"אנחנו רוצים להיות בורסת הקריפטו הראשונה הגלובלית באמת"

הסטארט-אפ האמריקאי Edge רוצה להפוך את מסחר הקריפטו למוגן יותר עבור המשקיעים • המייסד פול פיואי מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע הוא שונא את השיטה הנפוצה בשוק, ואיך הוא מתכנן להעביר את החברה לרווחיות

פול פיואי, מייסד ומנכ"ל Edge / צילום: איל יצהר
פול פיואי, מייסד ומנכ"ל Edge / צילום: איל יצהר

שנה וחצי לאחר שהייפ המטבעות הקריפטוגרפיים דעך, מחיר הביטקוין נע רחוק משיאו - ותעשיית הבלוקצ'יין מחשבת את דרכה מחדש. עם זאת, ההתפתחויות הטכנולוגיות והעסקיות בתחום לא דרכו במקום, כפי שמעיד הסטארט-אפ האמריקאי Edge (אדג'), שבראשו עומד המייסד והמנכ"ל פול פיואי.

אדג', חברת תוכנה קטנה שהוקמה בסן דייגו ב-2014 ופיתחה אפליקציית ארנק להחזקת ביטקוין, נקראה בתחילת דרכה Airbitz. בתחילת 2018, כשהשוק נראה זוהר יותר, שינתה החברה את המיקוד העסקי שלה ומיתגה עצמה מחדש תחת השם אדג', ומאז הייעוד העיקרי של המוצר שלה הוא מסחר במטבעות קריפטו - ביטקוין ועוד תשעה סוגי מטבעות דיגיטליים. בניגוד לרוב בורסות הקריפטו, המסחר באפליקציית אדג' נעשה ללא משמורת (non-custodial), כך שהמטבעות הנסחרים דרכה אינם מופקדים בחשבונות החברה או במערכת שלה, אלא מוחזקים תמיד בארנקיהם הפרטיים של הלקוחות.

פיואי, שביקר בישראל לפני כשבועיים במסגרת אירועי שבוע הבלוקצ'יין בתל-אביב, סיפר בשיחה עם "גלובס" כי החברה בראשותו, שמעסיקה כעשרה עובדים במשרה מלאה, נמצאת כיום בסבב גיוס הון שבו היא צפויה לגייס 400 אלף דולר, ובכך תשלים גיוס של 2 מיליון דולר מאז היווסדה. את ההשקעה בסבב הגיוס הנוכחי מובילים קרן ההון סיכון Fenbushi Capital ופלטפורמת מסחר הקריפטו BitMEX.

● שקלתם לגייס הון לאדג' באמצעות הנפקת מטבע דיגיטלי (ICO), כפי שעשו חברות בלוקצ'יין רבות אחרות?

"כלל לא שקלנו זאת, אף שהרבה אנשים, בעיקר ב-2017, אמרו לנו שאנחנו צריכים לעשות ICO", אמר פיואי. "הבנו שאם ננפיק מטבע משלנו לא נוכל למצוא דרך טובה למזג אותו בתוך הפלטפורמה והאפליקציה שלנו, בלי להתפשר על השימושיות ועל חוויית המשתמש. חוץ מזה, גם לא רצינו להתפשר על היכולת של המשקיעים באדג' לקבל תשואה טובה על ההשקעה שלהם".

"ניתן שירות ללקוחות מישראל ואירופה"

בביקורו בתל-אביב השתתף פיואי בוועידת D&DD, שבה נפגשו מאות יזמים, משקיעים ומפתחים מוכרים מישראל ומהעולם, העוסקים ביישומים של ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים. עם המשתתפים בוועידה נמנו נציגים בכירים בחברות INX, Tezos, Beam, Bits of Gold, SafeX, Fuse, Breez ו-2 key. את הכנס ארגנו מאיה זהבי, יועצת לחברות בלוקצ'יין; תומר וייס, מייסד שותף של ליברה קאמפ ו-Jango Labs; ושאולי רג'ואן, מנהל תיק ההשקעות של Capital Nature.

"המוצר העיקרי שלנו הוא אפליקציית מובייל, שמספקת שירותי מסחר קריפטו ללא משמורת. למעשה, כיום אנחנו הבורסה היחידה שתומכת במסחר בכל עשרת המטבעות המובילים את שוק הקריפטו בשוויים", אמר פיואי. "אנחנו עובדים בשילוב עם חברות רבות המספקות שירותי מסחר קריפטו ברחבי העולם, כדי לתמוך בשיטות שונות של תשלומים ובאזורים גיאוגרפיים שונים. במסגרת זאת, הכרזנו לפני כמה שבועות על שיתוף פעולה עם חברת Bits of Gold הישראלית, שבאמצעותה ניתן שירות ללקוחות רבים מישראל ומאירופה".

● מה המודל העסקי של אדג'?

"כמו כל בורסת קריפטו, המודל שלנו הוא לייצר הכנסות ממסחר. המודל של בורסה ללא משמורת הוא חדש יחסית. עד לאחרונה רוב בורסות הקריפטו הפרידו בין זירות המסחר שלהן לבין ארנקי המשתמשים. הן אמרו לאנשים: 'קנו את הביטקוין פה, ותחזיקו אותו במקום אחר'. היינו צריכים לחנך מחדש את הקהילה כדי שתלמד שעכשיו היא יכולה לסחור במטבע דיגיטלי עם אותו כלי שבו היא משתמשת להחזקת המטבעות.

"אני חושב שהתהליך שבו אנשים יעברו למסחר ללא משמורת במטבעות קריפטו יימשך בחמש השנים הבאות, ובתקופה הזאת נראה עלייה במחזורי המסחר בבורסות שמציעות פתרונות כאלה. אנחנו רוצים להיות אלה שיניעו את התהליך הזה קדימה".

"צמיחה של 100% מרבעון לרבעון"

לדברי פיואי, בסיס המשתמשים של אדג' מונה כיום כ-800 אלף חשבונות, ונוספים אליו כ-70 אלף חשבונות פעילים מדי חודש. "מאז שהתחלנו לפעול ב-2014, אנחנו רואים צמיחה של קרוב ל-100% בפעילות מרבעון לרבעון. אני אשמח לראות את הצמיחה ממשיכה בקצב הזה גם בשנה הבאה, ואם נצליח בכך - החברה תתחיל להיות רווחית כבר בסוף 2020", אמר.

"קהל היעד של אדג' הם לא סוחרי יום או אנשים שעוסקים במסחר אלגוריתמי, אלא משקיעים קמעוניים, שלא קונים ומוכרים מטבעות קריפטו בתדירות גבוהה. השיטה כיום ברוב בורסות הקריפטו היא שהמשקיע מעביר כסף לבורסה, מחכה שההפקדה תושלם, ואז מעביר הוראה לרכישת מטבעות קריפטו ושוב מחכה שהפעולה תושלם, ורק לאחר מכן מושך את מטבעות הקריפטו לארנק הפרטי שלו. זה תהליך מאוד לא נוח, שאני באופן אישי שונא לעשות. אני חושב שאחרי שאתה חווה איך זה לשלב את המסחר בתוך אותה אפליקציה שבה אתה מחזיק במפתחות הפרטיים למטבעות הקריפטו, יהיה לך קשה לחזור למסחר הריכוזי של הבורסות האחרות".

למייסד ומנכ"ל אדג' יש שאיפות לא קטנות: "עד לסוף השנה נספק שירותים להמרת מטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים, כמו דולר, אירו או שקל; ר"ק) למטבעות קריפטו ביותר אזורים בעולם מאשר Coinbase (החברה המחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב; ר"ק)", אמר. "כך שהמודל שלנו הוא להפוך לבורסת הקריפטו הראשונה שהיא גלובלית באמת".

● משתמשים לא חוששים לתת בכם אמון, כאשר הם שמים כסף בארנק שאתם מספקים?

"אין אף מוצר בעולם שאתה משתמש בו שלא דורש אמון ברמה כלשהי. אנחנו באדג' מצמצמים את הצורך באמון למינימום בכך שהתוכנה שלנו פותחה בקוד פתוח, כך שהקוד שקוף לחלוטין - וזה בניגוד לתוכנות של רבים מהשחקנים הגדולים בשוק. נוסף על כך, כל המפתחות של הארנקים שלנו מוצפנים בצד הלקוח, ואנחנו לא אוספים כל מידע אישי על המשתמשים.

"כמובן שהמשתמש צריך לבטוח בנו שלא יהיו באגים באפליקציה שלנו - שיגרמו לו לאבד כסף. אבל העובדה שהקוד שלנו פתוח מאפשרת לנו להיות שקופים ופתוחים לביקורת מצד קהילת המפתחים. חוץ מזה, יש לנו כבר ניסיון של חמש שנות פעילות ומוניטין שצברנו, שבזכותם אנשים יכולים להרגיש יותר בטוחים לגבינו לעומת שחקנים חדשים בתחום".

● הבנקים בישראל ובמדינות אחרות מערימים קשיים על מי שרוצה להפקיד אצלם כספים שמקורם במכירת מטבעות קריפטו. יש לכם פתרון לבעיה הזאת?

"זאת כמובן בעיה שכחברת תוכנה, שאינה חברת שירותים פיננסיים, אנחנו לא יכולים לפתור בעצמנו. לשם כך אנחנו זקוקים לספקי שירותים פיננסיים שזאת המומחיות שלהם, שמכירים היטב את הבנקים ואת הרגולטורים במדינות שלהם - כמו למשל, ביטס אוף גולד בישראל. באמצעות שיתוף הפעולה איתם, כל הפעילות של קנייה ומכירה של מטבעות דיגיטליים יכולה להתבצע באופן אינטגרלי בתוך אפליקציית אדג'". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.