האם גוגל הצליחה להציג לראשונה "עליונות קוונטית"?

ממסמך שהופיע באתר נאס"א אך הוסר זמן קצר לאחר מכן, עולה כי מדעני מגוגל הצליחו לפתור באמצעות מחשב קוונטי שבנתה החברה משימה שלמחשב על היה לוקח עשרת אלפים שנה - תוך 200 שניות • במקביל חשפה יבמ מערכת מחשוב קוונטי של 53 קיוביט במרכז קוונטים חדש שהוקם בניו-יורק

ג'ון מרטיניס / צילום: נעם מורנו
ג'ון מרטיניס / צילום: נעם מורנו

האם חברת גוגל היא החברה הראשונה שהצליחה להציג את מה שנקרא מצב של "עליונות קוונטית" - מצב שבו מחשב קוונטי מסוגל לבצע בהצלחה פעולה ששום מחשב "רגיל" בעולם לא מסוגל לבצע? העיתון פייננשל טיימז פרסם כי מאמר שעלה באתר נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, אך הוסר זמן לאחר מכן - מצביע בדיוק על כך. על פי הפרסום, מדעני גוגל הצליחו לפתור באמצעות מחשב קוונטי משימה שלמחשב-על היה לוקח עשרת אלפים שנה - תוך 200 שניות.

גוגל היא אחת החברות הבודדות בעולם העוסקות בפיתוח מחשב קוונטי. בעבר כבר פורסמו בעולם תחזיות שונות להגעה לעליונות קוונטית, לאו דווקא בהקשר לגוגל, אך זו בוששה לבוא. בראיון בלעדי ל"גלובס" שפורסם לפני כתשעה חודשים, בדצמבר 2018, העריך ראש פרויקט הקוונטים של החברה, ג'ון מרטיניס, כי "כבר בשנה הבאה, אולי ב-2020, נגיע בגוגל לשלב שמכונה 'עליונות קוונטית'". עתה, נראה כי ייתכן שתחזית זו לא רק שהתגשמה, אלא גם במועד האופטימי מבין ההערכות.

האינטרס של תאגידי הטכנולוגיה הוא להציע שירותי מחשוב קוונטי בענן, בין אם לצרכי מחקר אקדמי ובין אם עבור תאגידים פיננסים שירצו לפתח באמצעותם מודלים פיננסים חדשים, או עבור חברות תרופות שירצו לפתח באמצעותם חומרים חדשים. גם למדינות יש אינטרס להשיג עליונות מדעית, שתוביל ליתרון במישור הצבאי והכלכלי.

גוגל משקיעה היום עשרות מיליוני דולרים בשנה בפרויקט, וחלק גדול מהתקציב מוקדש לרכישת והפעלת ציוד. כל יחידה במחשב עולה מ-500 אלף דולר ועד מיליון דולר: ממקררים רבי עוצמה, דרך מיקרוסקופיים אלקטרוניים ועד מכונות לייצור ציוד נוסף.

גם יבמ הנחשבת אחת החברות המתקדמות בעולם בתחום הקוונטים, פועלת לאחרונה במרץ רב. לפני כשבוע וחצי דיווחנו כי גרמניה חוברת ליבמ במסגרת מאמציה להתחרות בארה"ב ובסין בתחום המחקר הקוונטי ותשלח לראשונה מחשב קוונטי פרי פיתוחה אל מחוץ לגבולות ארה"ב. יבמ תשלח לגרמניה מחשב Q System One - מחשב הקוונטים המסחרי הראשון בעולם, בצעד שנועד בין היתר לסייע לגרמניה להדביק את הפער במרוץ הקוונטי מול ארה"ב וסין.

בסוף השבוע דיווחה יבמ גם על פתיחת מרכז מחשוב קוונטי (IBM Quantum Computation Center) במדינת ניו יורק שבארה"ב. על פי הודעת יבמ "המרכז החדש מגדיל את הצי העולמי של מערכות מחשוב קוונטי לפעילות מסחרית ומחקרית אל מעבר לגבולות מעבדות הניסויים: מרכז המחשוב הקוונטי של יבמ יתמוך בצרכים הגדלים של קהילה המונה יותר מ-150 אלף משתמשים רשומים וקרוב לשמונים לקוחות מסחריים, מוסדות אקדמיים ומעבדות מחקר על מנת לקדם את המחשוב הקוונטי ולבחון יישומים מעשיים שלו".

עוד נכתב בהודעה כי "תוך חודש אחד בלבד יגדל צי המערכות הקוונטיות של יבמ, הזמינות באופן מסחרי, ל-14 מערכות, לרבות מחשב קוונטי חדש של 53 קיוביט, שהוא המערכת הקוונטית האוניברסלית הגדולה ביותר בתעשייה שהועמדה עד היום לרשותם של משתמשים חיצוניים".