מיקרוסופט מציעה בקוד פתוח תוכנה שתשמור על טוהר הבחירות

מיקרוסופט תעלה את התוכנה לשירות אחסון הקוד גיטהאב כך שתהיה זמינה עבור כל ספקית טכנולוגיית הצבעה בעולם

מצביעים באופן אלקטרוני בבחירות האמצע בארה"ב, נובמבר 2018  / צילום: רויטרס
מצביעים באופן אלקטרוני בבחירות האמצע בארה"ב, נובמבר 2018 / צילום: רויטרס

מיקרוסופט הכריזה בחודש מאי על תוכנה חדשה בשם ElectionGuard, שמטרתה להפוך הצבעה בבחירות ליעילה ומאובטחת יותר. כעת, ענקית הטכנולוגיה הודיעה כי עשתה צעד שיהפוך את התוכנה לזמינה עבור כל ספקית טכנולוגיית הצבעה בעולם, ע"י העלאת התוכנה לשירות אחסון הקוד GitHub (גיטהאב) שבבעלותה.

התוכנה פועלת באופן הבא: אחרי שאזרח מצביע בבחירות, היא סופרת את ההצבעה שלו, תוך כדי שההצבעה גם עוברת הצפנה. בעקבות התהליך, המצביע מקבל קוד באמצעותו הוא יכול לוודא באופן מקוון שהקול שלו נספר, ושהצבעתו לא שונתה.

מיקרוסופט הצהירה בבלוג הרשמי שלה כי כל יצרני מערכות ההצבעה הגדולים בארה"ב פועלים בשיתוף פעולה עם מיקרוסופט כדי לשלב את התוכנה במערכותיהם, ואף כי היא פועלת כדי להוציא לפועל תוכניות ש"יביאו את המערכות שמריצות את התוכנה לידיהם של מצביעים בבחירות לנשיאות ב-2020 או לפני כן".

בישראל, כידוע, מתקיימות בחירות ידניות ולא ממוחשבות. לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם לאחרונה, רק ב-17% מהמדינות מתבצעת הצבעה אלקטרונית מסוג כלשהו; רבע מהמדינות משתמשות במערכת ממוחשבת לשלב ההזדהות בקלפי; וב-58% מהמדינות נעשה שימוש במערכת ממוחשבת בשלב ספירת הקולות. עוד מציין הדו"ח כי מאז שנת 2016 לא מתקיים בישראל דיון ציבורי על האפשרות לקיום בחירות ממוחשבות.

מיקרוסופט רכשה את פלטפורמת גיטהאב בשנה שעברה, תמורת סכום של 7.5 מיליארד דולר במניות.