שליח הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט פורש מתפקידו

מסתמן כי כוונתו של גרינבלט לפרוש לאחר פרסום התוכנית המאה, שעוסקת במציאת פיתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני

ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ייסון גרינבלט / צילום: Courtesy Matty Stern/U.S. Embassy Tel Aviv, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו וג'ייסון גרינבלט / צילום: Courtesy Matty Stern/U.S. Embassy Tel Aviv, רויטרס

שליח הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט עומד לעזוב את תפקידו - כך מדווחים כלי התקשורת בארה"ב. גרינבלט, לשעבר אחד מעורכי הדין הפרטיים של הנשיא דונלד טראמפ, הצטרף לצוות הבית הלבן לנושא תהליך השלום וביחד עם חתנו של הנשיא, ג'ראד קושנר, הוביל את תהליך "סדנאות שגשוג לשלום" שנערכו בבחריין. הכוונה שלו, כך מסתמן, היא לפרוש לאחר פרסום התוכנית המאה של טראמפ. 

חלקה הכלכלי של תוכניתו של הנשיא טראמפ נחשפה בחודש יוני השנה בוועידה מיוחדת בבחריין. מבין כל המדינות ששלחו שרי אוצר ונציגים אחרים, לדרג הפוליטי והמדיני הישראלי, לא היה ייצוג. גם הפלסטינים החרימו את האירוע. יצוין כי החלק הפוליטי של תוכנית השלום של טראמפ אמור היה להתפרסם כבר לפני כמעט שנה ובכל פעם נדחה, בשל התחשבות ממשל טראמפ במערכות הבחירות בישראל. כרגע מדברים על פרסום התוכנית סביב חודש נובמבר.

במהלך כל התקופה של גרינבלט כמתווך ושליח, הוא לא הצליח לשכנע את הפלסטינים להצטרף למהלך האמריקאי. למעשה אבו מאזן וכל ממשלתו מחרימים את המגעים עם האמריקאים מאז החלטת הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים במהלך חד-צדדי, ללא התייעצות והתחשבות בפלסטינים.

ברקע הדברים עומדת ככל הנראה החלטתו של גרינבלט לחזור לניו ג'רסי אחרי שבתחילה התכוון להצטרף לממשל טראמפ למשך כשנתיים ונשאר בתפקידו כשנתיים וחצי. גורם ממשל בכיר אמר היום שגרינבלט היה משמעותי מאוד בתהליך העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

ההחלטה לעזוב את התפקיד ידועה לבית הלבן מסוף 2018. אבי ברקוביץ', אחד מעוזריו הבכירים של קושנר קיבל על עצמו במהלך התקופה מספר סמכויות והיה מעורב בתהליכים ובדיונים בעת ועידת בחריין. בריאן הוק, שליח טראמפ לנושאי איראן יקבל על עצמו חלק מן המשימות של גרינבלט, ככל הנוגע לממשק עם איראן.

בבית הלבן אישרו היום ל"גלובס" כי גרינבלט אכן יעזוב את תפקידו.

גרינבלט מסר: "היה זה כבוד רב לעבוד בבית הלבן למעלה משנתיים וחצי תחת הנשיא טראמפ. אני אסיר תודה לצוות הנפלא שגיבש את החזון לשלום. לחזון שלנו יש פוטנציאל אדיר לשיפור חיי ישראלים ופלסטינים".

קושנר מסר כי גרינבלט עשה עבודה מצוינת בהובלת הסדנאות לשגשוג בבחריין. "עבודתו עזרה לפתח יחסים בין ישראל למדינות שכנות, בזכות היותו של ג'ייסון אדם שניתן לסמוך עליו ולכבדו על ידי כל מנהיגי האזור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "אני מבקש להודות לג'ייסון גרינבלט על פועלו המסור למען הביטחון והשלום, ועל כך שלא היסס לרגע לומר את האמת על מדינת ישראל מול כל מלעיזיה. תודה לך ג'ייסון".