תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"כל שוק גלובלי מכיל הזדמנויות השקעה, דווקא אלה שנראים 'מצורעים' מפתיעים לטובה"

כך אומר אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי באקסלנס ברוקראז', שמציעה כעת מערכת מתקדמת למסחר עצמאי בשווקים זרים • "בתקופה האחרונה היינו עדים לשורה של מקרים בהם התפתחויות כלכליות התבטאו בתגובות שוק הפוכות מאלה שהיה אפשר לצפות להן"

לפני השקעה בשוק זר ראוי לבחון את התועלות שלו מבחינת פיזור, נזילות ותמחור / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
לפני השקעה בשוק זר ראוי לבחון את התועלות שלו מבחינת פיזור, נזילות ותמחור / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף אקסלנס ברוקראז'

"הרבה אנשים נוטים בטעות להסתכל על שוק ההון כעל זירת הימורים, נקנה את נייר הערך הזה, נמכור את המניה ההיא, נעשה כך ונעשה כך. "זוהי תפיסה מוטעית", אומר אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי באקסלנס ברוקראז', המספקת בין היתר שירותי מסחר עצמאי בבורסות בישראל ובחו"ל. "המשקיע לא באמת קונה כרטיס לוטו - אלא בעלות, או חוב, בחברה אמיתית עם עובדים, מודל עסקי וכו', שבשורה התחתונה מייצרת ערך לחסכונות שלנו. לכן, בניגוד להגרלות לוטו, ניתן לצפות שבשוק ההון נרוויח לאורך זמן.

"נכון שמדי תקופה מתגלה בשוק 'הפתעה שלילית', כמו בועה שהתנפחה באחד הסקטורים, או אירוע גאו פוליטי שמזעזע את השווקים. אבל ישנן גם 'הפתעות חיוביות' ואפילו מעבר לכך", קובע כהנוביץ'. למשל, "גילוי של מצבורי גז גדולים כפי שארע בישראל בעשור הקודם; ההחלטה של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית להוריד את מס החברות; הפחתת ריבית לא צפויה של בנק מרכזי ועוד. ההיסטוריה מוכיחה שוב ושוב שהמשקיעים המנצחים הם לרוב אלה שהתמידו", אומר כהנוביץ'.

להשקיע בארץ או בשווקים זרים?

בהקשר לדברים הללו, עולה השאלה האם לצורך השקעה ארוכת טווח די להסתפק בשוק ההון המקומי, או שאולי כדאי לצאת לעולם? אין ספק שאחת הסיבות לכך היא הגיוון וריבוי אפשרויות ההשקעה בשווקים הזרים, שבחלקן לא קיימות בישראל, בטח לא בהיצע רחב. אך האם קיימות סיבות נוספות?

"בראש ובראשונה חשוב לציין שההשקעה המקומית היא כן מהלך הגיוני ומוצדק", עונה כהנוביץ'. "יש לה יתרונות רבים, אנחנו בסופו של דבר ישראלים, חיים בישראל, ההוצאות וההכנסות שלנו הן בשקלים ואנחנו משווים את עצמנו לחברים שלנו, הישראלים, שחיים ברמת חיים דומה לנו ובסביבה דומה לנו. לכן יש רציונל להטיית החיסכון שלנו לישראל. צריך גם לזכור שההתחייבויות העתידיות של הישראלי הממוצע צמודות ברובן למשק הישראלי, כמו - נדל"ן, רפואה ועוד.

"מנגד, חשוב להביא בחשבון שהבורסה בישראל לא גדלה באופן ממשי בעשורים האחרונים, ואילו כספי החיסכון של הציבור ממשיכים לצמוח בקצב מהיר מאוד. לכן בשלב מסוים תמחור הנכסים היחסי בישראל הופך להיות פחות אטרקטיבי ביחס להזדמנויות בחו"ל, והנזילות של השוק בישראל אינה מספקת, כך שיציאה לפחות חלקית לחו"ל הופכת להיות מתבקשת.

"בשורה התחתונה", אומר כהנוביץ', "הקצאה של חלק מההשקעות לחו"ל מכילה יתרונות רבים, ביניהם - פיזור (הפחתת תנודתיות), עומק (נזילות), הפחתת סיכון נקודתי של השוק המקומי, והוא גם מתאים למאפייני הגלובליזציה של החיים המודרניים".

הכירו את מערכת המסחר המעניקה גישה ל-124 שווקים בעולם ו-31 מטבעות, כנסו>>

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי באקסלנס ברוקראז' / צילום: עודד קרני
 אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי באקסלנס ברוקראז' / צילום: עודד קרני

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי באקסלנס ברוקראז' / צילום: עודד קרני

אי אפשר לצפות את השוק

אם כן, שאלת השאלות היא כיצד נחליט אילו שווקים זרים מעניינים אותנו בנקודת זמן מסויימת? על כך משיב כהנוביץ' כי "במובנים רבים כל שוק זר דומה לשוק הישראלי אך גם שונה ממנו. המאפיינים הללו מסבירים לרוב מתאמים גבוהים, אך גם שונות פתאומית ומפתיעה מצד שני. באופן טבעי השוני עשוי להוביל לתשואות חסר או יתר, ביחס להשוואה שלנו לשוק הישראלי. אולם דווקא שם מתחבא היתרון הגדול של אותם השווקים עבור המשקיע - היכולת לפזר את הסיכונים שבחיסכון - מה שמוריד אפילו יותר מהסיכון להפסד ממושך ומגדיל את היציבות שבתשואה החיוביות הצפויה לאורך זמן".

נקודה נוספת אותה מעלה כהנוביץ' היא הדרך לבחירת ההשקעה: "בבואנו לחפש שוק זר לא בהכרח נכון לבחון אותו בעיניים של ניתוח המשק, אלא דווקא בתועלות שהוא נותן לנו מבחינת פיזור, נזילות, תמחור ועוד", הוא מסביר. "למעשה, במיוחד בתקופה האחרונה היינו עדים לשורה של מקרים בהם התפתחויות כלכליות התבטאו בתגובות שוק הפוכות מאלה שהיה אפשר לצפות להן. דוגמה לכך היא גרמניה, מדינה שנמצאת בלב משבר התעשייה העולמי, ולמעשה כבר מוגדרת במצב של 'על סף מיתון' לאחר נתוני צמיחה חלשים. במציאות שוקי המניות בגרמניה דווקא עלו בחדות מתחילת השנה. לא רחוק ממנה, באיטליה, התפתח משבר פוליטי שהוביל השנה להתפטרות ראש הממשלה, ולכוונת המדינה לחרוג מהסכמי הגירעון שלה עם האיחוד האירופי. אפשר היה אולי להעריך בטעות שהמשקיעים יברחו מהאג"ח האיטלקי, אך בפועל הוא דווקא זינק.

"רחוק מאירופה, בסין", ממשיך כהנוביץ', "מלחמת הסחר עם ארה"ב הסלימה, עם שורה של תגובות הדדיות שלוו בנתונים כלכליים נחלשים. אך בפועל הבורסה שם זינקה מתחילת השנה (מדד שנחאי) ב-27%.

"כלומר, ישנם מקרים רבים שדווקא השקעה הפוכה מהאינטואיציה מוכיחה את עצמה", מסכם כהנוביץ'. זה יכול לקרות בגלל גורמים אחרים המשפיעים על השוק, שהפתיעו יותר, ולפעמים משום שהשוק נע עוד קודם על ציפיות ושמועות. בשורה התחתונה, כל שוק בעולם מכיל הזדמנויות שעשויות להועיל בניהול של תיק השקעות ולעיתים דווקא אלה שנראים 'מצורעים' הם המפתיעים ביותר לטובה".

לבחור במערכת מסחר יעילה

אם החלטנו להשקיע בשווקים זרים, נשאלת השאלה מהי הדרך היעילה לעשות זאת. עלינו להשתמש בכלים נוחים שיציבו בפני המשקיע תמונה מלאה ויעמידו לרשותו שירותים ואמצעים לבצע השקעה רציונלית וברורה. כזו שמתאימה לצרכיו ולהזדמנויות שנקרות בדרכו. כל זאת בעלויות תחרותיות, המיטיבות עימו.

בהתאם לרוח הדברים הללו, חברת אקסלנס ברוקראז' מציעה מערכת מסחר מתקדמת בשווקים גלובליים עם יתרונות רבים למי שמעוניין לקחת חלק במסחר בינלאומי. המערכת, Global extrude, מציעה לכל משקיע אפשרות להשתמש בה מכל מקום, דרך המובייל, וגישה ליותר מ־100 שווקים שונים ברחבי העולם, שבהם אפשר לסחור במסגרת אותו תיק השקעות. הממשק שקוף ונוח לניהול וניתן להשתמש בו למסחר במכשירי השקעה שונים ובמטבעות שונים.

למידע מלא והדגמה של מערכת המסחר , כנסו>>

כמו כן, המערכת של אקסלנס מציעה כלים שונים לשימוש המשקיע - גרפים השוואתיים בין כמה ניירות, גרפי ניתוח הכוללים אינדיקטורים שונים ואף שולחת התראות על אירועים מהותיים הנוגעים למשקיע; אנשי חדר המסחר שלה עומדים לרשות המשקיעים עד לשעה 23:00, בידיעה שהזמינות היא אחד הדברים החשובים ביותר בעולם ההשקעות הבינלאומיות.

לצד כל אלו נציין כי מערכת המסחר של אקסלנס ברוקראז' מאפשרת גם חיסכון בעלויות, הודות לעמלות מופחתות, שהלקוח נדרש לשלם. על פי דוח בדיקה שעסק בתחרות בשוק הברוקראז', שהכינו הרשות לניירות ערך ורשות ההגבלים העסקיים בנובמבר 2016, עמלות המסחר בני"ע שמשלמים חלק ניכר מהלקוחות הקמעונאיים בבנקים, גבוהות משמעותית מאלה הנגבות על ידי חברי בורסה שאינם בנקים, דוגמת "אקסלנס ברוקראז'. החיסכון בעלויות הוא משמעותי ביותר, לדברי אנשי החברה. על כן, מדובר בנתון שכל מי שמעוניין להשקיע בניירות ערך זרים, רצוי שייקח בחשבון.

הסקירה אינה מהווה תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

האמור בכתבה זו נכון למועד פרסומה בלבד. כל התקשרות בין החברה ו/או כל חברה אחרת מקבוצת אקסלנס לבין הלקוח תעשה באמצעות הסכם פתיחת חשבון ובהתאם לדין, ותנאי הסכם ההתקשרות כאמור, הם אלו שיחייבו את החברה והם בלבד.

אקסלנס נשואה שירותי בורסה בע"מ ("החברה") הינה חבר בורסה לניירות ערך בתל אביב ומציעה ללקוחותיה בין היתר שירותי מסחר בניירות ערך.

סכום מינימאלי לפתיחת חשבון השקעות הינו 20 אלף ₪. כל התקשרות בין החברה ו/או כל חברה אחרת מקבוצת אקסלנס לבין הלקוח תעשה באמצעות הסכם פתיחת חשבון ובהתאם לדין, ותנאי הסכם ההתקשרות כאמור, הם אלו שיחייבו את החברה והם בלבד.

לחברה זיקה למוצרים פיננסיים בשל היותה חלק מקבוצת אקסלנס אשר הינה חלק מקבוצת דלק, אשר עוסקת, בין היתר, בניהול תיקי השקעות, מסחר בניירות ערך, שיווק השקעות, ביצוע פעולות בבורסה, בבנקאות להשקעות, חיתום והפצה להנפקות, ניהול קרנות נאמנות והנפקת תעודות סל.

למידע ולגילוי נאות אודות זיקתן של חברות מקבוצת אקסלנס לנכסים פיננסיים ו/או לגופים מוסדיים, ראה לשונית "גילוי נאות" באתר אקסלנס.

אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר ומידע הנובע ממקורות אחרים, הנחזה כמידע מהימן, וזאת, מבלי שהחברה ביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו. האמור לעיל אינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר. לפיכך, האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לא מומלץ לקבל החלטות השקעה בהסתמך על סקירה זו בלבד ויש להתייעץ עם בעל רישיון מתאים בטרם ביצוע כל השקעה שהיא. החברה ו/או כל חברה אחרת מקבוצת אקסלנס, חברות בשליטתה וכך בעלי מניותיהן, מנהליהן ועובדיהן, לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרם מהסתמכות על האמור לעיל, אם ייגרמו.

כל הזכויות בסקירה זו שייכות לחברה והעברת חלקים מתוכנה לאחרים, שימוש בהם או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהחברה וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום הבולט לעין, הנה אסורה, אם לא צוין אחרת.