יפו | בלעדי

השכנים התנגדו, והתוכנית לדיור בר-השגה בעג'מי ביפו בוטלה

מכה ליזמי תוכנית "שוק האתרוג": בצעד נדיר ועדת הערר המחוזית ביטלה את הפרויקט שכולל 131 דירות, כיוון שלטענתה הוא לא מותאם לאזור • לפני שלוש שנים רכשו היזמים את הקרקע ב–70 מיליון שקל • עיריית ת"א: "מצרים על ההחלטה"

ועדת הערר המחוזית של תל-אביב ביטלה את פרויקט המגורים "שוק האתרוג" בשכונת עג'מי ביפו. כחלק ממנו ביקשה העירייה להשכיר דירות מסובסדות. ההחלטה החריגה התקבלה, על רקע העובדה שלטענת חברי ועדת הערר, לאישור התוכנית לא קדמה עריכת מסמך מדיניות לאזור, שיגדיר את התאמת הבנייה החדשה לקיימת. ביטול התוכנית אינו מובן מאליו, בין היתר משום שבמינהל ההנדסה של העירייה תמכו בתוכנית וראו בה הזדמנות לתיקון חברתי בשכונה.

היזמים קנו קרקע ב-70 מיליון שקל

מדובר בקרקע בשטח של שבעה דונם, בין רחוב יפת לביתו של השגריר הצרפתי ברחוב מנדס פרנס, כמה מאות מטרים מחוף הים. בעבר היה השטח בבעלות פרטית ערבית ואחרי 1948, הוא הולאם ועבר לידי המדינה. במקום היו צריפים, בתי מלאכה וגם שוק ירקות ופירות שנודע בשם "שוק עזה", או "שוק האתרוג". לפני כ-15 שנים השוק פונה, כשבמקומו נטעה העירייה חורשה זמנית. בהמשך שיווקה רמ"י את הקרקע בשני מכרזים. ב-2009 זכתה חברת "אמונה", המשווקת דירות לציבור הדתי לאומי, בחלק אחד של השטח. הזכייה עוררה אז מחאה מצד תושבים מקומיים, שטענו לדחיקתם מהאזור.

ב-2013 זכתה קרן ריאליטי במכרז של רמ"י לחלק הנוסף בקרקע, לאחר שגברה על 10 הצעות שניתנו לקנייתו. הקרן שילמה עבור המגרש 37 מיליון שקל, כשההפרש בין הצעתם להצעה השנייה בגובהה עמד על 10 מיליון שקלים. לאחר זכייתה בקרקע, החלה הקרן בהליך לשינוי תוכנית בניין העיר והשבחת הנכס.

ב-2016 הקרן חתמה על הסכם למכירתו בסכום של 70 מיליון שקל ל"קבוצת פוגלר" בבעלות איש העסקים עודד מרגלית וחברת אריאל גרופ. היזמים החדשים פעלו מול העירייה בשנים האחרונות כדי לקדם תוכנית שהציעה לבנות בקרקע 131 יח"ד. מתוכן 10 דירות תוכננו להיות בבעלות העירייה ובייעוד של השכרה עבור תושבי האזור. וכן 3,000 מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. אדריכל התוכנית מצד היזמים הוא אילן פיבקו.

הבניין ברחוב פלט 8, יפו / צילום: איל יצהר, גלובס
 הבניין ברחוב פלט 8, יפו / צילום: איל יצהר, גלובס

עולים לגובה בניגוד לבנייה קיימת

אחרי שהתוכנית אושרה בוועדה המקומית, הוגשו נגדה שני עררים. האחד על ידי דיירי בית מגורים ברחוב בית פלט 8, שיוצגו ע"י עורך הדין זוהר שם טוב. הערר השני הוגש על ידי קבוצת יזמים, שיוצגה על ידי עורך הדין דורון אריאל. השכנים מחו על כך שמדובר באזור לשימור, ועל כך שהבינוי המוצע כפול בגובהו מזה של הבנייה המקומית. כן הם טענו שתוספת מסחר בהיקף המוצע תשנה את אופי האזור. עוד נטען כי השכונה אינה ערוכה לקלוט תחבורה וחניה בהיקף גדול, כפי שהתוכנית מציעה בפועל. העוררים אף טענו שלוועדה המקומית לתכנון ובניה לא הייתה זכות לדון בתוכנית, משום שיש לה אינטרס קנייני הקשור לדירות שהייתה אמורה לקבל לטובת השכרתן לציבור המקומי.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הערר של הוועדה המחוזית תל-אביב, בראשות עו"ד הילה סירוטה ליבנה, הוחלט כאמור לבטל את התוכנית. זאת בנימוק של אי התאמתה לתוכנית המתאר של העיר (ת"א/ 5000), הקובעת כי לפני תחילת קידום התכנון היה צריך לערוך מסמך מדיניות לאזור. וזאת בשביל להתאים את הבינוי החדש למרקם הקיים, כמו גם לאופי השימושים בו. בחלק מהדיון נקבע כי התוכנית מציעה כשני דונם של שטח מרוצף ומגונן (שפ"פ עם זיקת הנאה) וגם 10 דירות להשכרה, אך ועדת הערר המחוזית טענה שאין מדובר בפיצוי ההולם תוספת חריגה של זכויות בניה לשטח.

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר: "אנחנו מצרים על כך שוועדת הערר לא ראתה לנגד עיניה את התועלות החברתיות שיש לתוכנית, הכוללת דיור בר-השגה עבור האוכלוסייה ביפו ומוסיפה דירות בבנייה רוויה, בשכונה המאופיינת בבנייה נמוכה. במקביל, כוללת התוכנית שטחי מסחר ומרחב פתוח שייטיבו עם השכונה. הצוות המקצועי בעירייה ילמד את ההחלטה ויחליט כיצד לפעול בנושא".

עו"ד דורון אריאל המייצג את קבוצת "פוגלר גרופ" מסר בתגובה: "יכולנו להיות מזמן עם הפרויקט בקנה, בלי לשלם מליונים ריבית והוצאות נלוות לכל התב"ע הזאת. אנחנו נענינו לקריאה של העירייה לבנות פרויקט חברתי, של דירות שמתאימות לכולם, פרויקט פתוח לכלל השכונה. אנחנו הפרשנו דונמים מהשטח שלנו לטובת פארקים, עם מעברים, עם שטחים ירוקים.

הפרויקט כלל גם דירות שהעירייה ביקשה לתרום לבני המקום בשכירות מוזלת. השקענו המון זמן למחשבה, היה שיתוף ציבור, מנהיגי קהילות באו והסכימו לתוכנית ואף תמכו בה. לצערנו, התנגדות אזוטרית של בניין יוקרה של עשירים טירפד פרויקט על קרקע בגודל של 7 דונם, בתוככי העיר, כשברור לכולם שזאת תהיה בכייה לדורות אם בסוף יוקם שם מתחם סגור עם 60 דירות לעשירים, במקום 120 דירות למי שמסוגל לקנות. ההחלטה היא בושה וחרפה למוסדות התכנון. אנחנו נלחם על התוכנית עד תום".