סטארט-אפ | פודקאסט

"קמים בישראל פחות סטארט-אפים, אסור שזה יימשך"

החששות מפני אובדן היתרון היחסי של ישראל, רמות השווי הגבוהות והאתגרים של הסטארט-אפים בתקופה של צמיחה מהירה – אורן בר און, מנהל מחלקת ההייטק של EY, בשיחה עם "גלובס": "מה שחלמו עליו בתקופת בועת הדוט-קום, עכשיו קורה" • "רוד שואו" - לקראת כנס הג'רני של EY ו"גלובס"

בשנים האחרונות עוברת תעשיית ההייטק, בארץ ובעולם, שינויים דרמטיים - היקף ההשקעות זינק, סטארט-אפים צומחים מהר יותר, וגם הגיוסים נעשים לפי רמות השווי גבוהות יותר. התקופה הזאת מספקת אתגרים רבים לסטארט-אפים עצמם, למשל הם מגייסים יותר עובדים ומגיעים לשוק מהר יותר. בנושאים האלה יעסוק גם כנס ג'רני שעורכת חברת ארנסט אנד יאנג (EY) בשיתוף "גלובס" שיתקיים ב-18 בספטמבר, כשנושא הכנס הוא מהגראז' לביזנס.

"השנה לראשונה עקף שווי החברות הישראליות הפרטיות, שעומד על 50 מיליארד דולר, את השווי של החברות הציבוריות, כולל צ'ק פוינט, Wix ואחרות. מישהו היה מוכן להשקיע לפי שווי גבוה בחברות האלה, ויש שם גם משקיעים מתוחכמים", אמר אורן בר און, מנהל מחלקת ההייטק של EY.

בר און ציין כי "אחד האתגרים המשמעותיים של הסטארט-אפים זה גיוס של מנהלים בכירים. אם יש משקיעים בכירים, אז הם עוזרים להם לגייס בחו"ל, אבל גם שם יש מחסור במנהלים. הבעיה שזה מעביר חלק מהפונקציות הניהוליות לחו"ל. במקביל, צריך היום לגייס יותר כסף - 1.5 מיליון דולר שקולים ל-750 אלף דולר של לפני חמש שנים, כי היה גידול למשל בשכר הדירה ובעלויות העסקת העובדים. חברות עושות הרבה טעויות בחישוב סכומי הכסף הנדרשים להם".

"אולם הצד שפחות דיברו עליו זה הירידה במספר גיוסי הסיד. אם נמשיך בקצב הנוכחי נגיע ל-40 גיוסים בשנה, לעומת 70 ב-2018. אני לא בטוח שזאת שנה מייצגת, אבל לא כדאי שנאבד את היכולת להשקיע בשלבים מוקדמים. בשלבים מאוחרים זה יותר קל כי יש על מה להתבסס אבל בשלבים המוקדמים זה מבוסס על קשרים בינאישיים וחוש הריח של השותף שמשקיע בחברות. זה היתרון של ישראל - לדעת לייצר סטארט-אפים ורעיונות טובים", מזהיר בר און.

בנוגע לרמות השווי הגבוהות אומר בר און כי "אני חושב שהתקופה הנוכחית שונה מזאת של בועת הדוט-קום - יש היום סמארטפונים ל-4 מיליארד אנשים, יכולות מחשוב ועיבוד אינסופיות, בקרוב יהיה חיבוריות בהיקפים גדולים ומחשוב קוונטי. זה מה שחשבו בזמן הבועה שיהיה, אבל אז זה היה חלום. בדומה לאותה תקופה, יש הון בלתי מוגבל, אבל חוץ מזה המצב שונה".

האזינו לשיחה המלאה בפודקאסט "רוד שואו" - שיחות עם אנשים שעושים את ההייטק הישראלי