זהבית כהן שוב מרעידה את פסגות: חילופי מנכ"ל בניסיון להשיג את האקזיט המיוחל

פחות מחצי שנה אחרי שמיכל עבאדי–בויאנג’ו סיימה את דרכה כיו”רית בית ההשקעות פסגות בצל המתיחות עם בעלת השליטה - חילופים גם בכסא המנכ”ל: ראובן קפלן במקום ברק סורני • השינויים נעשים בצל הרצון של זהבית כהן מאייפקס לשנות כיוון, לקראת מכירה או הנפקה • פרשנות

ראובן קפלן / צילום: איל יצהר
ראובן קפלן / צילום: איל יצהר

שינוי דרמטי שני תוך פחות מחצי שנה בצמרת פסגות: בית ההשקעות הגדול בישראל, שבבעלות קרן אייפקס, הודיע כי על פרישתו של המנכ"ל ברק סורני בתום קדנציה קצרה יחסית של שלוש שנים. במקומו מונה לתפקיד ראובן קפלן.

קפלן כיהן בעבר כמנכ"ל חברת הבנייה הממשלתית עמידר, וקודם לכן כמנכ"ל כלל בריאות ומשנה למנכ"ל בכלל ביטוח, חברה בת של כלל ביטוח. הוא צפוי להיכנס לתפקיד בימים הקרובים - זה יקרה כחמישה חודשים בלבד לאחר שמיכל עבאדי בויאנג'ו, ששימשה כיו"רית פסגות, סיימה את דרכה בו בצל מתיחות חריפה עם בעלת הבית זהבית כהן שמנהלת את פעילות אייפקס בישראל. עבאדי בויאנג'ו שימשה בתפקידה במשך שנה וחודשיים בלבד.

קפלן מגיע לפסגות עם ניסיון ניהולי בחברת הדיור הציבורי עמידר (שם היה לו חלק בדוח מבקר המדינה) ובכלל ביטוח, שם שימש כמנכ"ל כלל בריאות, תפקיד שאליו מונה על ידי אביו אביגדור קפלן שהיה אז מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח, ובתפקיד משנה למנכ"ל הקבוצה והאחראי על שיווק ואסטרטגיה. עם זאת, לקפלן אין ברזומה תפקיד של "מספר 1" בתחומי הפיננסים, החיסכון הפנסיוני ושוק ההון.

וכך, עם מינויים של קפלן כמנכ"ל ושל ארז נחום כיו"ר, מוצא עצמו בית ההשקעות הגדול בישראל, שחלק ניכר מפעילותו הינו בתחום קרנות הנאמנות והמסחר, בהובלת שני אנשים שאינם אנשי שוק הון ישראלי, ושאחראים כעת על 185 מיליארד שקל מכספי הציבור.

הבכירים לא שורדים

מציאות זו דומה למדי לגלגול קודם של פסגות, בימים שבהם הובל על ידי רונן טוב. טוב הגיע לפסגות לאחר שנים ארוכות בעולם החיסכון הפנסיוני, במטרה ליצור לבית ההשקעות הובלה בתחום החיסכון לטווח ארוך - דבר שלתקוותה של כהן היה אמור להציף ערך. זה לא קרה, וטוב עזב את בית ההשקעות בתום תקופה קצרה יחסית ולאחר עימות עם בעלת השליטה.

פסגות מתמחה בניהול חיסכון לטווח קצר ובניהול חיסכון לטווח בינוני וארוך (החיסכון הפנסיוני). אולם, שני העומדים בראשו עתה גם אינם אנשי חיסכון לטווח ארוך. בהקשר זה אמר ל"גלובס" גורם שמעורה בפסגות, כי בעבר אנשים שהגיעו מחוץ לפסגות לתפקידים בכירים לא שרדו בתפקיד - החל מרונן טוב, עבור באריק יוגב שהגיע לנהל את הביטוח, ועד עבאדי בויאנג'ו ואחרים שעזבו בתום תקופה קצרה יחסית.

על-פי הערכות בשוק, נפגשה זהבית כהן בחודשים האחרונים עם שורה של גורמים בשוק הפיננסים ומחוצה לו, בין היתר במטרה לבחון את האפשרות למנות מנכ"ל אחר לבית ההשקעות במקומו של ברק סורני.

סורני עוזב בימים הקרובים את פסגות בתום כהונה של שלוש שנים, ובסך הכל חותם 21 שנים בקבוצת פסגות.

ההנפקה שלא הצליחה

"זה נגמר טוב", אמר היום גורם בסביבת בית ההשקעות על עזיבתו של סורני. אלא שלפי הערכות בשוק, כאמור, מדובר בסיומו של הליך ארוך שהחל ביוזמת בעלת השליטה זהבית כהן. כהן לא מרוצה מתוצאות בית ההשקעות, ובמיוחד מכך שהיא תתקשה לקבל על פסגות את השווי שהיא מעוניינת לקבל עליו, וברצונה לפעול לשינוי כיוון של בית ההשקעות.

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכל שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות הגדול בישראל כ-2.5 מיליארד שקל.

בעבר כבר ניסתה כהן לקדם הנפקה של פסגות לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל, שנתפס גבוה מאוד - והרבה מעל השווי הריאלי. מאז ועד היום הצורך במימוש עסקת פסגות לא פחת, ועתה היא ניצבת בפני הצורך לממש את ההשקעה הגדולה שלה בפסגות, כשלשם כך היא נדרשת להציג לבית ההשקעות מנוע צמיחה.

על פניו נראה כי כהן מחפשת את העתיד של בית ההשקעות בתחום החיסכון לטווח ארוך, ולא בתחומי שוק ההון הקלאסיים. ייתכן כי מסיבה זו מינתה את קפלן לתפקיד המנכ"ל, בהתחשב בעברו בעולם הביטוח.

בכל אופן, מימוש ההשקעה הגדולה של אייפקס בפסגות - בין אם בדרך של מכירה אסטרטגית לרוכש מסוים ובין אם באמצעות הנפקה בבורסה - היא המטרה העיקרית שתונח לפתחו של קפלן, שמצטרף עתה לחברה שבשנים האחרונות התאפיינה בשינויים רבים.

לא מדובר באתגר של מה בכך, הגם שמדובר בבית השקעות רווחי וגדול שפעיל בשלל תחומי הפיננסים: ניהול קרנות נאמנות, ניהול תיקים, מסחר בשוק ההון, ניהול כספי מוסדיים חיצוניים, ניהול גמל, השתלמות ופנסיה, והוא גם מחזיק בסוכנויות ביטוח. בעבר החזיק פסגות גם בחברת ביטוח, אותה מכר לאיילון לאחר שלא סיפקה לו את שצופה ממנה.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי אייפקס שיערכה את פסגות בשווי של 1.86 מיליארד שקל, נכון לסוף 2018. בשנת 2018 קטנו הכנסות פסגות בכ-6.5% והסתכמו ב-890 מיליון שקל, כשהרווח לפני מס קטן בשיעור דומה לכ-175.5 מיליון שקל. בשורת ה-EBITDA (רווח בנטרול הוצאות מימון, פחת ומחיקות) רשם פסגות ב-2018 ירידה של 14% לעומת 2017, לרמה של 353 מיליון שקל. 

ראובן קפלן

גיל: 53
מצב משפחתי: נשוי + 3
תפקידים בעבר: מנכ"ל חברת הדיור הממשלתית עמידר, משנה למנכ"ל כלל ביטוח ומנהל מערך שיווק לקוחות ואסטרטגיה, מנכ"ל כלל בריאות מקבוצת כלל ביטוח, מנכ"ל שחל ישראל ומנכ"ל השמירה מדיקל
השכלה: תואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים; תואר ראשון עם התמחות בשיווק ומימון מהמכללה למנהל
עוד משהו: רוכב על אופניים בקביעות