תושבי נחשולים לליצמן: חילול שבת בעבודות להקמת האסדה

במכתב ששלח היום לשר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ כותב סגן השר ליצמן כי "פנו אלי תושבי קיבוץ נחשולים והביאו לידיעתי כי מדי שבת הינם רואים כי עבודות הקידוח של גז טבעי לוויתן מבוצעות בימי שבת. להבנתי מדובר בעבודות שאין כל צורך שיבוצעו דווקא ביום שבת"

תושבי קיבוץ נחשולים התלוננו בפני סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן על חילול שבת שנגרם במהלך העבודות להקמת אסדת ההפקה של לוויתן, כ-10 קילומטרים מול חופי הקיבוץ. במכתב ששלח היום (ד') לשר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ כותב ליצמן כי "פנו אלי תושבי קיבוץ נחשולים והביאו לידיעתי כי מדי שבת הינם רואים כי עבודות הקידוח של גז טבעי לוויתן מבוצעות בימי שבת. להבנתי מדובר בעבודות שאין כל צורך שיבוצעו דווקא ביום שבת קודש תוך פגיעה ברגשות שומרי מסורת ישראל". בהמשך מכתבו קורא ליצמן לשטייניץ "להסדיר את הנושא למען התושבים ולטובת מסורת ישראל". תושבי חדרה ויישובי הסביבה ניסו למנוע את הקמת האסדה במרחק 10 קילומטרים מהחוף ודרשו להעביר את מתקני ההפקה ללב ים - אך דרישתם לא נענתה בנימוק של שיקולי ביטחון.

העבודות להקמת אסדת ההפקה נכנסו בשבוע שעבר לשלב הסופי שבמסגרתו יונפו הסיפונים העליונים של המבנה על גבי הרגליים שהוצבו בתחילת השנה. מספר ספינות ומאות עובדים וצוללנים נוטלים חלק בעבודות שצפויות להסתיים בדצמבר, אז תחל הזרמת הגז ממאגר "לוויתן" לחוף.

העובדה שבענף חיפושי הגז והנפט העבודה נמשכת 24/7 עוררה בעבר תגובות זועמות מצד רבנים חרדים. כך למשל ב-2013 זעמו רבני ש"ס על כך שהגז ממאגר "תמר" החל לזרום לישראל בשבת. איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ' שהיה שותף בקידוח "שמן" הסתלק מהקידוח זמן לא רב לפני שפורסם כי נכשל, בנימוק של חילול שבת.