"אם תעשו את העבודה האמיתית שלכם, כנראה שתאבדו אותה"

כך אמר פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל, בהרצאתו בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס" • "מערכת שמתפקדת באופן הטוב ביותר תמיד תכלול תת-מערכות שלא מתפקדות הכי טוב"

פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל / צילום: איל יצהר, גלובס
פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל / צילום: איל יצהר, גלובס

"אם אשאל אתכם עכשיו מה העבודה שלכם, מה תגידו? אני מבטיח שאוכל לשנות את דעתכם בתוך דקה. אני ארגנטינאי אז אני אדבר על כך מטאפורית באמצעות כדורגל. דמיינו שאתם שוערים, ואני שואל אתכם מה העבודה שלכם? אתם תגידו 'לעצור שערים'. אבל מהי העבודה של הצוות? לנצח. מהי העבודה האמיתית של כל אחד מחברי הצוות? לעזור לצוות לנצח. זו הסיבה שלשמה השחקנים שם", כך אמר פרד קופמן, סגן נשיא פיתוח מנהיגות בגוגל בהרצאתו בכנס ג'רני של EY ישראל ושל "גלובס".

"אני מסתובב בגוגל בין מאות אלפי מפתחים ושואל אותם מה העבודה שלך? 'לתכנת'. הם טועים. אם המפתח חושב שהעבודה שלו זה לפתח ואיש המכירות חושב שהעבודה שלו זה למכור יהיו הרבה קונפליקטים בין ארגון המכירות וארגון המוצר. כולם צריכים להיות שם כדי לעזור לחברה לנצח. בגוגל, ההגדרה שלנו לניצחון היא לארגן את המידע בעולם כדי להפוך אותו לנגיש יותר לכולם. עם זאת, בעבודה היומיומית מעט מאוד אנשים יגידו שהעבודה שלהם היא זו.

"אבל הבעיה היא שאם תעשו את העבודה אמיתית שלכם, כנראה תאבדו את העבודה שלכם. יש תיאוריה בכלכלה שאומרת שכדי לעשות אופטימיזציה למערכת, צריך לעשות סאב-אופטימיזציה למערכות הפנימיות. כלומר, זה איזונים של הצרכים השונים של המערכות הפנימיות כדי להגיע לטוב ביותר עבור המערכת הגדולה. מערכת שמתפקדת באופן הטוב ביותר תמיד תכלול תת-מערכות שלא מתפקדות הכי טוב.

"עם זאת, בארגונים, אנשים תמיד מוערכים לפי הסביבה הקרובה שלהם. תארו לעצמכם שמנהל מוצר בגוגל בישראל היה מוערך לפי התוצאות של גוגל בדרום אמריקה. אם אנשים בישראל היו מאבדים את הבונוסים שלהם בגלל צניחה במכירות בדרום אמריקה הם היו ממש כועסים. לכן צריך לתת בונוסים ולתת תמריצים לפי המטרות הקרובות. אבל אם תעשה זאת, הקבוצה לא תרצה לנצח: ההגנה תעדיף להפסיד 0-1 מאשר לנצח 5-4, כי הם נתנו ככה לקבוצה היריבה להבקיע יותר שערים.

"מצד שני, אם שופטים את הביצועים של כל אחד לפי התוצאות של כולם יש את מי שעובדים ויש את אלו שלא עושים כלום. זה למה הקומוניזם לא הצליח. מצד שני, כשמעריכים עובדים רק לפי אחריות אישית, אין אחריות תאגידית וכל אחד חושב רק על התפקיד שלו. זו סתירה שאי אפשר לפתור אבל כדי להגיע למצב המיטבי צריך לנהל ארגון שמבוסס על משמעות ומטרה. ככה עובדים סטארט-אפים".