נטו מימושים: דודי ועדי עזרא מכרו מניות קבוצת המזון תמורת 76 מיליון שקל

בעקבות המכירה לגופים מוסדיים ירדו החזקותיה של משפחת עזרא בקבוצת נטו, הנסחרת בשווי של 1.25 מיליארד שקל, ל-49% • המימוש הנוכחי מגיע כמה ימים לאחר שנטו עצמה מכרה 23% ממניות החברה-הבת נטו מלינדה  תמורת 213 מיליון שקל

אחרי טיפוס שנתי של כ-25% שמציגה מניית נטו אחזקות , יבואנית ומשווקת מוצרי המזון, וכשהיא רחוקה כ-15% מרמת השיא שקבעה ב-2017, החליטה בעלת השליטה בה, משפחת עזרא, על מימוש מקצת מהחזקותיה בחברה, עם מכירת כ-6% מהמניות תמורת כ-76 מיליון שקל. מהעדכון של נטו בנושא עולה כי המניות נמכרו לכמה משקיעים מוסדיים בעסקאות מחוץ לבורסה, במחיר של 329 שקל למניה - דומה לשווי השוק שלהן, המשקף לנטו שווי נוכחי של 1.25 מיליארד שקל.

בעקבות המכירה, שבוצעה באמצעות דסק המניות של אי.בי.אי, יעמדו החזקותיה של משפחת עזרא בנטו, באמצעות נאמנות, על כ-49%, לעומת כ-55% טרם לכך. אשתקד, נזכיר, עלו פרסומים בתקשורת על אודות רצונה של משפחת עזרא, בראשות הנשיא והיו"ר דודי עזרא, להיפרד מהחזקותיה בנטו, אולם מהלך שכזה לא בוצע עד היום.

מכירת המניות הנוכחית של משפחת עזרא נעשתה ימים ספורים לאחר שנטו אחזקות מכרה כ-23% מהחזקותיה בחברה-הבת נטו מלינדה , המרכזת את עיקר פעילות הקבוצה, תמורת כ-213 מיליון שקל, לידי גופים מוסדיים - מהלך שממנו צופה נטו אחזקות רווח לפני מס של כ-21 מיליון שקל. מניות החברה-הבת נמכרו לפי מחיר של 47.4 שקל למניה - דומה למחירה בבורסה בעת המכירה, שבעקבותיה קפצה המניה בכ-13% בשבוע שעבר, והשלימה עלייה דומה מתחילת השנה, המשקפת לנטו מלינדה שווי של כ-1.1 מיליארד שקל, וזאת כשהיא רחוקה כעת כ-20% מרמת השיא שקבעה ב-2017. בעקבות המכירה הצטמצם חלקה של נטו אחזקות בנטו מלינדה לכ-58% בהון המניות.

מימושי המניות האחרונים בקבוצת נטו
 מימושי המניות האחרונים בקבוצת נטו

הציבור לא מכיר את השם ואת הלוגו

כמו עסקיו של בעל השליטה דודי עזרא, גם עסקיה של קבוצת נטו אחזקות מתנהלים בדרך-כלל מתחת לרדאר. אף על-פי שמדובר בקבוצת מזון הנמנית עם חמש הגדולות במשק, קבוצה המשלבת ייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה, ירקות ופירות ועוד - שמה והלוגו שלה אינם מוכרים לציבור הרחב, בעיקר כנראה מכיוון שהחברה אינה משקיעה בפרסום או ביחסי ציבור, גישה העולה בקנה אחד עם החסכנות והיעילות שבה היא מתנהלת. 

הקבוצה מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים ועוד, ובסוף שנת 2018 החלה לייצר גם מוצרי קצפת של המותג RICH. בתחום מוצרי הצריכה הביתיים מייצרת נטו ומשווקת נרות, מגבונים, מוצרי אלומיניום ונייר וכלים חד-פעמיים.

לצדו של היו"ר דודי עזרא מנהל את נטו המנכ"ל עמי גולדין, שעלה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות חשדות שעלו נגדו בקשר למסירת מידע פנים. מי שהוביל את פעילותה של נטו בשנים האחרונות לצד המנכ"ל היה עדי עזרא, בנו של דודי עזרא (ובעלה של הדוגמנית בר רפאלי), שבחודשים האחרונים התפטר מתפקידו כיו"ר נטו "עקב נסיבות אישיות".

כל זה לא הפריע לקבוצה להציג בסיכום המחצית הראשונה של 2019 עלייה רוחבית במכירותיה, כך שהכנסותיה לתקופה זו טיפסו בכ-8%, והתקרבו ל-1.4 מיליארד שקל. נוסף על כך, החברה דיווחה על "ירידה בשיעור ההוצאות הקבועות", מה שסייע לה יחד עם העלייה במכירות לשפר את הרווח הגולמי והתפעולי. בשורה התחתונה, הרווח של נטו למחצית השנה טיפס ב-17% והגיע לכ-44 מיליון שקל. עם פרסום הדוחות בחודש שעבר הודיעה

תוצאות נטו אחזקות
 תוצאות נטו אחזקות

תוצאות ביכורי השדה דרום

עוד בדרך לשורה התחתונה נהנתה נטו אחזקות בדוחות לסיכום מחצית השנה מעלייה ברווחי חברת ביכורי השדה דרום, העוסקת בשיווק פירות וירקות, ואשר בה היא מחזיקה במשותף עם מנכ"ל ביכורי השדה, אילן שבע, ועם אחיו ששון. דוחות ביכורי השדה, המצורפים לאלה של נטו, חושפים כי הכנסותיה במחצית השנה זינקו ב-45% והגיעו ל-655 מיליון שקל, אולם עלייה בהוצאות מיתנה את הדרך לשיפור בשורה התחתונה, כך שהרווח הנקי שלה למחצית השנה עלה ב-10%, לכ-20 מיליון שקל.

גם בסיכום הרבעון השני עלו הכנסותיה של ביכורי השדה דרום בצורה חדה, ביותר מ-40%, ל-343 מיליון שקל, ולמרות זאת החברה לא הצליחה לשפר את הרווח התפעולי, והרווח הנקי שלה נשחק ב-9% לכ-11 מיליון שקל.

בחודש הבא יתכנסו בעלי מניותיה של נטו אחזקות כדי לאשר את תנאי העסקתו של דודי עזרא בתפקידיו כנשיא וגם כיו"ר החברה - תפקיד שבו החל לכהן במקום בנו עדי עזרא בחודש יולי האחרון. בהתאם, בנטו מבקשים לאשר לעזרא עלות שכר שנתית של כ-3 מיליון שקל, על בסיס חודשי של כ-250 אלף שקל. בנטו מבקשים לאשר לעזרא תוספת שכר של 50 אלף שקל, ברוטו, עבור תפקידו כיו"ר, נוסף על שכר חודשי של כ-150 אלף שקל, ברוטו, שהוא מקבל בגין כהונתו כנשיא. עוד יתבקשו בעלי המניות לאשר באסיפה את מדיניות התגמול המעודכנת של החברה.