ג'ק מא פורש: מה מצפה לעליבאבא אחרי עזיבת היו"ר הכריזמטי

מא פורש מהקבוצה שהקים בגיל 35 וימקד את פעילותו בפילנתרופיה בתחום החינוך • יורשו המיועד כיו"ר עליבאבא הוא המנכ"ל הנוכחי דניאל ז'נג • מא ישמור על נוכחות במגזר הטק: מתכנן להישאר במועצת המנהלים של עליבאבא ולהישאר בעל השליטה בחברה האחות לשירותי תשלום דיגיטליים אנט פייננשל

ג'ק מא / צילום: Wang chuan, רויטרס
ג'ק מא / צילום: Wang chuan, רויטרס

בעולם העסקים הסיני אין משהו דומה לג'ק מא, ויחלוף כנראה זמן רב עד שיצוץ מישהו כמוהו. היום (ג'), ביום הולדתו ה-55 האיש העשיר ביותר בסין, יו"ר קבוצת המסחר המקוון הענקית עליבאבא, בשווי כחצי טריליון דולר, יפרוש מהקבוצה שהוא הקים בגיל 35 (לפני 20 שנה) בהנגז'ו בדרום המדינה. המורה לשעבר לאנגלית מתכנן לחזור לחינוך, ולמקד את פעילותו הפילנתרופית בתחום זה.

מא ייצור חלל ריק בצמרת עולם התאגידים הסיני, היכן שהוא היה הדמות הכריזמטית במשך שנים ואיש העסקים הידוע ביותר בסין ומחוצה לה. הוא זכה בתהילה בארצו ובעולם בהתבטאויותיו הייחודיות. בחתונה ההמונית של עובדי עליבאבא  השנה, הוא עודד את הזוגות לא רק לעבוד 72 שעות בשבוע, אלא גם לעסוק בהעמדת צאצאים ביתר הזמן.

עמיתיו בראש תאגידי הטק הסיניים - ויורשו המיועד כיו"ר עליבאבא, המנכ"ל הנוכחי דניאל ז'נג - הרבה פחות ססגוניים וכריזמטיים ממנו.

"הוא הפנים של העסקים הסינים בחו"ל וגם בבית", אמר דנקן קלארק, תושב בייג'ין ומחבר הספר "עליבאבא: הבית שג'ק מא הקים" ומחלוצי המשקיעים בחברה. "כעת הוא רוצה להיות הפנים של הנדבנות, איכות הסביבה והחינוך, ולהוכיח עד כמה הטק יכול להיות כוח חיובי".

כאשר הממשל הסיני בניצוח הנשיא שי ג'ינפינג עובר לקידום עסקים ממלכתיים ומהדק את הפיקוח על תאגידים פרטיים, ראשי עסקים חשים עצבניים יותר ומנסים להימנע מהתבלטות יתרה, אמר קלארק. "התנאים לא בשלים כעת לעוד אייקון כמו ג'ק מא", לדבריו.

מא נסוג בהדרגה מהנהגת עליבאבא. הוא התפטר מכהונת המנכ"ל ב-2013 והודיע לפני שנה שיפרוש מכהונת היו"ר. שלא כמו ביל גייטס, שצלל לפעילות הצדקה שלו אחרי עזיבת מיקרוסופט, מא ישמור על נוכחות במגזר הטק: הוא מתכנן להישאר במועצת המנהלים של עליבאבא, ולהישאר בעל השלטה בחברה האחות לשירותי תשלום דיגיטליים אנט פייננשל.

כיאה לג'ק מא, יום ההולדת ה-55 שלו היום צוין בחגיגות פאר. עשרות אלפי עובדי עליבאבא נהרו לאיצטדיון בהנגז'ו, כדי לציין גם את יום ההולדת ה-20 של החברה. בימי השנה הקודמים הופיעו בדרנים ידוענים ואף מדי פעם הופיע מא עצמו, פעם אחת בריקודים ובתחפושת בנוסח מייקל ג'קסון.