הפלוג+ | ניתוח

על מיץ גזר, חתונות, אחדות ונבצרות: מאחורי הקלעים של הפגישה המכריעה אמש בין ריבלין, נתניהו וגנץ

נשיא המדינה הטיל אמש את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו, לאחר שאירח אותו לפגישה משותפת עם גנץ • בנאומו חשף הנשיא את הצעתו לפתרון הפלונטר הפוליטי: ממשלת אחדות עם חלוקה שוויונית בתיקים, נבצרות במקרה של העמדה לדין ושינוי מעמדו של מ"מ רה"מ

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס
הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח אתמול (ד') בלילה את ראש הממשלה נתניהו ואת יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ. הוא הגיש להם ארוחת ערב קלה, שהעסק לא ישב להם קשה בתוך הבטן. מתאבנים, דגים, פטיפורים ומיץ גזר.

כך ישבו בני גנץ, בנימין נתניהו וראובן ריבלין ושתו מיץ בצבע כתום. בתמונות ששחררו מבית הנשיא, לא הראו את החלק הלבבי-ילדותי של הפגישה הזו. שלחו לעיתונות תמונות רציניות, של מנהיגי המדינה מכונסים אצל הנשיא, מדברים על אחדות כביכול.

אחרי שעה של שיחה עם הנשיא, שלושתם יחדיו, יצא ריבלין מן החדר והשאיר את הילדים, בני וביבי, לבד. נתן להם לבלות עם מיץ הגזר למשך כ-30 דקות כשהוא כבר יודע שדבר לא יצא מן השניים הללו. ההכנות לטקס הענקת המנדט להרכבת הממשלה בטרקלין הסמוך כבר היו בעיצומן. זמן קצר חלף ולשכת הנשיא הודיעה: אנחנו נקיים את הטקס סביב השעה 20:00 ונעניק את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו.

גנץ לחץ ידיים, התרומם ויצא מבית הנשיא כשהוא משאיר את נתניהו וריבלין לנאום החמוצים שלהם.

הוא נסע להתארח בחתונה באזור בית גוברין. קשה להגיד על גנץ ועל לפיד שהם רוקדים כרגע על כל החתונות. התוצאה המרשימה שלהם בקלפיות, היכולת להוריד את הליכוד לגוש קטן יחסית, לשבש לנתניהו את תוכניות החסינות, למוסס את השליטה בשטח - כל זה לא מתורגם לכוח פוליטי. כחול לבן היא המפלגה הגדולה ביותר בכנסת, מותג שלא היה מוכר עד לפני תשעה חודשים, חבר אלמונים (במונחים פוליטיים), אך רחוקים מן ההנהגה.

אז גנץ יצא אתמול מבית הנשיא ונסע לחגוג בבית גוברין, וזאת למרות שלא הייתה לו סיבה למסיבה. גם לחבר החדש, ח"כ אביגדור ליברמן, יש חתונה חשובה היום (ה'). בנו הצעיר עמוס ליברמן מתחתן ביפו, באירוע בעל אופי חרדי, כשר, עם הפרדה בין נשים לגברים. בין קמפיין האנטי-חרדים לבין החיים עצמם - שמיים וארץ. הבן חוזר בתשובה ודורש במפגיע את הרבנות הראשית בתוך הבית פנימה. לא ברור אם מישהו מכחול לבן מוזמן לרקוד בחתונה זו. גנץ לא צפוי להיות שם וכך גם לפיד, ואפילו האג'נדה האנטי-חרדית של ליברמן לא תורשה להיכנס.

מי יבטיח שנתניהו יכריז על נבצרות? 

הנשיא ריבלין חשף אתמול בשידור חי, בשעת הפריים טיים, את הצעתו הפוליטית. הכותרת של נאומו הייתה: נבצרות. כאשר נתניהו ניצב לצידו הזכיר ריבלין את נושא הנבצרות ארבע פעמים. לשיטתו, נתניהו יכול היה להיות ראש הממשלה הראשון בממשלה שוויונית, "פריטטית", כפי שהוא כינה זאת. לצד כך , הציע ריבלין לשנות בחוקי היסוד את מעמדו של ממלא מקום ראש הממשלה. את התפקיד הזה ימלא בשלב הראשון בני גנץ.

לכאורה, ממה שניתן היה להבין, בשנתיים הראשונות נתניהו יהיה ראש הממשלה, ולכשיעמוד לדין, יצא לנבצרות - במהלכה הוא ישמור על תואר "ראש הממשלה", אך הסמכויות כולן יופקדו בידי ממלא המקום גנץ. בשנתיים הבאות של הממשלה, יכהן גנץ כראש הממשלה. עוד לפי ההצעה, חלוקת התיקים והסמכויות שווה בשווה.

ריבלין אמר: "בכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו, ממלא מקום ראש הממשלה משמש כראש ממשלה לכל דבר. החוק יתוקן כך שנבצרות לא תוגבל ל-100 ימים… באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש הממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

הצעתו של ריבלין מגלמת בתוכה הנחה שההסכם הפוליטי בין המפלגות יכלול תנאי לפיו עם פתיחת המשפט, או עם הגשת כתב האישום, יצא נתניהו לנבצרות למשך זמן המשפט. ההצעה מאפשר לנתניהו להמשיך לאחוז בכבוד, להיקרא ראש הממשלה, אך לא למלא את התפקיד עצמו.

ומי יבטיח שנתניהו יעמוד בהתחייבות ויכריז על נבצרות? החוק הקיים אינו מחייב את ראש הממשלה לצאת לנבצרות עם פתיחת משפט. גם סעיף זה יצריך שינוי, כך שנתניהו יהיה חייב לעצור פעילות שוטפת כתוצאה מהתחלת המשפט הפלילי. במצב חוסר האמון הקיים כלפי שלטונו של נתניהו, בהתחשב באופן בו הוא דרס ודורס את כל הכללים ברגל גסה, ובהיזכר במספר החוקים שהוא הפר בשבוע האחרון של הבחירות - יהיה זה נאיבי מצד כל גורם פוליטי להגיע עימו להסכמות בעניין.

אחרי נאום הנשיא ריבלין, החל נתניהו לדבר. בשיח צביעות אופייני, הוא סיפר עד כמה העם זקוק לאחדות. עד לפני שבוע הוא האשים את גנץ בבעיות נפשיות, בהיותו נתמך על ידי איראן. נתניהו אמר שגנץ ולפיד רוצים להרוס את יחסי ישראל-ארה"ב, ושהם עלצו על ירי טיל מעזה לאשדוד. את נציגי הסיעות הערביות הוא תיאר בצ'ט בוט שלו כמי ש"רוצים להשמיד אותנו ויקימו ממשלה שתאפשר לאיראן להיות גרעינית ולחסל את ישראל". בשנה האחרונה האשים את גדעון סער כ"רוקם מזימות עם הנשיא", את הנשיא ריבלין כמי שמחפש הזדמנות להדיח אותו (כבר פעמיים לפחות ריבלין הוכיח את ההיפך), ואת יו"ר ועדת הבחירות השופט מלצר כמי שמונע נגדו מטעמים פוליטיים, בשל העבר שלו כאיש מפלגת העבודה. 

מפגש החג שנתניהו מארגן בגני התערוכה

פעמיים אתמול הציע השופט מלצר, שמי שרוצה להתנצל בפניו - מוזמן לעשות זאת ויקבל סליחה. הרמזים היו עבים וברורים. אבל נתניהו לא ממש טרח להתנצל בעת הטלת מלאכת הרכבת הממשלה. להפך, הוא הודיע שאחרי חודשים בהם הכפיש כל מה שזז, עכשיו הוא חושב שהגיע העת לפיוס ואחדות בעם. "עברנו מערכת בחירות קשה מכל הצדדים ולכל הצדדים ואנחנו צריכים לאחד את העם ולאחות את הקרעים", הוא אמר.

היום בערב, מארגן נתניהו מפגן כוח עצום בגני התערוכה בתל-אביב. המפגש הוא הרמת כוסית לראש השנה, ומנכ"ל הליכוד צורי סיסו מארגן הסעות חינם מכל רחבי המדינה. בביתן 10, ירימו כוסית ביחד לחיי השנה הבאה חברי מרכז, ראשי ערים, שרים וח"כים. לפי ההתארגנות ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ הליכודיות, מפגש החג הזה יהיה פיצוי עצום עבור נתניהו ורעייתו שרה לאירועי ליל הבחירות. אז הגיע נתניהו בשעה שלוש לפנות בוקר לאולם כמעט ריק ועצוב בגני התערוכה. שאיפת הבחירות - להשיג גוש גדול של 61 מנדטים - התפוגגה. המעריצים הלכו הביתה לישון, אחרי תקופה קשה.

ולכן היום, עם קבלת המנדט להרכבת הממשלה , ומתוך הבנה של נתניהו שלא יהיו לו את המספרים הנחוצים, כנס ראש השנה של הליכוד יהיה מפגן כוח פוליטי מחודש. צריך להעיר (שוב!) את הבייס, כי הנה מתקרבת לה מערכת הבחירות השלישית השנה.