איראן: חיילי ארה"ב צריכים למות כדי להגן על ישראל וסעודיה?

איראן מנסה לגרור את ישראל לביצת ההפצצה על מתקני הנפט לקראת הדיון בעצרת הכללית של או"ם שמתחיל היום • שר-החוץ האיראני זאריף: לישראל וארה"ב היה עניין להפציץ את המתקנים בסעודיה • טראמפ ינסה לגבש קואליציה נגד איראן בשיחותיו במרכז או"ם, אך הצלחתו תהיה כנראה מזערית

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני / צילום: shutterstock
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני / צילום: shutterstock

איראן מנסה לגרור את ישראל לביצת ההפצצה על מתקני הנפט בסעודיה לקראת הדיון השנתי בעצרת הכללית של או"ם, שנפתח היום (ג'). הדיון יעמוד בסימן מאמץ גלובלי לגבש קווי מדיניות ותכניות עבודה למאבק בהתחממות כדור-הארץ, ומאמץ אמריקאי לגבש קואליציה נגד איראן. ארה"ב כמעט אינה שותפה במאמץ הראשון, וכמעט לבדה במאמץ השני.

שר-החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זאריף, מוביל קמפיין לסיכול המיזם האמריקאי נגד ארצו ואחד מכלי הנשק שלו הוא מציאת זיקה ישראלית כלשהי להפצצה, שפגעה קשה בתשתיות הנפט של סעודיה, ב-14 בספטמבר, ושלפי כל ההערכות בוצעה ע"י טילי שיוט ורחפנים ששוגרו מאיראן.

וכך, בראיון לשירות הרדיו הציבורי של ארה"ב (NPR), אמר זאריף: "אני יודע שלאיראן אין כל קשר להפצצה. מי עשה זאת? אני מקבל את טענת (המורדים) התימנים, שנטלו על עצמם את האחריות למעשה. אם רוצים להעמיק בתיאוריות קונספירציה ולשאול למי היה אינטרס לעשות זאת, אז יש שורה ארוכה של גורמים מעוניינים, ובמקום מכובד ברשימה נמצאות ארה"ב וישראל".

ובראיון לאתר "אקסיוס" הוא אמר, כי על האמריקאים לשאול את עצמם מדוע חיילי ארה"ב צריכים להעמיד עצמם בסכנת מוות. "חיילים אמריקאים נהרגים כדי להגן את האינטרסים של ישראל ושל סעודיה", הכריז זאריף. "...סעודיה רוצה לנהל את המלחמה הזו עד לחייל האמריקאי האחרון".

עתה, אחרי פיטוריו של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, והיעדרו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדיוני העצרת, ממקד זאריף את חיציו בעיקר בשר-החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו. הוא קרא להעמידו לדין בבית-המשפט הבינלאומי לצדק בהאג על מאמציו "להרעיב את אזרחי איראן". (פומפיאו אמר בתגובה, בראיון ל-CBS: "אני לא מבין מדוע מישהו בכלל מקשיב לשר-החוץ זאריף").

בהמשך הראיון ל-NPR אמר שר-החוץ האיראני: "אנו מתנגדים לתוקפנות האמריקאית שאין מאחוריה כל סיבה. אני יכול להבטיח, שארה"ב לעולם לא תוכל לכופף את איראן על ברכיה באמצעות לחץ.... אתם צריכים לזנוח את האשליה שלחץ יצליח להביסנו".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מתוכנן לנאום הערב (ג', שעון ישראל) בעצרת הכללית וקרוב לוודאי שהמשך הלחץ על איראן יעמוד במרכז הנאום. במאמץ לגייס קואליציה רחבה נגד טהראן, שתפעל תחת גושפנקה של או"ם, עם סמכויות אכיפה, יאמרו בכירים אמריקאים לעמיתיהם הזרים, כי קרבן ההתקפה על מתקני הנפט אינה רק סעודיה.

"חשוב לזכור שההתקפה על תשתיות הנפט הסעודיות היא התקפה על כל אחד", אמר פקיד ממשל בתדרוך לכתבים. הדברים נכונים במיוחד לגבי מדינות אסיה, שכלכלותיהן תלויות בנפט מהמפרץ הפרסי יותר מכלכלות של מדינות בחלקי תבל אחרים.

התכנית האמריקאית היא להעביר החלטה בגנות איראן במועצת הביטחון, שתגובה בסנקציות אם איראן לא תסכים לנהל מו"מ על הסכם גרעיני חדש. אנגליה, צרפת ובריטניה הודיעו אתמול, בהצהרה משותפת, כי איראן נושאת באחריות להפצצה בסעודיה, אך ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר אמש, בראיון ל-NBC, כי פעולה צבאית אינה הפיתרון למשבר וכי למצוא דרכים דיפלומטיות.

נשיא צרפת, עימנואל מקרון, צפוי לנקוט עמדה דומה. וארה"ב יכולה לשכוח משת"פ עם סין ורוסיה בסוגיה זו. נראה אפוא שכל מהלך אמריקאי ליזום הצעת החלטה של מועצת הביטחון נגד איראן נדון לכישלון.