הישראבלוף של רשות החדשנות: הכתובת הרשמית בירושלים, שוכרת משרדים גם בגבעתיים

באפריל האחרון עברו משרדי רשות החדשנות לירושלים לפי החלטת הממשלה • אף שהכתובת הרשמית עברה מאיירפורט סיטי לבירה, הרשות שוכרת משרדים נוספים בשווי חצי מיליון שקל לשנה בגבעתיים, ללא אישור ועדה מיוחדת במשרד רה"מ • הרשות: "ליבת פעילותנו בירושלים"

משרדי רשות החדשנות במתחם BE ALL בגבעתיים / צילום: גיא ליברמן
משרדי רשות החדשנות במתחם BE ALL בגבעתיים / צילום: גיא ליברמן

חיפוש באתר האינטרנט של רשות החדשנות (לשעבר משרד המדען הראשי) אחר כתובתה מעלה רק תוצאה אחת - הגן הטכנולוגי מלחה, ירושלים. רשמית זה נכון - הרשות העתיקה את משרדיה באפריל האחרון מאיירפורט סיטי למשרדיה החדשים בבירה, כתוצאה מהחלטת ממשלה להעביר את הפעילות כל היחידות הממשלתיות לירושלים. אלא שבדיקת "גלובס" מעלה כי במקביל, חלק מעובדי הרשות עובדים בחשאי בגבעתיים.

בפברואר שכרה הרשות משרדים ועמדות עבודה במגדל השחר בגבעתיים. עלות השכירות נאמדת בלמעלה מחצי מיליון שקל בשנה. בנוסף שוכרת הרשות שני משרדים גם בחיפה.

מגדל השחר נמצא ברחוב אריאל שרון בגבעתיים, סמוך לגבול עם רמת גן ותל-אביב. הקומה ה-25 במגדל שנחנך ב-2017 מופעל על ידי חברת חללי העבודה המשותפים BE ALL שבשליטת נס שובל. רשות החדשנות שכרה בתחילת 2019 שטח נרחב בקומה שכולל עשרה משרדים, 20 עמדות עבודה ושני חדרי ישיבות. בנוסף היא זכאית לשירותי משרד לפעילותה במתחם.

לפי הערכה זהירה עלות השכירות לשנה עולה על חצי מיליון שקל. זאת בהתבסס על מחירים בהם מושכרים נכסים מסוג זה: כ-1,550 שקל לחודש לעמדת עבודה, וכ- 2,100 שקל לחודש למשרד. ביקור במקום שקיימנו בימים האחרונים מגלה חלל עבודה מתקדם שכולל מטבח רחב ידיים, כורסאות ופינות ישיבה משותפות רבות, וכן עמדות עבודה ומשרדים.

במתחם המיועד למשרדים ניתן לראות בבירור את הלוגואים של החברות הפועלות בו. עם זאת את שמה של הרשות לחדשנות או את הלוגו שלה, התקשינו לאתר. מבירור שקיימנו עולה כי עם תחילת הפעילות של הרשות במתחם, שמה היה רשום על המשרדים, אלא שלאחר מכן השם הוסר לחלוטין, וכיום מעל המשרדים שמשכירה הרשות רשום רק Occupied כלוגו מעוצב.

עובדת של הרשות שנכחה במקום הסבירה לנו כי "המעבר לירושלים היה קצת טראומתי לתל-אביבים, אז באופן זמני הרשות שכרה משרדים להסתגלות".

מבדיקת "גלובס" נמצא כי הרשות מקיימת פעילות במתווה דומה גם בחיפה, שם היא שוכרת שני משרדים, גם כן בחלל עבודה משותף, וכי היא מחפשת להפעיל מודל דומה אף בבאר שבע.

כשלים ביישום המעבר לירושלים

במאי 2007 קיבלה הממשלה, אז בראשות אהוד אולמרט, החלטה להעביר בתוך שמונה שנים את כל היחידות הארציות של משרדי הממשלה לתחום המוניציפלי של ירושלים. כפי שעלה מדוח של מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה, במשרדים רבים לא קיימו את ההחלטה והם נותרו במיקומים שונים ברחבי הארץ.

לפי דוח המבקר העיכוב בביצוע ההחלטה הביא לבזבוז של מאות מיליוני שקלים, זאת בין היתר לאור העובדה שבבירה הוקם מבנה שהיה אמור לאכלס משרדים רבים והוא נותר ריק בחלקו. גם בעיריית ירושלים הלינו על העובדה שהם "הפסידו" הכנסות מארנונה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מכך שמשרדים רבים פשוט לא עלו לבירה.

לפי נתונים שהוצגו בעת פרסום הדוח, 133 יחידות ארציות של 25 משרדי ממשלה, ובהן כ-2,700 עובדים היו אמורים לעבור לבירה עד 2015. 33 יחידות מתוך רשימה זו הצליחו לקבל פטור מהמעבר לעיר, ומתוך 100 היחידות האחרות עברו לירושלים עד כה רק עשר יחידות.

מתחילת 2018 קיימה ועדת חריגים במשרד ראש הממשלה מספר ישיבות לאור בקשות שהגישו יחידות ממשלתיות שונות לקבל פטור מלא או זמני מהעתקת פעילותם לבירה. רק בתשעה מקרים שמהווים כחמישית מהבקשות לפטור מלא, הן התקבלו על ידי הוועדה.

בין היחידות שקיבלו פטור - המכון לרפואה משפטית שפועל באבו כביר בתל-אביב, המכון הלאומי להשתלות והשירות המטארולוגי. הרשות לחדשנות לא נכללת ברשימת היחידות שקיבלו היתר לפעול מחוץ לירושלים. עם זאת גורם עמו שוחחנו טוען כי במינהל הדיור הממשלתי היו מודעים לעובדה שהרשות פועלת במתווה שכזה, וכי הבחירה בחברת BE ALL כמו גם בפעילות בחיפה, נעשתה באמצעות מכרז.

הרשות: "מדובר בעמדות זמניות לייעול העבודה"

מהרשות לחדשנות נמסר כי "מקום מושבה של רשות החדשנות הינו בגן טכנולוגי מלחה. שם מופעלים משרדיה כבר מחודש אפריל השנה והם כוללים משרדים לכל 130 עובדיה והם עובדים משם בלבד. בירושלים מתקיימת ליבת הפעילות של הרשות.

"למשרדי הרשות בירושלים מגיעים בממוצע למעלה מ-400 מבקרים בשבוע. לרשות החדשנות מוגשות מידי שנה למעלה מ-3,500 בקשות למענקים על ידי חברות מכל מדינת ישראל והיא מפעילה בנוסף כ-180 בודקים מקצועיים-חיצוניים שנפגשים עם החברות ומעריכים את התוכניות.

"על מנת לייעל את פעילותינו ולתת שירות טוב לתעשיית הייטק הרשות מפעילה ב-BE ALL שבגבעתיים 20 עמדות חמות ושתי עמדות בחיפה שמטרתן לפגוש את לקוחותינו.

"מדובר בעמדות זמניות (לאף אדם אין שם עמדה קבועה) שמיועדות לחסוך בעלויות תשלום לבודקים ולתת שירות ללקוחות הרשות הרבים שפוקדים אותה מדי יום במיקום קרוב אליהן. עמדות חמות מסוג זה מייעלות את העבודה וחוסכות בעלויות למדינת ישראל".