שמן מדווחת לבקשת רשות ני"ע: נזקי השריפה במפרץ חיפה מסתכמים ב-30 מיליון שקל

מהדיווח של שמן תעשיות עולה כי יש לחברה כיסוי ביטוחי לאירוע, כך שלא צפויה השפעה מהותית על תוצאותיה, מלבד השתתפות עצמית של כ-1.5 מיליון שקל

שריפה בשמן תעשיות בנמל חיפה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה
שריפה בשמן תעשיות בנמל חיפה / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

נזקי השריפה שפרצה לפני כשבוע במפעל של חברת שמן תעשיות  במפרץ חיפה, צפויים להסתכם ב-27-32 מיליון שקל - כך עדכנה היום שמן בדיווח לבורסה, שנמסר לבקשתה של רשות ניירות ערך.

עם זאת, מהדיווח של שמן עולה כי "לחברה קיים כיסוי ביטוחי לעניין זה", כך שלא צפויה השפעה מהותית על תוצאותיה, מלבד השתתפות עצמית של כ-1.5 מיליון שקל.

מניית שמן תעשיות צנחה ביום חמישי האחרון בעקבות השריפה בכ-15%, ומאז החזירה כמעט מחצית מהירידות. שוויה של החברה בבורסה עומד כיום על כ-128 מיליון שקל.

אתמול נערך שימוע לחברת שמן בלשכתה של ראשת עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש רותם. במסגרת השימוע אמרה קליש רותם כי אין בעירייה בשלב זה כוונה לנקוט הליכים מינהליים כלשהם נגד החברה. עם זאת, ציינה ראשת העיר כי רישיון העסק של המפעל פקע - ולפיכך "על החברה להגיש בקשה מחודשת לקבלת רישיון עסק".

במסגרת השימוע הודיע המשרד להגנת הסביבה כי כתוצאה מהשריפה נגרם מפגע אסבסט, עקב קריסתו של גג מחסן מאסבסט במפעל, וכי "על החברה לפעול בהתאם להוראות המשרד, כמקובל במקרה של קיום מפגעי אסבסט, לרבות פינויו על ידי קבלני אסבסט מאושרים, על פי תוכנית מאושרת ותחת פיקוח המשרד. החברה התבקשה להכין תוכנית ואף קיבלה הנחיות לשם כך".

התראה מהמשרד להגנת הסביבה

עוד מעדכנים בשמן כי אתמול היא קיבלה מכתב התראה מהמשרד לפני ביטול היתר הרעלים של החברה, ולפיו "נוכח השריפה, החברה אינה עומדת בתנאי היתר הרעלים שברשותה, ובהתאם לכך, המשרד שוקל לבטל את ההיתר האמור". נוסף על כך, המכתב מתריע כי המשרד שוקל להוציא לחברה צו הפסקה מינהלי "בשל מפגע אסבסט הנובע מהשריפה".

שימוע בעניין צפוי להתקיים ביום ראשון הקרוב, ולהערכת שמן, בהסתמך בין השאר על חוות דעתם של יועציה המשפטיים, "ככל שנושאי כיבוי האש יוסדרו והחברה תפעל בנושא פינוי האסבסט בהתאם להוראות המשרד, סביר להניח שהנושאים שעל סדר היום בשימוע יוסדרו".

שריפת הענק במתחם המפעל של שמן במפרץ חיפה, שבו אוחסנו עשרות טונות של שמן, פרצה ביום חמישי שעבר, פגעה בכמה מחסנים שבהם כמויות גדולות של שמן, וגרמה לנזקים גדולים, עד שכבאים השתלטו עליה. בתחילת השבוע עדכנה החברה כי "בהתחשב בתקבולי הביטוח הצפויים להתקבל, אירוע השריפה לא ישפיע באופן מהותי על תוצאות החברה".

שמן, שנמצאת בשליטת היו"ר חיים פינק, יהלומן בלגי, יחד עם גיסו הרי זיגמונד רייזמן, עוסקת בייצור ושיווק של שמנים, ומחלקת את פעילותה לשני תחומים עיקריים - חטיבת אגרו-מזון, "העוסקת בייצור ואספקת חומרי גלם לתעשייה ומוצרים תעשייתיים, ללקוחות תעשייתיים ולמשק החי"; וחטיבת מזון, העוסקת באספקת שמנים לשוק הצרכני והמוסדי.