שמן מנסה להרגיע לאחר השריפה ונפילת המניה: "האירוע לא ישפיע באופן מהותי על תוצאות החברה"

מניית שמן זינקה היום 8% במחזור מסחר גדול מהרגיל, לאחר שהחברה עדכנה כי יש לה כיסוי ביטוחי, למקרה השריפה שהתרחש ביום חמישי במחסני החברה במפרץ חיפה • מתחלת השנה הוסיפה מניית שמן כ-13% לשווי חברה של כ-130 מיליון שקל

שריפה בשמן תעשייה בנמל חיפה/ צילום: אילן מלסטר , המשרד להגנת הסביבה
שריפה בשמן תעשייה בנמל חיפה/ צילום: אילן מלסטר , המשרד להגנת הסביבה

השריפה שפרצה ביום חמישי בחיפה, ואחזה בין היתר בשטח המפעל של חברת שמן תעשיות , הובילה לצלילה של כ-15% במניית החברה בסוף השבוע, שתוקנה היום חלקית בקפיצה של כ-8%, לאחר שהחברה עדכנה כי יש לה "כיסוי ביטוחי". בהתאם, בשמן העריכו, כי "בהתחשב בתקבולי הביטוח הצפויים להתקבל, אירוע השריפה לא ישפיע באופן מהותי על תוצאות החברה".  

לפי העדכון של שמן בנושא, השריפה, שפרצה ביום חמישי בשעות הצהריים, אחזה בחלק ממחסני החברה המצויים בשטח המפעל שלה בחוף שמן שבחיפה, ובהמשך כוחות כיבוי האש השתלטו על האש וכיבו אותה. לדוחותיה הכספיים האחרונים שפורסמו בסוף חודש אוגוסט, צירפה שמן הערכת שווי של מתחם המפעלים שבידיה, הממוקמים באזור התעשייה שבמפרץ חיפה, שנותרה ללא שינוי בסכום של 135 מיליון שקל.

גם בירידות החדות שרשמה מנייתה של שמן תעשיות ביום חמישי וגם בעליות שנרשמו בה היום, מחזורי המסחר בה היו גדולים מהרגיל, אולם עדיין לא משמעותיים, והסתכמו ביום חמישי בכ-130 אלף שקל והיום אף בפחות מכך. בדומה למרבית יתר המניות הקטנות בבורסה, גם זו של שמן תעשיות סובלת מסחירות נמוכה למדי, וממוצע המסחר היומי בה בשנה האחרונה עמד על כ-7,500 שקל בלבד. עם השינויים האחרונים מציגה מניית שמן התחזקות של כ-13% מתחילת השנה לשווי חברה נוכחי של כ-130 מיליון שקל.

אושר החזר הלוואה לבעלים

שמן, הנמצאת בשליטת היו"ר חיים פינק, יהלומן בלגי, יחד עם גיסו הרי זיגמונד רייזמן, עוסקת בייצור ושיווק של שמנים, ומחלקת את פעילותה לשני תחומים עיקריים - חטיבת אגרו-מזון "העוסקת בייצור ואספקת חומרי גלם לתעשייה ומוצרים תעשייתיים, ללקוחות תעשייתיים ולמשק החי", וחטיבת מזון העוסקת באספקת שמנים לשוק הצרכני והמוסדי.

לצד הדוחות הכספיים, בעלי מניות שמן אישרו בשבועות האחרונים החזר הלוואה של כ-5 מיליון שקל לבעל השליטה פינק, שהוענקה לה בשנת 2012, ואשר "פרעונה הוקפא בעבר לאור דרישת הבנקים המממנים של החברה".

שמן תעשיות עלתה לכותרות בקיץ 2014, אז דיווחה על הסדר חוב מול הבנקים, בהיקף של כ-290 מיליון שקל, בו נקבע כי הבנקים ימחקו לחברה כ-20% מהחוב, ואילו החזרי עיקר הסכום הנותר נפרסו.

במסגרת השלב הראשון של ההסדר הזרים פינק 50 מיליון שקל לחברה, שחלקם יועדו לפירעון חלק מהחוב וחלקם לצרכי החברה, ושלוש שנים לאחר מכן, ב-2017, העניק לה הלוואת בעלים של 55 מיליון שקל להחזר הלוואות לבנקים, שמצידם מחקו לה נתח נוסף מהחוב.

בסיכום מחצית השנה הראשונה הכנסותיה של שמן שמרו על יציבות, ברמה של 272 מיליון שקל, אך החברה נהנתה משיפור חד ברווח הגולמי והתפעולי שלה, ובשורה התחתונה הציגה רווח נקי של כ-6 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-3 מיליון שקל שרשמה במחצית הראשונה של 2018. בסיכום הרבעון השני של השנה השורה התחתונה נותרה מאוזנת, בדומה לרבעון המקביל.

את השיפור בתוצאות מחצית השנה מייחסת החברה לפעילות חטיבת המזון שלה, "בעיקר כתוצאה משיפור במרווח המיצוי" - היחס בין מחירי חומרי הגלם שלה לבין מחיר התוצרים, וכן ל"עלייה בכמות הנמכרת של השמנים".