התפכחות מ-WeWork? משקיעים מעדיפים ערך על פני מומנטום

אנו מזהים תזוזות בשלושה ממדים בתקופה האחרונה: רוטציה לכיוון סקטורי "ערך", העדפה כלפי מניות בעלות מכפילים נמוכים יותר והעדפת משתני "ערך" על משתני "מומנטום"

שוק המניות בארה''ב (מדד ה-S&P 500) נראה לאחרונה רגוע מגובה של 10,000 רגל, למעשה ללא שינוי מאז סוף יולי. אך מבט מקרוב מזהה רוטציה משמעותית בין הסקטורים ומשתני ההחלטה (factors). בקצרה, השווקים הראו שינוי חד לטובת מניות "ערך". בעוד שהשוק הכולל הינו כמעט ללא שינוי ונראה כי הוא דורך במקום, אנו מזהים תזוזות בשלושה מימדים בתקופה האחרונה: רוטציה לכיוון סקטורי "ערך", העדפה כלפי מניות בעלות מכפילים נמוכים יותר והעדפת משתני "ערך" על משתני "מומנטום". מנקודת מבט מוחשית יותר, חולשתן של הרבה חברות גדולות שהונפקו לאחרונה ושמייצרות הפסדים (Uber, Slack ו- Lyft, כולן מתחת למחיר ההנפקה שלהן), והכי בולט כישלון התיכנון של WeWork להנפיק מניות אפילו בחצי להערכה הפרטית הקודמת של 47 מיליארד דולר, מאותתים על שוק בררני יותר.

מגמות אלה מעלות את השאלה האם המשקיעים מתפכחים? קשה מאוד לחזות שינוי ארוך טווח במגמה לטובת מניות "ערך" על פני מניות צמיחה, אך יש סיבות להאמין כי השוק הראה סימנים מוגזמים של התרוממות רוח, ומניות הערך צריכות לסגור את פער שנפתח מאז תחילת 2018. אנו מצביעים על שני גורמים התומכים בהשקפה כזו: (1) מניות צמיחה נסחרות בפרמיה שיא מול מניות "ערך", (2) התנהגות השוק בשבועות האחרונים מצביעה על כך שקיימת בשוק העדפה במושגי סיכון למניות "ערך".

פרמייה היסטורית למניות צמיחה מול ערך

הערכות שווי של מניות צמיחה, כלומר מכפילי רווח שבהן המניות נסחרות, גבוהות יותר (בהגדרה) מממוצע השוק, ומניות ערך זולות יותר מהממוצע בשוק. אולם הפער הנוכחי הוא הגבוה ביותר אי פעם: מכפיל הרווח של מדד מניות הצמיחה בארה’’ב הוא כ-22x, ועבור מניות "ערך" הוא כ-14x. הפער הנוכחי של כ-8x הוא יותר משתי סטיות תקן מעל הממוצע לטווח הארוך. הסיבות לפער זה הן מורכבות, אך קשורות בגדול לחששות ממלחמת סחר עם סין ומתשואות נמוכות לטווח הארוך על איגרות חוב ממשלתיות. מכפילים גבוהים לבד לא בהכרח מייצגים רוח נגדית לתשואות מניות, אבל כן מעידים על אופטימיות יתר ועל שבריריות שעלולות בקלות לעורר ’’דירוג מחדש’’ למניות צמיחה.

רוטציה ולא התמוטטות

הסטייה לאחרונה בביצועי הסקטורים והמשתנים בארה"ב מרמזת על כך שההתרוצצות סביב מניות צמיחה הולכת ומתמעטת. מדדי "ערך" הציגו ביצועים מעל "צמיחה" בחודש האחרון ביותר מ-3%. הפעם האחרונה שמדדי הצמיחה התנהגו בצורה שלילית דומה הייתה בירידות החדות של סוף שנת 2018, אך הפעם המדד הכללי עולה. למעשה, זו רוטציה ולא התמוטטות. מצד הסקטורים, תעשיות ''דפנסיביות'' שהובילו עד כה בשנת 2019, נדל"ן, תשתיות, וצריכה בסיסית הולכות ונחלשות, ומגזרי "ערך" לא פופולרים עד כה, כמו אנרגיה, פיננסים ותעשייה מתחזקים במהירות.

חשיפה למניות ערך

משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות ערך יכולים להשקיע באמצעות קרן הסל iShares Value ETF, סימול IVE, של חברת Blackrock. הקרן מתבססת על מדד ה-S&P 500 Value Index, הכולל מניות גדולות מוטי ערך. החזקות גדולות של הקרן כוללות את אפל, ג'יי.פי מורגן ו-AT&T. קרן הסל IVE מחזיקה משקל יתר בסקטורים הפיננסים (22%), תעשייה (10%) ואנרגיה (6.5%). התעודה הציגה תשואה כוללת של 20% מתחילת השנה לעומת תשואה של 21% למדד ה-S&P 500. היקף נכסים בקרן עומד על כ-16 מיליארד דולר ודמי ניהול שנתי של 0.18% בשנה. הקרן מחזיקה ב-350 מניות והוקמה במאי 2004. 

הכותבים מנכ"לית משותפת בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל, ואנליסט באופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם