המשרד להגנת הסביבה שלל את רשיונה של שמן תעשיות

בעקבות שריפת הענק במפעל שמן תעשיות במפרץ חיפה, המשרד להגנת הסביבה ביטל את היתר הרעלים של חברת שמן תעשיות בחיפה והורה לחברה לפנות באופן מיידי חומרים מסוכנים ודליקים • לפי המשרד, שמן תעשיות אינה ערוכה לטפל באירועי שריפה במעורבות חומר מסוכן, ומערכות הכיבוי במפעל אינן תקינות

שריפה בשמן תעשייה בנמל חיפה/ צילום: אילן מלסטר , המשרד להגנת הסביבה
שריפה בשמן תעשייה בנמל חיפה/ צילום: אילן מלסטר , המשרד להגנת הסביבה

בעקבות שריפת הענק שהתחרשה ב-5 בספטמבר במפעלי שמן תעשיות במפרץ חיפה ולאחר שימוע שקיים המשרד להגנת הסביבה למנהלי שמן תעשיות ובהתאם להתייעצות עם רשות הכבאות בחיפה, הודיע הבוקר המשרד להגנת הסביבה לשמן תעשיות כי אין באפשרותה להמשיך להחזיק ולאחסן חומרים מסוכנים ודליקים במפעל ושלל את רשיונה לעשות כן. זאת, לנוכח הסכנה הממשית הנשקפת לסביבה ולבריאות הציבור כתוצאה מהיעדר היערכות המפעל להתמודדות עם אירוע אש שיהיה מעורב בו חומר מסוכן.

במהלך השריפה, עלו באש במשך שעות ארוכות מאות טונות של תוצרת המכילה שמן מאכל וחומרים דליקים אחרים, שמן מזוהם זלג למפרץ חיפה ונשרפו גגות מחסנים העשויים אסבסט מסוכן בשטח של יותר מ-1000 מ"ר, כך שנוצר מפגע אסבסט חמור. מאות טונות של תוצרת המכילה שמן וחומרים דליקים בשלושה מחסנים עלתה באש, והשריפה גרמה לזיהום אוויר בלתי סביר באזור, שהתפשט לכיוון הקריות. מאז יום השריפה, מניית שמן תעשיות  איבדה כ-12.8% מערכה, כשביום המסחר של השריפה, איבדה המניה 15.2%.

בשבוע שעבר, בהתאם לדרישות רשות ניירות ערך, העריכה החברה את ממדי הנזק שנגרם למפעל. נכון לתאריך שבו בוצע דו"ח החברה, הנזקים הוערכו ב-32-27 מיליון שקל. הערכה, שהתקיימה טרם שלילת היתר הרעלים, איננה סופית והחברה טרם סיימה להעריך את הנזקים במלואם.

המשרד להגנת הסביבה הורה לחברת שמן ולמנכ"ל החברה, אייל בן סירא, להתחיל לפנות באופן מיידי את כל הרעלים מקבוצת נוזלים דליקים וכן את הגזים הדליקים שמוחזקים במפעל החברה. בין חומרים אלה: הקסאן, מזוט, פחממנים נוזליים דליקים, גז מימן וגז טבעי (מתאן).

האירוע החמור אף גרם לפגיעה במערכות ואמצעי כיבוי אש במפעל באופן שהחברה כיום אינה ערוכה לטיפול באירוע שריפה, לרבות אירוע שבו יהיה מעורב חומר מסוכן. החזקת חומרים דליקים ללא מערכות כיבוי תקינות במפעל, יוצרת סיכון משמעותי לסביבה ולבריאות הציבור.

לדברי מנכ"ל החברה בשימוע, לא מתקיימת במפעל פעילות ייצור מאז מפגע השריפה. הליך פינוי הרעלים מהמפעל ושלילת ההיתר מתנהל במקביל ובנפרד מהליך החקירה שאותו מנהלים כוחות הכיבוי וההצלה, בשיתופה של המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה. ביטול היתר הרעלים לגבי הרעלים הללו ייכנס לתוקף ביום ראשון בבוקר (22 בספטמבר).

בעקבות השריפה ושלילת היתר הרעלים של המפעל, אומרת עו"ד שני אלוני, מנכ"לית מגמה ירוקה: "מגמה ירוקה מברכת על ההחלטה שהתקבלה היום. הציבור בחיפה יושב על שפת חבית נפץ. אסון רודף אסון ועל ההשלכות משלמים תושבי מפרץ חיפה. יש למצות את הדין עם האחראיים ולנקוט ביד קשה מול מפעלים מזהמים שמסכנים את בריאות הציבור. השריפה האיומה במפעל שמן חשפה אלפי תושבים לשאיפת סיבי אסבסט וזיהום כבד. זוהי קריאת השכמה לממשלת ישראל הנכנסת למנוע את האסון הבא".