נכסים שונים, כאשר הוא למעשה בודק את עודף התשואה לכל יחידת סיכון. במלים אחרות, המדד מסייע לנו לבצע השוואה בין התשואה שהושגה לסיכון שנלקח, ומאפשר בכך להשוות בין נכסים שהשיגו תשואה דומה.

מבחינה מתמטית, המדד מחושב באמצעות החסרת הריבית חסרת הסיכון מתשואת הנכס וחלוקת ההפרש בסטיית התקן של תשואת הנכס, המבטאת למעשה את רמת התנודתיות שלו. בשורה התחתונה, ככל שהנכס תנודתי יותר, כך ייפגע הציון שהוא יקבל במדד שארפ. ככל שהתשואה גבוהה יותר, כך מדד שארפ יהיה גבוה וטוב יותר.

ככל שמדד שארפ גבוה יותר, כך אלה חדשות טובות יותר למשקיע, כי המשמעות היא שהתשואה שהושגה ביחס לסיכון שנלקח היתה גבוהה. אם המשקיע מתלבט, למשל, בין שתי קרנות נאמנות שהשיגו תשואה דומה, הרי שהקרן עם השארפ הגבוה יותר השיגה את התשואה תוך תנודתיות נמוכה יותר.

לפיכך, ככל שהשארפ גבוה יותר - כך אנו מעלים את הסיכוי שהלקוח אכן התמיד בהשקעה ונהנה מהתשואה בקרן או במדד, כי המוצר היה פחות תנודתי, ולכן הוא נהנה מתשואה גבוהה יותר. שארפ נמוך יגרום כנראה ללקוח להתייאש או לברוח ולא ליהנות מהרווחים.

האם השארפ חשוב יותר מהתשואה? זו שאלה מורכבת, למרות שנראה כי התשובה עליה ברורה. יש משפט מקובל בקרב פעילי שוק ההון שאומר "עם מדד שארפ לא הולכים למכולת"; מנגד, וכמו שראינו בנתוני המחקרים בארה"ב, גם עם התשואה ההיסטורית של מדד או קרן נאמנות "המשקיעים לא הולכים למכולת" - כי הם לא נהנים ממנה. לפיכך, התשובה משולבת, כאשר בתקופה של תנודתיות בשווקים, החשיבות של השארפ עולה, כי בסופו של דבר היא מאפשרת למשקיע להתמיד לאורך זמן ולהרוויח. 

הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי בהראל פיננסים מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים. הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו