קנאביס נגד השתלטות? בכן פייט פועלים להקצות מניות ליו ניבו בתקווה להדוף את המהלך העוין של קפיטל פוינט

כן פייט חתמה על הסכם פיתוח תרופות מבוססות קנאביס והמניה החבוטה זינקה אתמול ב-20% • בינתיים הוגש צו מניעה כנגד העסקה והמניה שוב נופלת

חברת פיתוח התרופות כן פייט   הנסחרת בת"א ובנאסד"ק, הודיעה אתמול על חתימת הסכם עם חברת יו ניבו   הנסחרת בת"א. החברות יפתחו יחד תרופות מבוססות קנאביס רפואי לטיפול בסרטן, מחלות אוטואימוניות ומחלות דלקתיות - תחומי הפעילות של כן פייט. במסגרת העסקה יוקצו ליו ניבו 16.3% ממניות כן פייט (שוויין כרגע בשוק כ-5.3 מיליון שקל) ותשלום במזומן של 500 אלף דולר, אשר ישמשו להרחבת המעבדה של יו ניבו במפעל שלה באשקלון. חברת סייבל השקעות הכירה בין הצדדים ואף תיווכה בעסקה. בעקבות הדיווח עלתה אתמול מניית כן פייט החבוטה בכ-20% והיא נסחרה הבוקר לפי שווי של 33 מיליון שקל (לאחר ירידה של 85% תחילת השנה). היום חזרה המניה למסלול של ירידות חדות עקב צו מניעה שהוגש נגד העסקה. 

תזמון העסקה כנראה אינו מקרי, שכן כן פייט עומדת בפני ניסיון השתלטות עוינת. חברת ההחזקות קפיטל פוינט  הנסחרת גם היא בת"א, החלה לפני כמה חודשים לרכוש מניות כן פייט (כיום מחזיקה ב-12% בחברה והינה בעלת המניות הגדולה בה) ושלחה לחברה מכתב בו היא דורשת לכנס אסיפה כללית להחלפת דירקטוריון החברה. כן פייט הצליחה לדחות את הגזירה בינתיים באמצעות תביעה שהגישה נגד קפיטל פוינט בהיקף של 40 מיליון שקל ודרישה מבית המשפט לעצור את ניסיון ההשתלטות העוינת על החברה ועל קופת המזומנים שלה. היום דיווחה כן פייט כי קיבלה הודעה שהוגשה לבית המשפט בקשה במעמד צד אחד לצו מניעה זמני נגד העסקה, אשר נועד למנוע את השלמתה והמניה צנחה ב-7%.

הכנסת הפעילות החדשה בתחום הקנאביס עשויה להעלות את מחיר המניה של כן פייט באופן שיקשה על קפיטל פוינט לרכוש מניות נוספות. כך גם ייכנס בעל מניות משמעותי שיש לו אינטרס לשמר את כן פייט במצבה הנוכחי.

"ההסכם לפיתוח לא קשור לקפיטל פוינט"

כן פייט, שהוקמה ב-1994 דבקה לאורך כל שנות קיומה בפיתוח מוצר הליבה שלה, המבוסס על נגזרות שונות של מולקולה הנקשרת לקולטן בשם A3 על פני השריר. החברה מסרה בדיווח שלה כי CBD, אחד החומרים הפעילים בקנאביס, נקשר אף הוא לקולטן A3, ולכן יש סינרגיה בין פעילות הקנאביס החדשה לבין פעילות הליבה של החברה.

פרופ' פנינה פישמן, מנכ"לית ומייסדת החברה, שוללת את הטענה כי העסקה נבעה מן הרצון להדוף את קפיטל פוינט. "עוד לפני המהלך של קפיטל פוינט אנחנו בוחנים את תחום הקנאביס לאחר שגילינו כי ה-CBD פועל על הרצפטור שלנו", אמרה בשיחה עם "גלובס". "יש 175 סוגים שונים של CBD, ולנו המומחיות לדוג את החומר הפועל על ה-A3 באופן הטוב ביותר, וגם נוכל לספק שירות לחברות אחרות שרוצות לעשות את אותו דייג, ולפתח פורמולציות אחרות למחלות אחרות". כן פייט הונפקה בבורסה בתל אביב ב-2006, ופיתחה מולקולות שנכשלו בניסויים האחרונים לפני שיווק בכמה התוויות. החברה עדיין מפתחת אותן  לתחומים כמו דלקת מפרקים, כבד שומני וסרטן הכבד. 

הרקע למהלך ההשתלטות של קפיטל פוינט היה גיוס מזומנים שביצעה כן פייט בחודש מאי בהיקף של 6 מיליון דולר, בעקבותיו איבדה המניה 54% מערכה - קריסה שהיוותה תמריץ לקפיטל פוינט להשתלט עליה, ועל הכסף שבקופתה (כ-8.2 מיליון דולר, נכון לסוף הרבעון השני).

המפעל של יו ניבו נכנס לעניינים

קפיטל פוינט, הנסחרת בשווי של 50 מיליון שקל, מוחזקת בעיקר על ידי שיר רויכמן ויהודה כהנא (24% כ"א) היא חברת השקעות אשר הייתה בעבר זכיינית של שתי חממות טכנולוגיות - בקצרין ובאופקים. הצלחתה העיקרית הייתה ההשקעה בנוירודם, שנמכרה בכמיליארד דולר ב-2017. לחברה היה אקזיט נוסף, בחברת קונטיפי שנמכרה ב-90 מיליון דולר לקימברלי קלארק. לחברה היום ישנן מספר השקעות ביומד וביניהן אנטרה, RDD, אנקיאנו ודיא הדמיה. כמו כן יש לה גם זכויות בפעילות בתחום חיפושי הנפט, והשקעות במניות של חברות בורסאיות.

חברת הקנאביס יו ניבו הוקמה על ידי גולן ביטון, מנכ"ל החברה שהגיע ממערכת הביטחון. ביטון מחזיק ב-24% מהחברה. יזם הנדל"ן עידו חג'ג' מחזיק ב-6.3% מהחברה, לאחר שהוביל סבב השקעה בחברה בו השתתף גם משקיע הביומד חיים הורביץ. יו ניבו הקימה מפעל לעיבוד קנאביס שאמור להתחיל לפעול בקרוב וכן נמצאת בתהליך הקמה של חוות גידול קנאביס רפואי. החברה הודיעה היום במסגרת הדיווח גם שהיא מעריכה כי המפעל יקבל את כל האישורים ויחל בייצור מסחרי בשבועות הקרובים. 

גולן ביטון, מנכ"ל ובעל השליטה ביוניבו : "אנו שמחים על ההסכם עם כן פייט המעמיק את יכולות המו"פ שלנו ופותח בפני שתי החברות הזדמנות משמעותית בשוק התרופות באופן כללי, וכן בשוק הקנאביס הרפואי באופן ספציפי. לפעילות השוטפת שלנו לייצור מוצרי קנאביס רפואי תחת האסדרה החדשה בתקינת GMP , תצטרף פעילות מו"פ מבטיחה וקניין רוחני ייחודי. כן פייט, חברה בעלת ידע, ניסיון ויכולות טכנולוגיות מבטיחות, מנהלת 3 ניסויי פייז 3 בתרופות שונות הפונות לשוק מצרפי של כ-50 מיליארד דולר שאינו בתחום הקנאביס הרפואי, כך שאנו מאמינים כי שיתוף הפעולה וההחזקה בכן-פייט והצלחות בניסויים אלו ובפיתוח תרופות עתידי בתחום הקנאביס, ייצרו ערך משמעותי לשתי החברות."