אמא, תראי ג’ירפה: מאות דירות ייבנו בגבעות שצמודות לגן החיות התנ"כי בירושלים

התוכנית תרחיב את שכונת גבעת משואה לכיוון גן החיות • אישור התוכנית ארך כתשע שנים לאור מאות התנגדויות שהוגשו נגדה על רקע פגיעה אפשרית בחיות • השכונה תכלול דירות קטנות וכן דיור בר-השגה

מורדות משואה / צילום: נרדי גרין
מורדות משואה / צילום: נרדי גרין

הוועדה לבנייה למגורים (וד"ל) אישרה תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בירושלים, המכונה "מורדות משואה". מדובר בהמשכה של שכונת גבעת משואה, והיא ממוקמת בשטח פתוח במורדותיה ומעל גן החיות התנכ"י ונחל רפאים. יוזמת התוכנית היא רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

מדובר בשטח צר והררי של כ-170 דונם, כשאופיו הכתיב כי הבניינים ייבנו משני צידי כביש יחיד שיהווה ציר מרכזי בשכונה. גובה הבניינים המקסימלי יעמוד על שמונה קומות, כשבחלק מהמבנים הבינוי יכלול קומות מתחת למפלס הכניסה. כן כוללת התוכנית מוסדות חינוך ונוער ובית כנסת. בסך הכל ייבנו בשכונה 493 דירות, חלקן דירות קטנות, כאשר 99 מתוכן מיועדות לדיור בר-השגה.

הכנת התוכנית ארכה זמן רב, בין היתר משום שהוגשו נגדה למעלה מאלף התנגדויות. כן הוגשו נגדה עתירות לבית המשפט. בין הגופים שהתנגדו לתוכנית - עמותת תנו לחיות לחיות, עמותת במקום, וועד הפעולה של גבעת משואה. ההתנגדויות הוגשו על רקע טענות לפגיעה נופית, אחרות בהקשר של אופי השכונה החדשה והקצאת דיור בר-השגה בגבולותיה. התנגדויות אחרות הוגשו על רקע טענות לפגיעה משמעותית בחיות רבות, היות והבניינים עומדים להיבנות בסמוך לגן החיות התנ"כי.

כחלק מעתירה שהגישה עמותת תנו לחיות לחיות, באמצעות עורכי הדין עו"ד יוסי וולפסון וגלעד ברנע, הוגשה גם חוות דעת של ד"ר תמר רון וד"ר חגי אלמגור. השניים טענו כי התוכנית לא נותנת מענה "לכלל הנזקים הצפויים לבעלי החיים בגן כתוצאה מהתוכנית ולא מעריכה כראוי את עוצמתם, שעלולה להיות הרסנית לבעלי החיים".

לאור ההתנגדויות, והמקרה הייחודי של שכונה לצד גן חיות, הוראות התוכנית המאושרת קובעות כי יוקם קיר אקוסטי שימנע רעש שעשוי להגיע מכיוון גן החיות לכיוון בנייני המגורים. כן נקבע כי חגורת צמחייה תמזער ריחות רעים מכיוון גן החיות. מנגד נקבעה הגנה על החיות, במסגרתה יערך מסמך שיבחן את עוצמות הרעש העשויות להפריע את מנוחת החיות בתקופת הבנייה. לאחר אכלוס השכונה, כך נכתב, יבוצע תיאום עם הנהלת גן החיות בנושאי התאורה, כדי להימנע מפגיעה בחיות.

עו"ד גלעד ברנע, שייצג את תושבי שכונת גבעת משואה בהתנגדותם, טען לאחר אישור התוכנית כי הוד"ל כלל לא הייתה רשאית לאשר את התוכנית. "מדובר בהחלטה של גוף שהוא פגר משפטי. גוף שלא קיים כבר היום. להחלטה אין שום תוקף משפטי משום שהוראת השעה לפעילותו פקעה". ברנע הוסיף כי "הפגיעה בבעלי החיים בגן החיים היא ברמת ודאות גבוהה".

עורכי התוכנית הם האדריכלים דורית ודורון הוק, האחראים, בין היתר, לתכנון מרכז ישפרו בקרית גת, ופרויקט סביוני גן ארנונה, בירושלים.