חקירה קשוחה: כך טורטרה איריס אלוביץ' בין בתי מעצר ונמנעה ממנה האפשרות לישון

אחרי הפרסום על הלחצים שהופעלו על בעלה שאול אלוביץ' כדי שיהפוך לעד מדינה, מתברר כי גם רעייתו איריס, החשודה במתן שוחד לנתניהו, סבלה מחקירה קשוחה במיוחד ומיחס שחצה לכאורה את גבולות הלגיטימיות

שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף
שאול ואיריס אלוביץ' בבית המשפט / צילום: שלומי יוסף

בסוף השבוע חשף עמית סגל ב"אולפן שישי" של חדשות 12 איך ניסתה המשטרה "לשבור" במהלך חקירת תיק 4000 את רוחו של שאול אלוביץ', הבעלים של קבוצת בזק לשעבר ושל אתר וואלה, החשוד במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו. בין היתר חשף סגל כי במהלך החקירה שלחו החוקרים אל אלוביץ' את בנו אור, כדי לשכנע אותו להחליף את עורך דינו. זאת, לפי הפרסום, כדי לשכנע את אלוביץ' להפוך לעד מדינה.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", לא רק שאול, אלא גם רעייתו, איריס אלוביץ', החשודה במתן שוחד לנתניהו, סבלה מחקירה קשוחה במיוחד ומיחס שחצה לכאורה את גבולות הלגיטימיות. כך, למשל, טורטרה אלוביץ' מבית מעצר אחד לשני ביום הראשון של מעצרה, ונמנעה ממנה האפשרות לישון.

בפברואר 2018 נעצרה אלוביץ' בשעה 6:00 בבוקר בקירוב, ובאותה הזדמנות נערך חיפוש בביתה, הוחרם רכוש, והיא נלקחה למעצר ולחקירה בלהב 433. במהלך השעות הראשונות לחקירה קיבלה אלוביץ' אפשרות להיוועץ עם עורכת דינה, מיכל רוזן-עוזר.

לפי המידע שבידינו, לאחר שאלוביץ' נחקרה במשך שעות ארוכות, ומעצרה הוארך על-ידי בית המשפט, היא נלקחה להמשך מעצר בכלא נווה תרצה. ואולם כשהגיעה אלוביץ' לנווה תרצה, "התגלה" לפתע כי אין מקום בבית המעצר, ואלוביץ' נלקחה לתחנת מעצר בבית שמש. אל תחנת המעצר היא הגיעה ב-1:00 אחרי חצות בקירוב. אלוביץ' הושמה בתא מעצר שבו, לפי הטענה, האור דלק כל הלילה, כך שלא התאפשר לה לישון.

למחרת היא שוב נלקחה מוקדם בבוקר להמשך חקירה בלהב 433. אלוביץ' שהתה תשעה ימים במעצר, עד שהתפוצצה פרשת המסרונים: בזמן הארכות המעצר בתיק 4000, נחשפה בחדשות עשר תכתובת אישית בין שופטת המעצרים רונית פוזננסקי-כץ ובין חוקר רשות ניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט, בנוגע לתוצאות הצפויות של דיון המעצר. על הרקע הזה שוחררו העצורים, ובהם איריס אלוביץ', אחרי הדיון. 

הטרטור של איריס אלוביץ' מבית מעצר אחד לאחר בשעות הלילה המאוחרות הוא רק ביטוי אחד ליחס הנוקשה שקיבלה מהרשויות במהלך החקירה. נזכיר כי באוגוסט 2018 שופט בית המשפט העליון יצחק עמית מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בעת תפיסת רכושם של הזוג אלוביץ'.

במהלך החקירה, כאמור, פשטה המשטרה על ביתם של הזוג אלוביץ' ותפסה רכוש בבעלותם בשווי עשרות מיליוני שקלים. בין היתר הוטל צו עיקול על ארבע דירות של הזוג בתל-אביב ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן, נתפסו שלוש מכוניות - המרצדס של שאול אלוביץ', אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף, נתפסו חשבונות בנק וחשבונות ניירות ערך ופוליסות ביטוח שבבעלות הזוג אלוביץ' וחפצי אמנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם.

בין היתר כתב עמית כי "אם סבור הקורא כי המשטרה הופתעה למצוא בביתם של שאול ואיריס אלוביץ' חפצי אמנות, נספר כי הגיעה לביתם של האלוביצ'ים עם שתי משאיות ושמאית להערכת החפצים, ורוקנה את הבית מחפצי האמנות. נטען כי באותה הזדמנות, לצד התכשיטים שנתפסו, הורד שעון מידו של שאול אלוביץ', האלוביצ'ים הסירו טבעות נישואים מאצבעותיהם, ואיריס אלוביץ' הסירה עגילים מאוזניה - וכל אלה נתפסו ללא צו תפיסה ובגדר חילוט זמני של רכוש בשווי".

השופט הבהיר כי "אנו נמצאים בשלב חקירה, לפני כתב אישום, וכאשר חזקת החפות עדיין מרחפת ממעל, קשה להלום התנהלות מעין זו, והתקשיתי להבין אם מדובר בפרקטיקה הנוהגת על-ידי המשטרה. אם אכן כך - יש להפסיקה לאלתר".

ב-28 בפברואר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הגשת כתב אישום בכפוף להליך שימוע נגד איריס אלוביץ' בגין מתן שוחד לנתניהו

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בתיק 4000 עודם בראשיתם. שאול ואיריס אלוביץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו מכחישים את המיוחס להם בכתב החשדות, ועומדת לזכותם חזקת החפות.